تعرفه واردات قطعات‌یدکی 50 درصد افزایش یافت


تعرفه واردات قطعات‌یدکی 50 درصد افزایش یافت

بازار لوازم یدکی در سال جاری با افزایش شدید تعرفه واردات شرایط ملتهبی پیدا خواهد کرد. افزایش تعرفه شرایط را برای واردات سخت و قیمت این محصولات را به شدت افزایش می‌دهد.

در همین زمینه نوید حبیبی، تولیدکننده و فعال بازار قطعات یدکی به بیان نظرات خود پرداخت.

تعرفه واردات قطعات به چه میزان افزایش یافته است؟

در سال جاری شاهد افزایش ۵۰ درصدی تعرفه واردات قطعات یدکی هستیم. با افزایش تعرفه واردات برخی قطعات یدکی به ۵۱درصد قطعا مشکل گرانی و کمبود قطعات در بازار لوازم یدکی تشدید خواهد شد. تصمیمات غیرکارشناسی و خلق‌الساعه در حوزه قطعات یدکی همواره بازار لوازم یدکی را تحت‌شعاع قرار داده، هرچند ‌این با هدف حمایت از تولیدات داخل اتخاذ شده اما افزایش تعرفه واردات قطعات یدکی از ۵،۵درصد به ۵۱ درصد قطعا مشکل گرانی و کمبود قطعات در بازار لوازم یدکی را تشدید خواهد کرد.

افزایش تعرفه واردات شامل چه قطعاتی می‌شود؟

این مصوبه شامل قطعات با تعرفه پایین مشمول بر حدود ۶۰ قلم قطعه یدکی خودرو ازجمله دیسک و صفحه که از قطعات استراتژیک و پرمصرف خودرو هستند، است. از سوی دیگر وزارت صمت شهریور سال گذشته با سهمیه‌بندی واردات قطعات (که این سهمیه ۸۰ درصد واردات سال ۱۴۰۱ بود) فرآیند واردات قطعات یدکی برای شرکت‌های واردکننده‌ای را که در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۱ اقدام به ثبت‌سفارش و واردات قطعات کرده بودند، دشوار کرد. اگرچه این معضل با تعیین سقف ۵۰۰ هزار دلاری واردات قطعات تا حدودی برطرف شد اما همچنان بسیاری از شرکت‌های واردکننده برای واردات قطعات با چالش جدی مواجه هستند.

وضعیت تخصیص ارز به کجا رسیده است؟

عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات یدکی به چالش جدی در این حوزه تبدیل شده است و متاسفانه چشم‌اندازی هم در رابطه با تامین ارز و رفع مشکلات ارزی برای فعالان این بخش وجود ندارد. به‌رغم تاکید دولت بر شکسته شدن رکورد تولید و صادرات نفت اما شاهد اثری از آن در بازار آزاد نیستیم. قطعا با تداوم وضعیت فعلی، مردم بیش‌از سال گذشته تحت فشار افزایش و کمبود قطعات یدکی در بازار قرار خواهند گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت