التهابات منطقه چه تاثیری بر بازار فولاد و محصولات فولادی دارد؟


التهابات منطقه چه تاثیری بر بازار فولاد و محصولات فولادی دارد؟

علیرضا فرشید، کارشناس بازار سرمایه و فلزات گران‌بها عنوان کرد: التهابات سیاسی و امنیتی باعث کاهش مقداری تقاضا هم خواهد شد و این اثر را هم باید در بازار رصد کرد. اما مجموعا با توجه به معاملاتی که فعلا در بورس کالا و همچنین بازار صادراتی دارد اتفاق می‌افتد، شاهد یک مقدار بهبود وضعیت در مجموع زنجیره فولاد هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، تحولات اخیر منطقه از جمله حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و همچنین افزایش قیمت دلار در بازارهای داخلی می‌تواند منشا التهابات بسیاری در بازارهای ایران از جمله بازار فولاد و محصولات فولادی شود. این مسئله در میزان تقاضا، عرضه و حتی بازارهای وارداتی تاثیرات مستقیم و غیرمستقیمی را می تواند داشته باشد. به همین بهانه با علیرضا فرشید، کارشناس بازار سرمایه و فلزات گران‌بها به گفتگو نشسته‌ایم.

معمولا بازار فولاد ما از CIS قیمت خودش را اخذ می‌کند و اتفاقاتی که در بخش بازار فولاد CIS می‌افتد، بخش اعظم تحولات نرخ بازار فولاد ما را هم شکل می‌دهد. همچنین ما تحت تاثیر تقاضا در بازار فولاد چین هم هستیم که با اتفاقاتی که در بازار مسکن چین و کاهش تقاضایی که در پی آن اتفاقات افتاد، باعث شد که زنجیره فولاد با افت قیمت در سال گذشته مواجه شود.

با توجه به مشوق‌هایی که دولت چین برای این صنعت در نظر گرفت و سعی کرد کمی آن را احیا کند، روند قیمت‌ها تا حدی در آن بازار بهبود یافت و متعاقبا بازار ایران را هم تحت تاثیر قرار داد.

اما در هفته گذشته شاهد افت قیمت سنگ آهن به حداقل یکساله خودش بودیم که این هم باید مدنظر قرار داد. همچنین بازار داخلی ما باتوجه به اینکه عرضه در بورس کالا انجام می‌شود و رقابت‌ها بر اساس بخشی از دلار اصطلاحا تلگرامی یا دلار بازار آزاد انجام می‌گیرد همچنین با توجه به التهاباتی که در یک هفته ده روز گذشته و بعداز حمله تروریستی اسرائیل اتفاق افتاد و دلار یک جهش به بالای حدود ۶۵ هزار تومان داشت، این هم تاثیر گذر روی بازار ما هم هست. اما باید توجه داشت که التهابات سیاسی و امنیتی باعث کاهش مقداری تقاضا هم خواهد شد و این اثر را هم باید در بازار رصد کرد. اما مجموعا با توجه به معاملاتی که فعلا در بورس کالا و همچنین بازار صادراتی دارد اتفاق می‌افتد، شاهد یک مقدار بهبود وضعیت در مجموع زنجیره فولاد هستیم.

یعنی این افت قیمت سنگ آهن به حداقل قیمتش می‌تواند ناشی از التهابات منطقه و حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق هم باشد؟

خیر بحث کاهش قیمت سنگ آهن بخاطر کاهش تقاضایی است که در بخش زنجیره فولاد در چین اتفاق افتاده است و خیلی نمی شود آن را به التهابات منظقه خودمان نسبت بدهیم.

این اتفاقات اخیر در منطه خاورمیانه می‌تواند باعث تنش در بازار فولاد و محصولات فولادی بشود یا صرفا در بخش قیمت دلار و ارز تاثیرگذار است؟

این اتفاقات بیشتر در بخش دلاری تاثیرگذار است. با توجه به خویشتن‌داری ایران در پاسخ دادن به اسرائیل و کاهش سطح تنش‌ها و همچنین فشار آمریکا به اسرائیل برای آتش‌بس سریع‌تر در غزه، احتمالا این مسئله خیلی طولانی نخواهد بود. به جز بخش دلاری که با توجه به افزایش حجم نقدینگی و کاهش قدرت کنترلی بانک مرکزی روی نرخ ارز، خواه ناخواه با بهانه‌های مختلف شاهد افزایش نرخ دلار خواهیم بود. اما با توجه به اینکه اثر تولید و عرضه فولاد در منطقه با بازیگری ایران تغییر چندان محسوسی نداشته، احتمالا ما شاهد افزایش نرخ ها در فضا نخواهیم بود. ما یک لغو مصوبه عوارض صادراتی روز زنجیره آهن را هم داشتیم که این هم بر عرضه صادراتی در زنجیره فولاد تاثیرگذار خواهد بود و خب این هم می‌تواند یکی از مولفه‌ها باشد.

پیش بینی شما برای بازار فولاد در سال جاری چیست؟

برای بازار فولاد در سال جاری مهمترین مولفه حجم تقاضای بازار چین است که می‌تواند مولفه اصلی باشد. حالا فارغ از اینکه در بخش دلاری چه اتفاقی خواهد افتاد و سیاست‌های دلاری با توجه افزایش شکاف بین نرخ نیما و نرخ بازار آزاد چه خواهد بود، حجم تقاضای بازار چین معین کننده درآمد و سود دلاری در بخش زنجیره فولاد ما خواهد بود. همچنین باید نقش حامل‌های انرژی در بخش زنجیره فولاد، چه برق و چه گاز و چه احتمال افزایش نرخ بنزین و گازوییل را هم در نظر بگیریم که خب این هم می‌تواند در بخشی از زنجیره تامین فولاد موثر باشد. باید اینها را در نظر بگیریم و رصد کنیم. متاسفانه با توجه به اینکه تصمیمات دولت چندان نقش قابل پیش‌بینی‌ای در بازار نداشته است خیلی نمی‌شود از الان پیش‌بینی کنیم. با تعدد سناریوهای مختلف روبرو هستیم که پیش‌بینی‌پذیری بازار را سخت می‌کند.

منبع : فولادبان
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!