5 تالاب قم با عدم تامین حقآبه و آلودگی ها تهدید می شوند/ این استان مسیر پرندگان مهاجر است/ 100 هزار هکتار قم تالاب است


5 تالاب قم با عدم تامین حقآبه و آلودگی ها تهدید می شوند/ این استان مسیر پرندگان مهاجر است/ 100 هزار هکتار قم تالاب است

محمد حسین بازگیر مدیرکل محیط زیست استان قم در این باره به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: این استان5 تالاب دارد که درفهرست تالاب های ملی ثبت شده،بزرگترین آن «تالاب دریاچه نمک» است که حدود 200 هزار...

محمد حسین بازگیر مدیرکل محیط زیست استان قم در این باره به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: این استان5 تالاب دارد که درفهرست تالاب های ملی ثبت شده،بزرگترین آن «تالاب دریاچه نمک» است که حدود 200 هزار هکتار وسعت دارد ودر میان سه استان قم سمنان و اصفهان قرار گرفته، حوض سلطان و غدیر اسب و بهشت معصومه از تالاب های دیگر استان است.«تالاب مره »که نزدیک به 30 هزار هکتار است و 11 هزار هکتار آن آبگیر است و پهنه مناسبی آبی دارد،این تالاب ازانتهای رودخانه شور آبگیری می شود و به لحاظ حفظ حیات پرندگان ارزشمند بالایی دارد و دلیلش هم قرار داشتن برمسیر تاریخی - طبیعی پرواز پرندگان مهاجر مسیر «سیبری- نیل» است.

مدیر کل محیط زیست استان قم ادامه داد: سفر پرندگان مهاجر از سیبری غربی آغاز می شود واز دریای خزر ، فلات مرکزی ، بین النحرین، نیل و اروپا رد می شود و دوباره به سیبری می رسند.تاریخ و قدمت مسیر مهاجرت پرندگان این مسیر مشخص نیست. هر ساله 15 میلیون پرنده در این مسیر ازآسمان ایران رد می‌شوند. 2 میلیون شان برای استراحت و زادو ولد وسایر احتیاجات فرود می آیند .

او با توجه به خشکسالی های اخیر گفت: بر اساس خشکسالی که در تالاب های ایران به وجود آمده تنها آبگیری که دراین مسیر تاریخی می تواند پذیرای پرندگان باشد تالاب مره در قم است در این مسیر170 گونه پرنده در تالاب مره فرود می آیند و با تجدید قوا به مسیر ادامه می دهند .این تالاب در حفظ این چرخه نقش به سزایی داد.

بازگیر با تاکید به اهمیت حفظ تالاب ها ادامه داد:تالاب ها اهمیت زیادی دارند و اگر از دست بروند از خدمات چهارگانه این تالاب ها به محیط زیست محروم می شویم کارکرد آنان به محیط زیست تنظیمی است مانند تنظیم جریان های جوی، تولید گازهای تنفسی،تنظیم کیفیت هوا، رسوب گذاری و تنظیم کیفیت آب و خاک و همچنین روی ثبیت زمین و کیفیت زندگی انسان ها و تثبیت کربن و نیتروژن جو تاثیر خوبی دارند.

او درادامه با اشاره به دیگر کارکدهای حفظ تالاب ها گفت:کارکردهای دیگر تالاب ها تامینی است که از فضای آنان کود و مواد سلولزی و دارویی و درمانی فراهم می شود و محل تامین منابع ژنتیکی گیاهی و جانوری است.حتی به نوعی خیلی از مواد فسیلی و ترکیبیات مدنی و آلی در این بسترها تولید می شود.

علاوه بر این تالاب ها خدمات حمایتی دارند: زیستگاه جانوران و گیاهان هستند و تنظیم ژنتیکی و غذایی صورت می گیرد.حفظ و تامین منابع آبی سفره های آب زیر زمینی و انتشارگازهای اتمسفری از تاثیرات مهم تالاب ها هستند.

او با اشاره به تهدیدات زیست محیطی تالاب ها افزود: احقاق حقآبه و تامین نیاز آبی تالاب ها بزرگترین مشکل حفظ تالاب هاست . دربالادست رودخانه ها کلی سد احداث شده و حقابه این تالاب ها تامین نمی شود و تالاب هاب استان به شدت تشنه هستند. جلوگیری از دست اندازی در مسیر رودخانه ها و آلوده کردن آب با انواع فاضلابهای شهری و صنعتی از مواردی است که حیات تالابها را به خطر انداخته است.

او با اشاره به آلودگی آب ادامه داد:آلودگی هایی که از قزوین وکرج در بالادست حوزه آبرزیز تالاب های استان وارد آب می شوند و به تالابها می ریزندیکی از مهمترین نگرانی های ماست.


5 تالاب قم با عدم تامین حقآبه و آلودگی ها تهدید می شوند/ این استان مسیر پرندگان مهاجر است/ 100 هزار هکتار قم تالاب است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا