نخستین مرحله عرضه خودروهای برقی وارداتی در اردیبهشت‌ ماه


نخستین مرحله عرضه خودروهای برقی وارداتی در اردیبهشت‌ ماه

به‌نوعی می‌توان گفت آیین‌نامه واردات خودروهای برقی از جهات مختلف، از جمله تعرفه‌گذاری و سقف قیمت، شرایط جذاب‌تری را در خود جای داده است. به عنوان مثال، سیاستگزار تعرفه‌ای اندک و بسیار پایین‌تر نسبت به خودروهای بنزینی، برای واردات مدل‌های برقی و هیبرید در نظر گرفته است و با توجه به این مزیت، واردکنندگان می‌توانند خودروهای مورد نظر را با قیمت تمام‌شده کمتری وارد کنند

اردیبهشت‌ماه، نخستین مرحله عرضه خودروهای برقی خواهد بود. این در شرایطی است که برخلاف خودروهای وارداتی بنزین‌سوز، برقی‌ها با شرایط سهل‌تری وارد کشور خواهند شد. نخستین مرحله فروش خودروهای برقی درحالی قرار است طی هفته‌های آتی اجرا شود که به‌نظر می‌رسد سیاستگزار مسیری ویژه را برای عرضه این خودروها در نظر گرفته است.

سیاستگزاران البته از ماه‌ها قبل سعی کرده‌اند حساب خودروهای سبز برقی و هیبرید را از مدل‌های سوخت فسیلی جدا کنند و به‌خصوص در عرصه واردات، تا حد امکان موانع و محدودیت‌ها را بردارند. حالا نیز که نوبت به‌مرحله حساس‌تر، یعنی عرضه برقی‌ها رسیده است، سیاستگزار می‌خواهد در این عرصه نیز مسیری ویژه و تا حد امکان هموار را فراهم کند.

خودرو برقی را شاید بتوان اصلی‌ترین دغدغه وزیر صنعت، معدن و تجارت حداقل در حوزه خودرو دانست؛ چه آن‌که طی ۱۰ ماه حضور عباس علی‌آبادی در این وزارتخانه، وی همواره بر لزوم توسعه این خودروها چه از مسیر واردات و چه تولید داخل تاکید کرده است.

علی‌آبادی معتقد است عرضه خودروهای برقی بهترین راهکار برای رفع ناترازی بنزین کشور به‌حساب می‌آید و با توجه به‌موج برقی‌سازی در جهان، ایران نیز چاره‌ای جز پیوستن به این قافله ندارد. از همین رو، وی ضمن تاکید فراوان بر توسعه خودروهای برقی، همواره در این مدت به‌دنبال هموار کردن مسیر تولید و به‌خصوص ورود این خودروها به‌کشور بوده و هست.

مرور اتفاقات رخ‌داده طی ۱۰ ماه گذشته در حوزه خودروهای برقی نشان می‌دهد سیاستگزار تا چه اندازه بر توسعه این مدل خودروها اصرار دارد و حتی شاید بتوان گفت از مقطعی به ‌بعد، اولویت واردات را نیز به‌برقی‌ها و هیبریدها اختصاص داده است.

نخستین اتفاقی که به‌نفع خودروهای برقی رخ داد، اصرار و تاکید فراوان وزارت صمت بر لزوم توسعه برقی‌ها بود. به‌تبع این اصرار و الزام، تولیدکنندگان و واردکنندگان نیز بخشی از تمرکز و توان مالی و فنی خود را روی تولید و واردات برقی‌ها گذاشتند. به‌همین دلیل بود که سال گذشته بیشتر عرضه‌کنندگان خودرو، چه خودروسازان و چه واردکنندگان، حداقل از یک محصول برقی یا هیبرید رونمایی کردند.

اتفاق دوم یا به‌عبارت بهتر، مسیر ویژه دیگر برای خودروهای برقی، در نظر گرفتن شرایطی به‌مراتب راحت‌تر و مزایای جذاب‌تر برای واردات این خودروها، در مقایسه با مدل‌های بنزینی بود. به‌نوعی می‌توان گفت آیین‌نامه واردات خودروهای برقی از جهات مختلف، از جمله تعرفه‌گذاری و سقف قیمت، شرایط جذاب‌تری را در خود جای داده است. به‌عنوان مثال، سیاستگزار تعرفه‌ای اندک و بسیار پایین‌تر نسبت به‌خودروهای بنزینی، برای واردات مدل‌های برقی و هیبرید در نظر گرفته است و با توجه به این مزیت، واردکنندگان می‌توانند خودروهای مورد نظر را با قیمت تمام‌شده کمتری وارد کنند.

کاهش قیمت ۸۰ میلیون‌تومانی دانگ‌فنگ شاین مکس

خودروهای داخلی روز گذشته با کاهش بهای ۲ تا ۱۷ میلیون‌تومانی همراه بودند. جایی که پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۴۲۵ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۷ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۱۲۲ میلیون‌تومان، سورن پلاس دوگانه (۱۴۰۲) با ۱۴ میلیون‌تومان کاهش ۸۴۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۳ میلیون‌تومان کاهش ۸۶۳ میلیون‌تومان، تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۰ میلیون‌تومان و دنا پلاس توربو ۶ دنده (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش ۹۹۵ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۶ تا ۸۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت دانگ‌فنگ شاین مکس (۲۰۲۳) با ۸۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ میلیارد و ۱۲۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۵۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۵۳۰ میلیون‌تومان، فیدلیتی پرایم ۵ نفره (رینگ ۱۰ پره) (۱۴۰۳) با ۴۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۰ میلیون‌تومان، فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۲) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۱۵ میلیون‌تومان، جک S۳ (۱۴۰۲) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۲۴۵ میلیون‌تومان و فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۱۰۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در خودروهای خارجی پریمیوم شاهد افزایش قیمت ۵۰ و ۱۰۰ میلیون‌تومانی و افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۱۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان افزایش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند. از طرفی هیوندای سانتافه با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون‌تومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۵۰ میلیون‌تومان و تویوتا کرولا - ۱۲۰۰ سی‌سی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان نرخ‌گذاری شدند.

از طرفی در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش قیمت ۲۰۰ میلیون‌تومانی یک‌ مدل خودرو بودیم. جایی که مرسدس‌بنز E۲۰۰ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج