بازار خودرو چشم به‌راه آیین‌نامه‌های اصلاح شده


بازار خودرو چشم به‌راه آیین‌نامه‌های اصلاح شده

بازار خودرو از تولید گرفته تا مصرف کننده و واردات در حالی همچنان در وضعیت سر در گم به سر می برد که وزیر صنعت، معدن و تجارت بر بازبینی آیین‌نامه واردات خودروهای دست دوم تاکید کرد. صنعت و بازار خودرو در ایران همچنان یکی از بازارهای بی سامانی است که به رغم وعده‌های بسیار همچنان اصلاح ناپذیر بوده است. از یک سو خودروسازان استاندارهای لازم را اجرا نمی‌کنند و کیفیت پایین و گرانی قیمت، مشتریان را رنج می‌دهد و از سوی دیگر وضعیت واردات خودرو با هدف کاهش قیمت و تامین نیاز داخل بلاتکلیف است و لوکس سواران تنها مشتریان واردات هستند. در این میان عباس علی آبادی در حاشیه جلسه پاسخگویی به نظرات و مشکلات شهروندان در مرکز ارتباط مردمی ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اولین تلاش ما در حوزه خودرو تولید کمی است و امسال رشد تولید بهتری خواهم داشت. سال گذشته تولید خودرو هشت درصد رشد داشت و امسال برنامه‌ریزی شده این رقم به بیش از ۱۵ درصد برسد.وی افزود: برنامه وزارت صمت رونق واردات است. تاکنون ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شده که از این تعداد ۵۰ هزار خودرو در گمرکات کشور است. البته این روندها تا حدودی کند است، اما به زودی این خودروها عرضه خواهد شد. تاکنون ۸۰۰۰ خودروی وارداتی به مردم تحویل داده شده است. وزیر صمت با تاکید بر اینکه واردات خودرو ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: واردات خودروهای دست دوم امسال هم در قانون بودجه دیده شده و آیین نامه واردات هم تنظیم و برای دولت ارسال شده است. در حال حاضر این کار از مسیر مناطق ویژه در حال اقدام است و در سایر زمینه‌ها هم انجام خواهد شد. همچنین در حال بازبینی در آیین نامه واردات خودروهای دست دوم با کمک نمایندگان مجلس و همکاران وزارت صمت در بخش‌های تخصصی هستیم تا واردات این خودروها با کمترین عارضه و مشکل انجام شود. این مقام مسئول با بیان اینکه در بازار خودرو به دلیل اینکه این محصول تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده نیاز کاذب هم وجود دارد، گفت: این در حالیست که خودرو کالای سرمایه‌ای نیست، بلکه کالای مصرفی است.علی آبادی با بیان اینکه رویکرد تحولی وزارتخانه این است که خودروها به سمت خودروهای آینده از جمله خودروهای برقی حرکت کند که هم چالش بنزین و هم چالش محیط زیست حل شود، تصریح کرد: امسال چند نمونه خودروی برقی در تولیدات داخلی هم عرضه خواهد شد. همزمان باید نسبت به ایجاد جایگاه‌های شارژ خودروها اقدام کنیم. البته امکان شارژ شبانه در منازل از همین حالا میسر است و شارژرهای خانگی را در اختیار اکثر صاحبان خودروهای برقی قرار می‌دهیم که برای مسافت‌های روزانه مناسب است. وی همچنین وعده داد که خودروهای جدید در سال جاری خودروهای نوبت جدید با کیفیت‌ها و استانداردهای بهتر عرضه شود، از مردم خواست از خرید خودرو و ذخیره آن در پارکینگ‌ها خودداری کنند، چرا که این کار تلف کردن سرمایه‌های ملی است.وزیر صمت همچنین با اشاره به مشکلات بازار لاستیک، اظهار کرد: مشکلات در حال حاضر بیشتر از همین جنسی است که در بازار خودرو وجود دارد. با این حال در سال جدید توسعه تولید در دستور کار قرار گرفته است. وی درباره خصوصی‌سازی خودروسازان نیز گفت: به دنبال این هستیم که دخالت دولت را حداقل و نقش مردم را حداکثر کنیم و این موضوع در خودروسازی هم در دستور کار است، اما این شرکت‌ها سهامی عام و دارایی‌های مردم هستند، بنابراین در خصوصی‌سازی باید از روش‌های قانونی انجام شود. بر این اساس واگذاری دارایی‌ها از طریق وزارت اقتصاد و واگذاری مدیریتی با همکاری وزارت صمت خواهد بود که در حال انجام است.علی آبادی در ادامه در پاسخ به سوال ایسنا درباره برنامه این وزارتخانه برای واردات لوازم خانگی در سال جاری، اظهار کرد: کشور در حوزه لوازم خانگی خوداتکا و خودکفا است. مشکل اصلی کشور در حوزه لوازم خانگی نبود بازار است و در تلاش هستیم بازارهای صادراتی را به روی تولیدکنندگان باز کنیم. به همین دلیل نمایشگاهی هم در اردیبهشت ماه ترتیب داده شده تا بتوانیم برای محصولات داخلی بازاریابی کنیم. این سخنان در حالی از سوی وزیر مطرح می‌شود که مردم همچنان چشم به راه تحقق وعده‌ها در بازار خودرو هستند چرا که شواهد امر نشان می‌دهد که این بازار همچنان با وجود دلالان و نبود نظارت‌ها و نیز رفتارهای سوال برانگیز خودروسازان دولتی و خصوصی در وضعیت التهاب به سر می برد. در این میان مسئله واردات خودروی برقی نیز به یکی از ابهامات بازار مبدل شده است. دیروز مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت از ورود ۷ هزار خودروی برقی به کشور خبر داد.کریمی‌‌ سنجری تصریح کرد: قانون صراحت دارد که بنا بر مصوبه نوسازی ناوگان شهری چون خودروهای برقی به صرفه‌جویی در مصرف سوخت کشور می‌انجامد تسهیلات مرتبط با آن به صورت بلاعوض پرداخت شود زیرا این خودروها برای دولت سودآور است و به کاهش واردات بنزین و یا افزایش صادرات این سوخت می‌انجامد. وی اضافه کرد: در واقع با جایگزین شدن خودروی برقی سالانه بین ۸ تا ۱۰ هزار لیتر بنزین به ارزش ۴ تا ۵ هزار دلار صرفه جویی می شود که باید بخشی از این صرفه جویی به صورت یارانه به خریدار تاکسی برقی پرداخت شودمدیر طرح خودروهای برقی وزارت صمت درباره قیمت تاکسی‌های برقی توضیح داد: خودروهای برقی که به عنوان تاکسی استفاده می‌شوند کمتر از ۲۰ هزار یورو قیمت دارند که برابر با رقمی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و با توجه به یارانه‌ای که قرار است پرداخت شود در واقع خریدار کنونی تاکسی برقی آن را با نصف قیمت واقعی خریداری می‌کند.وی همچنین درباره تامین زیرساخت‌های مربوط به شارژ تاکسی‌های برقی گفت: همزمان با افزایش واردات خودروهای برقی در ماه‌های پیش رو ایجاد ایستگاه‌های شارژ نیز در شهرهای سراسر کشور توسعه می‌یابد. سمیه ملکی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی