اولین اپ استور غیر اپلی برای iOS رسماً شروع به کار کرد


اولین اپ استور غیر اپلی برای iOS رسماً شروع به کار کرد

پس از مدت‌ها کش و قوس و تلاش اتحادیه اروپا برای اجرای قانون DMA یا اقدام کنترلی بر بازارهای دیجیتال برای رفع انحصار، مرحله عملی شکستن این قفس برای توسعه‌دهندگان و منتشر کنندگان نرم‌افزارها و امولاتورهای iOS نیز محقق شد. اپ استور AltStore PAL و...

پس از مدت‌ها کش و قوس و تلاش اتحادیه اروپا برای اجرای قانون DMA یا اقدام کنترلی بر بازارهای دیجیتال برای رفع انحصار، مرحله عملی شکستن این قفس برای توسعه‌دهندگان و منتشر کنندگان نرم‌افزارها و امولاتورهای iOS نیز محقق شد. اپ استور AltStore PAL و Delta Game Emulator اولن نمونه از این سرویس‌ها هستند که از امروز کار خود را شروع کرده و در اختیار کاربران آیفون (در اتحادیه اروپا) قرار گرفته‌اند.

طی یک سال گذشته به کراّت در مورد قانون نظارت بر بازارهای دیجیتال یا DMA اتحادیه اروپا صحبت کرده‌ایم. قانونی که به بیان ساده شرکت‌های با جامعه مخاطبان عمومی را مجبور می‌سازد تا هر گونه اقدام انحصارگرایانه بر محصولات عمومی خود را متوقف کرده و برای توزیع در این اتحادیه، شرایط رقابت برابر را فراهم کنند.

با اجرای این قانون، بزرگترین متضرر آن خود شرکت اپل خواهد بود که مجبور شده انبوهی از سرویس‌ها و خدمات انحصاری خود، از اپ استور و بسیار از قواعد ناعادلانه آن گرفته تا حتی درگاه اتصال گوشی‌های آیفون را دستخوش تغییر کند.

پس از الزام به اجرای این قوانین، اکنون شاهد رونمایی از اولین مارکت نرم‌افزاری برای کاربران آیفون هستیم که البته در حال حاضر تنها توسط کاربران اتحادیه اروپا قابل استفاده خواهد بود. این مارکت AltStore PAL نام دارد و در اقدامی الهام‌بخش، با اصول ساختاری و تحت یک پروژه متن باز طراحی شده و در اختیار کاربران این پلتفرم قرار می‌گیرد.

در همین رابطه بخوانید:

- تصمیم تاریخی اتحادیه اروپا، انحصار اپل انحصار را شکست
- ساید لود برنامه‌های iOS در آیفون فعال شد؛ نصب مستقیم از وب‌سایت‌ها

AltStore PAL برای توزیع برنامه های توسعه دهندگان مستقل طراحی شده است. در زمان راه‌اندازی این فروشگاه تنها دو برنامه را برای دانلود در اختیار کاربران قرار داده که مسلماً به زودی تعداد آنها افزایش نمایی و گسترده‌ای خواهد یافت. یکی از این دو برنامه شبیه‌ساز بازی Testut Delta است و برنامه دیگر که Clip نام دارد برای مدیریت کلیپبورد گوشی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. برنامه شبیه‌ساز دلتا همچنین به طور همزمان در اپ استور خارج از اتحادیه اروپا نیز منتشر می‌شود، اما به نظر می رسد مشتریان اتحادیه اروپا باید آن را از AltStore دانلود کنند.

اولین اپ استور غیر اپلی برای iOS رسماً شروع به کار کرد

نکته قابل توجه دیگر این است که این بازار برنامه‌ها کاربردی به صورت غیرمتمرکز و بدون دایرکتوری طراحی شده است؛ بنابراین توسعه دهندگان باید خودشان نسبت به تبلیغ برنامه های خودشان اقدام کرده و کاربران را از طرق مختلف برای دانلود برنامه، به AltStore هدایت کنند.

نکته بسیار مهم دیگر هم این است که توزیع برنامه‌ها از طریق AltStore رایگان است. البته همچنان رعایت این قانون اپل برای برنامه‌هایی که سالانه بیش از یک میلیون نصب اولیه داشته باشند صادق است که توسعه دهندگان آنها باید مبلغ اندک 0.50 یورو هزینه Core Technology Fee را به اپل بپردازند. همچنین برخی قواعد بسیار ارزان نیز در این میان وجود دارد که خرج قابل توجهی روی دست توسعه دهندگان نمی‌گذارد. مثلاً شبیه‌ساز Testut به صورت متوسط باید سالانه 1.5 یورو به فروشگاه AltStore PAL به عنوان حق دسترسی بدهد که به هیچ عنوان با هزینه‌های پرداختی به اپل قابل مقایسه نیست.

مضاف بر شرایط عالی فوق، فروشگاه AltStore PAL مجهز به روش هدایت درگاه مالی Patreon است تا به توسعه دهندگان اجازه دهد از برنامه های خود درآمد کسب کنند.

در همین رابطه بخوانید:

- آموزش نصب برنامه روی آیفون بدون نیاز به اپ استور برای کاربران ایرانی [تماشا کنید]

کاربران آیفون در اتحادیه اروپا می توانند AltStore PAL را از وب سایت AltStore دانلود کنند. این نکته را مجدداً یادآور می‌شویم که اگر گوشی شما پارت نامبر اتحادیه اروپا نداشته باشد به هیچ عنوان فعلاً امکان استفاده از آن را با روش‌های قانونی نخواهید داشت. جالب است بدانید که برخی از کشورها از جمله ژاپن نیز در پی انجام اقدامات مانند رعایت قانون DMA اتحادیه اروپا هستند و بعد نیست در آینده نه چندان دور، اپل مجبور به عقب‌نشین از کلیه سیاست‌هایی انحصاری خود شده و کاربران در همه کشورها بتوانند سایدلودینگ و دانلود نرم‌افزار از فروشگاه‌های ثالث را انجام دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید