بی‌حسی دست‌ها پس از بیدار شدن از خواب خطرناک است؟


بی‌حسی دست‌ها پس از بیدار شدن از خواب خطرناک است؟

یکی از دلایل بی‌حسی و سوزن‌سوزن شدن دست‌ها وضعیت بدن در حالت خواب است.

به گزارش بهداشت نیوز آیا تا به حال پس از بیدارشدن از خواب متوجه شده‌اید که یکی از دستانتان به خواب رفته‌ و بی‌حس است؟ با وجود آنکه می‌توان این پدیده را به گرفتگی موقت عصب‌ها نسبت داد، ممکن است این عارضه از مشکلات جدی‌تر سلامتی ناشی شود.

اگر با بی‌حسی یا احساس سوزن‌سوزن شدن در دست‌هایتان بیدار می‌شوید، بدنتان در حال ارسال پیام و نشانه‌ای است. درک دلایل بی‌حسی دست‌ها پس از بیدار شدن می‌تواند به تشخیص مشکلات احتمالی و انتخاب درمان کمک کند.

خوابیدن در وضعیت نامناسب که موجب گرفتگی عضلات می‌شود

وضعیت بدن در حالت خواب در ایجاد گرفتگی عصبی یا کاهش گردش خون نقش مهمی دارد و می‌تواند باعث بی‌حسی دست‌ها یا احساس سوزن‌سوزن شدن در آن‌ها می‌شود.

این وضعیت به دلیل ناهماهنگی در نواحی دست یعنی مچ، بازو و آرنج حین خوابیدن رخ می‌دهد.

برخی وضعیت‌های بدن در خواب که احتمالا این مشکل را تشدید می‌کنند، عبارت‌اند از: قرار دادن پیشانی روی ساعد، قرار دادن دست‌ها زیر صورت یا سر، استفاده از بالشی که ارتفاع یا سفتی یا نرمی آن نادرست باشد و در زمان خواب استخوان فقرات در وضعیتی نامناسب قرار بگیرد، خوابیدن روی شکم که ممکن است با فشار بر عصب‌ها همراه شود.

برخی متخصصان می‌گویند که خوابیدن به پهلو در صورت صاف نگه داشتن مچ دست ممکن است کمتر باعث بی‌حسی دست شود.

برخی صدمات موجب بی‌حسی دست‌ها می‌شوند

برخی صدمات یا تصادف‌ها می‌توانند با آسیب رساندن به عصب‌ها، سبب بی‌حسی دست‌ها می‌شوند، زیرا توانایی این عصب‌ها را برای انتقال درست سیگنال‌ها بین دست‌ و مغز مختل می‌کنند. آسیب شدید ناشی از تصادف رانندگی یا آسیب‌دیدگی آرنج‌ها به دلیل زمین خوردن می‌تواند بی‌حسی دست‌ها هنگام شب را به دنبال داشته باشد.

کمبود خون‌رسانی در بی‌حسی دست‌ها موثر است

در طول خواب، به‌ویژه اگر بدن در موقعیت خاصی قرار گرفته باشد، فشار طولانی‌مدت بر رگ‌های خونی می‌تواند مانع جریان خون در دست‌ها می‌شود. این کم‌ شدن گردش خون باعث می‌شود اعصاب اکسیژن و مواد غذایی دریافت نکنند و همین موجب بی‌حسی دست‌ها و احساس سوزن‌سوزن شدن در آن‌ها می‌شود. تنظیم وضعیت خواب با استفاده از وسایل کمکی می‌تواند این مشکل را کاهش دهد.

سرمازدگی و برخی بیماری‌ها نیز می‌توانند موجب بی‌حسی دست‌ها پس از بیدار شدن شوند.

در مواردی که بی‌حسی دست‌ها به مدت طولانی ادامه دارد و معمولا با سوزن‌سوزن شدن همراه است یا بدون دلیلی مشخص، به طور مکرر رخ می‌دهد، بهتر است با پزشک یا متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت شود.

منبع: سلامت نیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مرسدس بنز G580 رونمایی شد، اولین G کلاس تمام الکتریکی + عکس