مدیرعامل تراکتور: «پاکو خمز» سرمربی تیم، به‌خاطر مسائل سیاسی، درخواست جدایی کرد


مدیرعامل تراکتور: «پاکو خمز» سرمربی تیم، به‌خاطر مسائل سیاسی، درخواست جدایی کرد

هم‌میهن: بعد از اقدام نظامی ایران در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، دفاتر کنسولگری ایتالیا و هلند در تهران تا اطلاع ثانوی بسته شد. تعداد دیگری از سفارتخانه‌های کشور‌های غربی در تهران نیز به شهروندان خود اعلام کردند فعلاً...

مدیرعامل تراکتور: «پاکو خمز» سرمربی تیم، به‌خاطر مسائل سیاسی، درخواست جدایی کرد

هم‌میهن: بعد از اقدام نظامی ایران در واکنش به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق، دفاتر کنسولگری ایتالیا و هلند در تهران تا اطلاع ثانوی بسته شد. تعداد دیگری از سفارتخانه‌های کشور‌های غربی در تهران نیز به شهروندان خود اعلام کردند فعلاً از سفر به ایران اجتناب کنند. کمتر کسی تصور می‌کرد این موضوع سیاسی - امنیتی به فوتبال هم کشیده شود، اما تنها ۲۴ ساعت بعد از این اتفاق، پاکو خمز، سرمربی اسپانیایی تراکتور در حساس‌ترین مقطع فصل، تصمیم به جدایی گرفت و به‌صورت توافقی با تراکتوری‌ها از این تیم جدا شد و به کشورش بازگشت.

درواقع اوضاع سیاسی منطقه، تاثیر مستقیمی بر فوتبال گذاشته و تراکتور اولین تیمی است که باید با شرایط پیش‌آمده کنار بیاید و مدیریت کند. در این گزارش از بازیکن‌ها و مربیان خارجی‌ای خواهیم گفت که چالش‌های فوتبال ایران برای‌شان عجیب بوده و هر بار در نشست‌های خبری اعتراض‌شان را به برخی مسائل اعلام داشتند.

فریاد مربی یونانی

اعتراض مربیان خارجی در فوتبال ایران، اکثراً به امکانات بسیار محدود فوتبال ایران برمی‌گردد. مشکلات مالی، سوءمدیریت مدیران ورزشی و البته در کنار آن تحریم، باعث شده تا بازیکنان و مربیان خارجی نتوانند حقوق خود را به‌موقع دریافت کنند. علاوه بر همه‌ی این مشکلات، مسائل درون زمین ازجمله نبود VAR، کیفیت پایین ورزشگاه‌های ایران و حواشی زیادی که به درون زمین کشیده می‌شود، باعث شده تا مربیان خارجی با رخداد‌های عجیب و غریبی در فوتبال ایران روبه‌رو شوند که پیش‌تر آشنایی با آن‌ها نداشتند.

در دیدار این‌هفته گل‌گهر سیرجان و هوادار، سوت‌های مشکوک داور مسابقه باعث شد تا هر دو تیم به قضاوت داور معترض باشند، اما در نشست خبری بعد از این مسابقه، سرمربی یونانی گل‌گهر با ادبیاتی نامناسب نسبت به وضعیت فوتبال ایران اعتراض کرد. ماریوس اوزونیدیس، سرمربی یونانی تیم فوتبال گل‌گهر سیرجان که به‌شدت از تصمیمات داور این بازی ناراحت و عصبانی بود، در ابتدای نشست خبری مقابل خبرنگاران گفت: «بهتر است گاهی به ما بگویند که امروز قرار نیست تیم شما پیروز شود و باید ببازید. نه اینکه ما را مسخره کنند. خب چگونه می‌خواهید سطح فوتبال را تغییر بدهید؟!»

اوزونیدیس تصریح کرد: «از اول فصل اشتباهات محرزی علیه ما می‌شود. من همیشه احترام گذاشته‌ام و هیچ اتفاقی نیفتاده است، اما امروز ما را مسخره کردند. من از اول فصل همیشه به بازیکنانم قبل از مسابقه گفته‌ام که حق ندارند به داوران اعتراض کنند، ولی شخصاً حق اعتراض دارم و می‌بینیم که چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.»

بعد از این نشست خبری بود که شایعه جدایی این مربی از گل‌گهر قوت گرفت.سرمربی یونانی این تیم، پیش‌تر گفته بود فوتبال ایران به‌لحاظ سخت‌افزاری در بسیاری از زمینه‌ها مشکل جدی دارد و با این وضعیت نمی‌تواند پیشرفت کند. او حالا با حضور در نشست خبری در جمع خبرنگاران، بی‌پرواتر از همیشه اعتراض کرد تا شاید بتواند تاثیر خودش را نسبت به برخی مسائل گذاشته باشد.

چرایی یک جدایی

تراکتور که در این فصل نتایج سینوسی کسب کرده، حواشی زیادی نیز در نشست‌های خبری داشت. ارتباط پاکو خمز با خبرنگاران تبریزی عموماً خوب نبود. در بسیاری از نشست‌ها، خمز با خبرنگاران دچار چالش می‌شد و سوال و جواب به دعوا کشیده می‌شد. مهرماه سال گذشته او پالس‌هایی را فرستاد که از امکانات مناسب فوتبال ایران به‌خصوص زمین چمن ورزشگاه راضی نیست: «روز چهارشنبه در این ورزشگاه تمرین کردیم. هنوز هوا سرد نشده، ولی چمن این ورزشگاه نرم شده و همان مشکل سال گذشته پابرجاست. من خواستار تعویض چمن شده بودم که هیچ تغییری به وجود نیامده و این موضوع من را عصبانی می‌کند. گاهاً فکر می‌کنم آیا ارزش آن را دارد که اینجا کار کنم؟ زمین موضوع ساده‌ای نیست. به این موضوع رسیدم که فوتبال ایران آماتور خواهد ماند و پیشرفت نمی‌کند».

روز گذشته پاکو خمز بدون اطلاع قبلی، از مسئولان باشگاه تراکتور خواست که با استعفای او موافقت کنند. بار‌ها شایعاتی مبنی بر مربیگری خمز در لالیگای اسپانیا مطرح شده بود و حالا با فسخ قرارداد به‌صورت توافقی، سرنوشت خمز در اختیار خودش است تا بتواند تیمش را معرفی کند. باشگاه تراکتور نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، جدایی خمز را تایید کرد و برای این مربی آرزوی موفقیت کرد و تاکید داشت که این جدایی به‌صورت توافقی بوده و ضرر و زیانی متوجه باشگاه تراکتور نخواهد بود.

بااین‌حال، اما هوشنگ نصیرزاده، مدیرعامل باشگاه تراکتور در گفتگو با خبرنگار «هم‌میهن»، دلیل اصلی جدایی خمز را مسائل سیاسی عنوان کرد نه‌صرفاً مشکلات سخت‌افزاری در فوتبال ایران یا باشگاه تراکتور: «پاکو خمز به‌خاطر مسائل سیاسی، از باشگاه تراکتور درخواست جدایی کرد. البته که شرایط در کشور امن است و مشکلی نیست، اما بسیاری از افراد با چنین شرایطی آشنایی ندارند».

نصیرزاده از مشکل دیگر پیش‌آمده در تراکتور نیز پرده برداشت و گفت، سفارت برزیل نیز از گوستاو برزیلی، بازیکن تراکتور، درخواست کرده به‌خاطر شرایط پیش‌آمده چند روز اخیر، از ایران برود: «سفارت برزیل نیز از بازیکن برزیلی ما خواسته هرچه زودتر ایران را ترک کند. من نیز نامه‌ای به سفارت برزیل نوشتم و از آن‌ها سوال کردم اگر شرایط مطلوب نیست و ناامنی وجود دارد سفیر این کشور چرا در تهران مانده و از ایران نرفته است؟»

این احتمال نیز وجود دارد که شرایط به‌وجود آمده مزید بر علت شد تا پاکو خمز زودتر از آنچه تصور می‌شد، از تراکتور برود چراکه او از مدت‌ها قبل قصد فسخ قرارداد با تراکتور را داشت و بار‌ها از نارضایتی خود پرده برداشته بود.

چرا برانکو نیامد؟

یکی از معما‌های بزرگ فوتبال ایران در این فصل، مذاکره باشگاه پرسپولیس با برانکو ایوانکوویچ بود که درنهایت بازگشت پروفسور به ایران محقق نشد. هرچند برانکو بار‌ها به‌صورت غیرمستقیم از سوی رضا چلنگر، مترجم ایشان اعلام کرد که خانواده‌اش از او درخواست کرده‌اند که دیگر در تیمی خارج از کرواسی مربیگری نکند، اما این موضوع صحت ندارد. همانطور که مشخص شد برانکو سرمربی تیم‌ملی چین شده، پس دلایلی که از زبان برانکو نقل می‌شد صحت نداشت. شنیده‌های خبرنگار هم‌میهن حاکی از آن است که برانکو به‌دلیل برخی مسائل که در فوتبال ایران هم اثرگذار بوده، تصمیم گرفته دیگر به ایران برنگردد. عدم پرداخت مالیات برانکو، برای او نگرانی‌های بسیاری به‌وجود آورده بود که این موضوع البته به طرق مختلف حل شد، اما دیگر نگرانی برانکو مسائل مالی و البته تحریم بانکی ایران ازسوی دولت‌های غربی است که باعث می‌شد او نتواند حقوق خود را به‌راحتی دریافت کند و باید سر همین مسئله همیشه با مدیران پرسپولیس سر و کله می‌زد. همین مشکلات تحریم و البته سایر حواشی در منطقه نیز باعث شده بود بازیکنان خارجی باکیفیت، به فوتبال ایران نیایند.

باتوجه به فسخ توافقی قرارداد پاکو خمز و البته ابلاغیه سفارت برزیل به بازیکن تراکتور، شاید این اتفاق برای سایر بازیکنان و مربیان شاغل در فوتبال ایران نیز رخ دهد. البته باتوجه به تجارب قبلی، بسیاری از این شرایط به‌دنبال گل‌آلود کردن فضا هستند تا شرایط را بحرانی نشان دهند و نگرانی‌هایی را برای بازیکنان خارجی به‌وجود بیاورند. بااین‌حال باید صبر کرد تا ببینیم چند هفته پایانی چطور به پایان خواهد رسید.

لینک کوتاه کپی لینک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل