مس رکورد قیمتی دوساله را شکست


دنیای‌اقتصاد: قیمت مس در بازارهای جهانی در حالی به بالاترین سطح دوسال اخیر رسید که میزان تقاضا برای این فلز سرخ همچنان ضعیف است. از طرفی تقویت دلار موجب اوج‌‌‌گیری نرخ مس شده و در روز ۱۵آوریل قیمت مس به ۴.۳دلار به ازای هر پوند رسید که نوعی رکورد قیمتی محسوب می‌شود. بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که معاملات آتی مس در روز ۱۵آوریل به ۴.۳دلار به ازای هر پوند رسیده که بالاترین سطح طی دوسال اخیر به حساب می‌‌‌آید، چراکه تقویت دلار در مقابل تضعیف تقاضا ایستادگی کرد و در نهایت پیروز این دوئل بود.

مس رکورد قیمتی دوساله را شکست

شواهد بیشتر در خصوص اقتصاد انعطاف‌‌‌پذیر ایالات‌متحده، انتظارات فدرال‌رزرو را برای کاهش نرخ بهره بدتر کرد. به‌منظور قیمت‌گذاری معاملات آتی مس از دلار آمریکا استفاده می‌شود و تقویت دلار قدرت خرید مصرف‌کنندگان را با مشکل جدی مواجه کرده است. با این حال، تحریم‌‌‌ها بر این بخش، اختلالات تولید را تشدید کرد تا رشد قیمت فلز سرخ را در این سه‌ماهه مهار کند. ایالات‌متحده و بریتانیا تحویل مس روسیه به LME را در تلافی حمله مسکو به اوکراین ممنوع کرده و چشم‌‌‌انداز عرضه را برای بورس به خطر انداختند. در همین حال، کارخانه‌‌‌های ذوب مس چین به دنبال تغییرات مقررات برای کاهش 10درصدی تولید خود در سال‌جاری هستند و داده‌‌‌های ماهواره‌‌‌ای حاکی از افزایش کارخانه‌‌‌های ذوب آفلاین در ماه مارس است. چنین اقدامی در شرایطی رخ داده است که عرضه سنگ مس به دلیل مشکلات در معادن کلیدی در سراسر معادن بزرگ کاهش یافته است و بازارهای بسیار رقابتی کارخانه‌‌‌های تصفیه و ذوب را تحت فشار قرار می‌دهد تا هزینه‌‌‌های پالایش خود را تقریبا به صفر برسانند. آخرین داده‌‌‌های منتشرشده گویای آن است که شاخص عدم‌فعالیت کارخانه‌‌‌های ذوب در چین به طور متوسط به 8.5‌درصد افزایش یافته که در مقایسه با سه ماه اول سال 2023 حدود 4.1‌درصد رشد را به ثبت رسانده است. در ماه مارس، سطح عدم‌تحرک در چین به 9‌درصد رسید.

این شاخص در روزهای پایانی ماه مارس به‌شدت افزایش یافت که نشان‌‌‌دهنده تاثیر احتمالی اقدامات اعضای CSPT است.بازار فلزات شانگهای تخمین می‌‌‌زند که چین در ماه مارس سالانه 26میلیون تن مس و آلیاژ مس نیمه‌فرفورژه تولید کرده، اما نرخ عملیاتی تولیدکنندگان به 69.8‌درصد کاهش یافته که در مقایسه با مارس 2023 با افزایش قیمت همراه بوده است که این روند بر مصرف صنایع پایین‌‌‌دستی تاثیر می‌‌‌گذارد. شرکت‌های چینی مسوول تولید بیش از نیمی از مس تصفیه‌شده در جهان هستند و داده‌‌‌های گمرکی نشان می‌دهد که واردات مس و کنسانتره مس در این کشور در ماه مارس افزایش داشته است. چین در سه‌ماهه ابتدایی سال‌جاری 1.38میلیون تن مس خام وارد کرده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6.9‌درصد افزایش را به ثبت رسانده بود. این در حالی بود که میزان واردات کنسانتره مس در ماه مارس به 2.3میلیون تن رسید که 15.3‌درصد نسبت به مارس 2023 رشد داشته است. داده‌‌‌های موجودی بورس آتی شانگهای نیز نشان می‌دهد که هفته گذشته میزان ذخایر مس با افزایش 2.7درصدی به حدود 300‌هزار تن رسید. قیمت مس از ابتدای سال 2024 حدود 0.43دلار به ازای هر پوند معادل 11.11‌درصد افزایش داشته است و پیش‌بینی می‌شود فلز سرخ تا پایان سال‌جاری با قیمت 4.43دلار به ازای هر پوند مورد معامله قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان