علائم فیبروم رحم + اینفوگرافیک


علائم فیبروم رحم + اینفوگرافیک

به گزارش رکنا، فیبروم رحم به توده‌های عضلانی غیر‌سرطانی رحم گفته‌می‌شود، که معمولا درون رحم و گاهی اوقات در اطراف آن شروع به رشد می‌کنند. بیماری فیبروم رحم که با نام میوم یا لیومیوم نیز...

به گزارش رکنا، فیبروم رحم به توده‌های عضلانی غیر‌سرطانی رحم گفته‌می‌شود، که معمولا درون رحم و گاهی اوقات در اطراف آن شروع به رشد می‌کنند. بیماری فیبروم رحم که با نام میوم یا لیومیوم نیز شناخته‌می‌شود، غیرسرطانی است و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش نمی‌دهد. این بیماری که اغلب اوقات در زمان باروری ظاهر می‌شود، نیازی به درمان ندارد به جز در مواردی که بیش‌از‌حد بزرگ شده‌باشد و علائمی شدیدی را در شما ایجاد کرده‌باشد. علائم فیبروم رحم را در اینفوگرافیک زیر بشناسید.

علائم فیبروم رحم + اینفوگرافیک

بیشتر بانوان در طول زندگی دچار این بیماری خوش‌خیم می‌شوند، اما در اغلب موارد علائم به قدری ناچیز است که نیازی به درمان نیست. با‌این‌حال فیبروم رحم می‌تواند علائمی همچون خونریزی شدید قاعدگی، کمردرد، تکرر ادرار و درد در حین رابطه جنسی را به دنبال داشته‌باشد. اگر احساس می‌کنید علائمی از میوم دارید، در ادامه همراه دکترتو باشید تا بتوانید همه جوانب این بیماری را بسنجید و در صورت نیاز به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

فیبروم رحم چیست؟

اما بیماری فیبروم رحم چیست! لیومیوم یا همان فیبروم رحم بافتی است که از ماهیچه و بافت همبند دیواره رحم تشکیل شده‌است. این رشد بافتی معمولا سرطانی (بدخیم) نیستند. رحم بخش اصلی دستگاه تناسلی زنان و یک اندام گلابی‌شکل وارونه در لگن شماست. اندازه طبیعی رحم شبیه به لیمو است که محل رشد و نمو نوزاد در دوران بارداری است.

فیبروم‌ها می‌توانند به صورت یک گره منفرد یا به شکل یک خوشه رشد کنند. اندازه خوشه‌های فیبروم می‌تواند از ۱ میلی‌متر تا بیش از ۲۰ سانتی‌متر قطر یا حتی بزرگتر باشد، حتی اندازه بعضی از آنها می‌تواند به اندازه یک هندوانه باشد. این توده‌ها می‌توانند در داخل دیواره رحم، داخل حفره اصلی اندام یا حتی در سطح بیرونی ایجاد شوند. فیبروم‌ها می‌توانند از نظر اندازه، تعداد و مکان در داخل و روی رحم شما متفاوت باشند.

شما ممکن است علائم مختلفی را با فیبروم رحم تجربه کنید و اینها ممکن است همان علائمی نباشند که زن دیگری که فیبروم دارد تجربه‌کند. به دلیل منحصر به فرد بودن فیبروم‌ها، برنامه درمانی شما به علائم شما بستگی دارد‌. به خاطر داشته‌باشید که فیبروم رحم با پولیپ رحمی فرق دارد.

لیومیوم یا همان فیبروم رحم بافتی است که از ماهیچه و بافت همبند دیواره رحم تشکیل شده‌است و معمولا سرطانی نیستند. فیبروم‌ها از نظر اندازه، تعداد و مکان در داخل و روی رحم شما متفاوت هستند.

عکس فیبروم رحم چه شکلی است؟

برای اینکه بهتر فیبروم رحمی را بشناسید، تصویر آن را در ادامه آورده‌ایم. البته که فیبروم رحمی را هیچ وقت با چشم نمی‌بینید، مگر اینکه آن را از داخل رحم خارج کنند و در مقابل شما بگذارند. البته که می‌توان آن را در تصاویر سونوگرافی هم دید.

علائم فیبروم رحم + اینفوگرافیک

علائم فیبروم رحم چیست؟

علائم شما به تعداد تومورهایی که دارید و همچنین محل و اندازه آنها بستگی دارد. به عنوان مثال، فیبروم‌های رحمی زیر مخاطی ممکن است باعث خونریزی شدید قاعدگی و مشکل در بارداری شوند.

اگر تومور شما بسیار کوچک است یا در حال یائسگی هستید، ممکن است علائمی نداشته‌باشید. فیبروم رحم ممکن است در طول یائسگی و بعد از آن کوچک شود. این به این دلیل است که زنان یائسه با کاهش سطح استروژن و پروژسترون (هورمون‌هایی که رشد فیبروم را تحریک می‌کنند) مواجه می‌شوند. علایم فیبروم رحم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خونریزی شدید پریود یا خونریزی بین دوره‌های قاعدگی که شامل لخته‌شدن خون هم می‌شود.

درد در لگن یا کمر

درد زیر شکمی

قاعدگی دردناک

تکرر ادرار

درد هنگام رابطه جنسی

پریودی‌هایی که بیشتر از حد معمول طول می‌کشند

احساس فشار یا پری در زیر شکم شما

تورم یا بزرگ‌شدن شکم

احساس ناراحتی در رکتوم (راست روده).

درست است که فیبروم رحم عوارض و مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند، اما به‌ندرت می‌تواند باعث درد حاد یا مرگ شود.

سرطان پستان، سرطان تخمدان و مسائل باروری همگی بیماری‌هایی هستند که زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این بیماری های زنانه علائم تقریبا مشابهی با علائم فیبروم رحم دارند. بنابراین برای تشخیص نهایی از روی علائم باید به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

به نقل از mayoclinic؛

اگر تومور شما بسیار کوچک است یا در حال یائسگی هستید، ممکن است علائمی نداشته‌باشید.

علائم فیبروم رحم بدخیم چیست؟ (علائم فیبروم سرطانی)

فیبروم‌ها یا لیومیوم یا میوم تومورهای خوش‌خیمی هستند که در بافت عضلانی رحم رشد می‌کنند. این تومورها تقریبا ۱۰۰٪ مواقع خوش‌خیم هستند و سرطانی نمی‌شوند. بنابراین علامت‌هایی که ایجاد می‌کنند مشابه علامت‌هایی است که در بالاتر به آنها اشاره کردیم. بنابراین فیبروم بدخیم نداریم و علائم فیبروم‌هایی که بزرگ‌تر هستند تنها می‌تواند شدید‌تر باشد.

علائم فیبروم چیست؟افزایش درد پریود، درد در شکم و لگن، درد هنگام سکس، لکه بینی و پریود نامنطم از علائم اصلی غیبروم رحم است.

با دیدن علائم فیبروم رحم و تخمدان چه زمانی و به چه دکتری باید مراجعه کرد؟

در صورت داشتن هر یک از علایم فیبروم رحم زیر باید به یک متخصص زنان مراجعه کنید:

درد مزمن لگن

مشکل در تخلیه مثانه

ناتوانی در کنترل جریان ادرار

پریودهای بسیار سنگین و دردناک

وجود توده در شکم شما.

علت ایجاد فیبروم رحم چیست؟ (علت فیبروم رحم)

در کنار این مسئله که فیبروم رحم چیست و چه علائمی دارد، بهتر است بدانیم که علت به وجود آمدن فیبروم رحم چیست! دلیل اصلی به‌وجود‌آمدن فیبروم رحمی نامشخص است، با‌این‌حال محققان معتقدند که رشد این توده‌ها با سطح استروژن فرد مرتبط است. در طول سال‌های باروری، سطح استروژن و پروژسترون فرد بالاتر است. هنگامی‌که سطح استروژن بالا باشد، به خصوص در دوران بارداری، فیبروم‌ها متورم می‌شوند. عکس این قضیه نیز کاملا صادق است. یعنی سطوح پایین استروژن با کوچک‌شدن میوم‌ها مرتبط است. این اتفاق ممکن است در طول دوره یائسگی رخ دهد. علاوه‌بر یائسگی، مصرف برخی از داروها مانند آگونیست‌ها یا آنتاگونیست‌های آزادکننده گنادوتروپین نیز می‌توانند باعث کوچک‌شدن این توده‌ها شوند. به طور کلی موارد زیر نیز می‌توانند در بروز فیبروم‌ها موثر باشند. اکنون می‌دانید که به طور کلی علت به وجود آمدن فیبروم رحم چیست!

۱. ژنتیک و تاثیر آن بر روی به وجود آمدن فیبروم رحم

ژنتیک همیشه یکی از عوامل اصلی بروز هر بیماری در هر فردی بوده‌است. این جمله به این معناست که اگر یکی از نزدیکان مثل مادر یا خواهر شما به این بیماری مبتلا بوده‌اند، ممکن است شما نیز به این بیماری مبتلا شوید. در واقع فیبروم‌ها حاوی اطلاعات ژنی هستند که با سلول‌های عضلانی معمولی رحم متفاوت است. یعنی اینکه اگر شما مستعد این بیماری باشید، ممکن است سلول‌های عضلات رحم شما تغییر محتوای ژنی دهند.

۲. عوامل رشد و فیبروم

ممکن است برخی از موادی که به بدن در حفظ بافت‌ها کمک می‌کنند مانند فاکتور رشد شبه انسولین، در بروز این بیماری تاثیرگذار باشند.

۳. ماتریکس خارج سلولی (ECM)

ماتریکس خارج سلولی ماده‌ای است که باعث می‌شود سلول‌ها مانند ملات بین آجرها به هم بچسبند. تحقیقات نشان می‌دهد مقدار این ماده در فیبروم‌ها بیشتر از حد معمول است. ECM همچنین فاکتورهای رشد را ذخیره می‌کند و باعث تغییرات بیولوژیکی در خود سلول‌ها می‌شود.

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به فیبروم هستند؟

چندین عامل خطر وجود دارد که می‌توانند در شانس شما برای ایجاد فیبروم رحم نقش داشته‌باشند. اگرچه همه زنان در سنین باروری ممکن است به فیبروم مبتلا شوند، زنان سیاه‌پوست بیشتر از زنان سایر گروه‌های نژادی به فیبروم مبتلا می‌شوند. علاوه‌بر این، زنان سیاه‌پوست در سنین پایین‌تر فیبروم رحمی دارند و همچنین فیبروم این افراد بیشتر، بزرگتر و همراه با علائم شدیدتر است. سایر عوامل به شرح زیر هستند:

اضافه وزن و چاقی

باردار نشدن (افرادی که فرزندان بیشتری به دنیا می‌آورند کمتر در معرض فیبروم رحمی هستند)

شروع زودرس قاعدگی (پریود‌شدن در سنین پایین)

یائسگی دیررس

سابقه خانوادگی

کمبود ویتامین D

مصرف زیاد گوشت قرمز

کمبود سبزیجات سبز، میوه و لبنیات

مصرف الکل و آب جو

نژاد.

علت فیبروم چیست؟چاقی و اضافه وزن در خانم‌ها یکی از عوامل اصلی ایجاد فیبروم رحم است.

فیبروم چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص صحیح فیبروم رحم توسط متخصص زنان صورت می‌گیرد. معاینه لگن اصلی‌ترین آزمایشی است که می‌تواند میوم را تشخیص دهد. در این آزمایش وضعیت، اندازه و شکل رحم مورد بررسی قرار می‌گیرد. علاوه‌بر این آزمایش ممکن است به آزمایش‌های زیر برای تشخیص نهایی نیاز داشته‌باشید.

۱. سونوگرافی (عکس فیبروم رحم در سونوگرافی)

سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای تولید تصاویری از رحم شما بر روی صفحه نمایش استفاده می‌کند. این آزمایش به پزشک اجازه می‌دهد تا ساختارهای داخلی و فیبروم‌های موجود را ببیند. سونوگرافی ترانس‌واژینال، که در آن گره اولتراسوند وارد واژن می‌شود، ممکن است تصاویر واضح‌تری ارائه دهد.

۲. ام آر آی لگن

این آزمایش تصویربرداری عمیق تصاویری از رحم، تخمدان‌ها و سایر اندام‌های لگنی شما تولید می‌کند.

۳. هیستروسکوپی

در طول هیستروسکوپی، پزشک از یک دستگاه کوچک با دوربینی که به انتهای آن متصل است برای بررسی داخل رحم استفاده می‌کند. آنها دستگاه را از طریق واژن و از طریق دهانه رحم، وارد رحم می‌کنند. در صورت لزوم، آنها همچنین ممکن است یک نمونه بافت، به نام بیوپسی، برای جستجوی سلول‌های سرطانی بگیرند.

۴. لاپاراسکوپی

در روش لاپاراسکوپی پزشک یک لوله کوچک و روشن را در یک برش کوچک در شکم قرار می‌دهد تا قسمت بیرونی رحم و ساختارهای اطراف آن را بررسی کند. در صورت لزوم، ممکن است بیوپسی نیز انجام گیرد.

۵. هیستروسونوگرافی

هیستروسونوگرافی که سونوگرافی انفوزیون نمکی نیز نامیده می‌شود، از آب نمک استریل (سالین) برای گسترش حفره رحم استفاده می‌کند تا گرفتن تصاویر از فیبروم‌های زیر مخاطی و پوشش داخلی آسان‌تر شود. این روش در زنانی که قصد بارداری دارند یا خونریزی شدید قاعدگی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۶. هیستروسالپنگوگرافی

هیستروسالپنگوگرافی از یک رنگ برای برجسته‌کردن حفره رحم و لوله‌های فالوپ در تصاویر اشعه ایکس استفاده می‌کند. اگر ناباروری نگران‌کننده باشد، ممکن است پزشک این روش را توصیه کند. این آزمایش می‌تواند به پزشک شما کمک‌کند تا تشخیص دهد که آیا لوله‌های فالوپ شما باز هستند یا مسدود شده‌اند و می‌تواند برخی از فیبروم‌های زیر مخاطی را نشان دهد.

درمان فیبروم رحم چیست؟ (فیبروم رحم چگونه از بین می رود)

بیشتر فیبروم‌ها به قدری کوچک هستند که نیازی به درمان ندارند و با گذشت زمان از بین می‌روند. با‌این‌حال پزشکان در ابتدا درمان‌های خانگی و داروها را توصیه می‌کنند. اما اگر فیبروم شما به قدری بزرگ باشد که زندگی‌تان را مختل کرده باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته‌باشید.

۱. دارو و قرص برای فیبروم رحم

برخی از داروهای کنترل‌کننده سطح هورمون می‌توانند باعث کوچک‌شدن میوم‌ها شوند. برای مثال آگونیست‌های هورمون آزاد‌کننده گنادوتروپین (GnRH) مانند لوپرولید (لوپرون)، باعث کاهش سطح استروژن و پروژسترون شما می‌شود. این داروها در نهایت قاعدگی را متوقف می‌کنند و فیبروم‌ها را کوچک می‌کنند.

همچنین آنتاگونیست‌های GnRH به کوچک‌شدن فیبروم‌ها کمک می‌کنند. این داروها با متوقف‌کردن بدن شما از تولید هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین‌کننده (LH) کار می‌کنند. گانیرلیکس استات و ستررولیکس استات نمونه‌ای از این داروها هستند. برخی از داروهای دیگر می‌توانند به کنترل خونریزی و درد در دوران قاعدگی کمک‌کنند، اما نمی‌توانند فیبروم رحم را کوچک کنند یا از بین ببرند. برای کاهش علائم می‌توانید از داروهای زیر استفاده کنید:

استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD هورمونی) که هورمون پروژسترون را آزاد می‌کند

مسکن‌های ضدالتهابی بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن

قرص‌های ضد بارداری.

ویتاگنوس

۲. درمان فیبروم رحم با روش های غیرتهاجمی یا کم تهاجمی

یک روش جراحی جدید و کاملا غیر تهاجمی، جراحی اولتراسوند اجباری (FUS) است. در این جراحی شما در داخل یک دستگاه MRI مخصوص دراز می‌کشید که به پزشکان اجازه می‌دهد تا تصویری از داخل رحم شما داشته‌باشند. امواج صوتی پرانرژی و فرکانس بالا به سمت فیبروم‌ها هدایت می‌شوند تا آنها را از بین ببرند.

برخی روش‌های دیگر بر ذوب یا انجماد فیبروم‌ها متمرکز هستند. برای مثال روش‌های میولیز با استفاده از منابع گرمایی مانند جریان الکتریکی یا لیزر، فیبروم‌ها را کوچک می‌کنند. در حالی‌که کرایومیولیز فیبروم‌ها را منجمد می‌کنند. فرسایش آندومتر شامل قراردادن یک ابزار ویژه در رحم شما برای از بین‌بردن پوشش رحم با استفاده از گرما، جریان الکتریکی، آب گرم یا سرمای شدید است.‌

یکی دیگر از گزینه‌های غیرجراحی آمبولیزاسیون شریان رحمی است. در این روش ذرات ریز به داخل رحم تزریق می‌شود تا جریان خون فیبروم‌ها قطع شود.

۳. درمان قطعی فیبروم چیست؟ (عمل جراحی فیبروم رحم یا عمل فیبروم رحم چیست)

اگر درمان‌های گیاهی و روش‌های غیرتهاجمی نتوانند میوم شما را درمان کنند، ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته‌باشید. جراحی برای برداشتن توده‌های بسیار بزرگ یا متعدد انجام می‌شود. عمل جراحی با عنوان میومکتومی شناخته می‌شود. میومکتومی شکمی شامل ایجاد یک برش بزرگ در شکم برای دسترسی به رحم و برداشتن فیبروم است. این جراحی را می‌توان به روش لاپاراسکوپی نیز انجام داد و با استفاده از چند برش کوچک که ابزار جراحی و دوربین در آن قرار می‌گیرد، انجام می‌شود. فیبروم‌ها ممکن است پس از جراحی دوباره رشد‌کنند.

اگر وضعیت شما بدتر شود، یا اگر هیچ درمان دیگری موثر نباشد، پزشک ممکن است هیسترکتومی را انجام دهد. در این جراحی رحم به طور کامل خارج می‌شود. هیسترکتومی تنها راه راحل دائمی برای درمان فیبروم رحم است. با‌این‌حال، این بدان معنی است که شما در آینده نمی‌توانید بچه‌دار شوید.

هیسترکتومی اغلب اوقات برای سرطان رحم توصیه می‌شود، اما برای درمان فیبروم نیز قابل استفاده است. سارکوم رحم و سرطان آندومتر نمونه‌هایی از سرطان رحم هستند که با هیسترکتومی درمان می‌شوند.

عمل فیبروم رحم با لیزر

جراحی فیبروم رحمی با کمک لیزر یکی از روش‌های کم‌تهاجم جراحی است که در آن با کمک یکی از روش‌های تصویربرداری، توسط لیزر فیبروم برداشته‌می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان به سادگی از شر فیبروم‌های کوچک خلاص شد. دیدن فیلم عمل فیبروم رحم با لیزر و فیلم عمل لاپاراسکوپی فیبروم رحم می‌تواند به شما اطلاعات خوبی بدهد.

مراقبت بعد از عمل فیبروم رحم

مراقبت‌های بعد از عمل فیبروم رحم بستگی به شدت جراحی و بزرگی توده‌ی خارج‌شده دارد. اگر جراحی شما با لیزر بوده‌باشد، نیازی به مراقبت خاصی نیست. حتی نیازی نیست که در بیماستان برای روز‌های طولانی بستری شوید. اما در جراحی‌های بزرگتر، مثلا در مواردی که هیسترکتومی اتفاق افتاده‌است، نیاز به استراحت بیشتر است. همچنین تا مدتی از بلندکردن بارهای سنگین باید خودداری کنید.

درمان فیبروم با جراحی ممکن است.اگر روش‌های درمانی دیگر جواب ندهد پزشک مجبور به انجام عمل جراحی برای برداشتن فیبروئیدهاست.

تیم درمانی فیبروم رحمی متشکل از چه دکترهایی است؟

توجه داشته‌باشید که درمان فیبروم رحمی نیازمند تشخیص صحیح است. در صورتیکه علائم فیبروم رحمی را در خود مشاهده کردید می‌توانید به ماما و یا متخصص زنان مراجعه کنید. با اینکار می‌توانید برای بررسی‌های بیشتر اقدامات لازم را انجام دهید. ماما در صورت مشاهده‌ی علائم فیبروم شما را به دکتر زنان ارجاع می‌دهد. متخصص زنان هم می‌تواند بعد از اقدامات تشخیصی، برای درمان فیبروم بهترین تصمیم را بگیرد. بنابراین ماما و متخصص زنان، متخصص‌هایی هستند که شما به آنها مراجعه می‌کنید.

درمان خانگی فیبروم رحمی چیست؟

مراقبت در منزل، تغییر رژیم غذایی و درمان‌های گیاهی می‌توانند به بهبود و تسکین علائم فیبروم کمک شایانی کنند. تغییرات سبک زندگی زیر نیز، در پیشگیری از فیبروم رحم بسیار مهم است. اما توجه داشته‌باشید درمان‌های خانگی در برخی موارد ممکن است نه تنها به درمان میوم شما کمکی نکنند، بلکه باعث تشدید آن شوند. برای هر درمانی باید با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. درمان خانگی فیبروم رحمی به شرح زیر است.

۱. درمان گیاهی فیبروم رحم (درمان فیبروم رحم با طب سنتی)

طی تحقیقات بالینی در مقیاس کوچک، مشخص شده‌است که خواص برخی داروهای گیاهی در درمان فیبروم رحمی بسیار موثر است. در ادامه چند داروی گیاهی را که می‌توانید استفاده‌کنید را بررسی خواهیم کرد.

درمان فیبروم رحم با خاکشیر

خاکشیر به عنوان یک ملین ملایم شناخته می‌شود. ملین‌ها با افزایش حرکات روده به درمان یبوست در زمان ابتلا به فیبروم کمک می‌کنند. این داروی گیاهی را می‌توانید همراه با آب یا آب میوه میل نمایید.

چای سبز برای فیبروم خوب است. در روش‌های گیاهی برای درمان لیومیوم از چای سبز هم استفاده می‌شود.

چای سبز

چای سبز حاوی مواد شیمیایی به نام فلاوانول است که آنتی‌اکسیدان هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها با کاهش استرس اکسیداتیو به کاهش آسیب سلولی در بدن کمک می‌کنند. استرس اکسیداتیو یکی از دلایل مهم ایجاد انواع توده‌ها در بدن است.

رسوراترول

رسوراترول یک ماده شیمیایی است که گیاهان در شرایط استرس محیطی و عفونت تولید می‌کنند. غذاهای طبیعی حاوی رسوراترول عبارت‌اند از:

زغال‌اخته

توت

تمشک

انگور.

بیشتر فیبروم‌ها به قدری کوچک هستند که نیازی به درمان ندارند و با گذشت زمان از بین می‌روند. با‌این‌حال پزشکان در ابتدا درمان‌های خانگی و داروها را توصیه می‌کنند، اما اگر فیبروم شما به قدری بزرگ باشد که زندگی‌تان را مختل کرده باشد، ممکن است نیاز به جراحی داشته‌باشید.

زردچوبه و کورکومین

کورکومین یکی از مواد موثر زردچوبه است. این ماده دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدالتهابی و ضدباکتریایی است.

گیاه پنج انگشت

این دارو که با نام چستبری هم شناخته می‌شود برای خونریزی‌ها شدید قاعدگی، دوره‌های پریودی دردناک و سایر علائم مصرف می‌شود. پنج انگشت در برقراری سطح تعادل هورمون‌ها موثر است.

برگ سنا و روغن کرچک

سنا به عنوان ملین طبیعی استفاده می‌شود. همانطور که اشاره کردیم ملین‌ها به رفع یبوست کمک می‌کنند. این گیاه را برای مصرف می‌توانید به آب یا آب میوه اضافه کنید. همچنین روغن کرچک یک روغن گیاهی است که می‌تواند به عنوان مکمل برای کمک به یبوست گاه‌به‌گاه مصرف شود.

درمان گیاهی میوم ممکن است. درمان‌های گیاهی مختلفی در طب سنتی وجود دارد که می‌تواند به درمان فیبروم کمک کند.

درمان فیبروم با دارچین

برای درمان فیبروم رحم، گاهی درمان‌های خانگی پیشنهاد می‌شوند. درمان‌های خانگی به خصوص زمانی کاربرد بیشتری دارند که فرد نزدیک به یائسگی باشد و فیبروم را به حال خود رها کنند تا هورمون‌های زنانه به مرور زمان کاهش پیدا کنند.

مقاومت در برابر انسولین باعث افزایش سطح انسولین بدن می‌شود. دارچین مقاومت در برابر انسولین را در زنان مبتلا به فیبروم رحم تا حد زیاد کاهش می‌دهد. همچنین می‌توان از این دارو برای مهار خونریزی شدیدی قاعدگی، به خصوص در افراد مبتلا به آندومتریوز و فیبروم استفاده کرد.

درمان فیبروم با عسل ممکن است؟ در درمان‌های خانگی می‌توان از عسل برای درمان فیبروم استفاده کرد.

درمان فیبروم رحم با عسل

عسل اساسا یکه محلول قندی است. قند‌های موجود در رژیم غذایی باعث افزایش سطح انسولین در بدن می‌شوند. همانطور که می‌دانید افزایش سطح انسولین با افزایش سطح استروژن مرتبط است. بنابراین عسل می‌تواند فیبروم رحم را تشدید کند. با‌این‌حال عسل می‌تواند هورمون‌ها زنانه را تا حدی متعادل کند. همچنین خواص آنتی‌اکسیدانی این محصول به درمان و جلوگیری از رشد میوم کمک‌می‌کند. برای مصرف عسل در دوران ابتلا به فیبروم رحمی با پزشک خود مشورت کنید.

درمان فیبروم رحم با رازیانه

از آنجایی که ترجیح دکتر بر این است که درمان فیبروم را با روش‌های نگهدارنده پیش ببرد و از جراحی و روش‌های تهاجمی تا جایی که می‌تواند پرهیز و خودداری کند، روش‌های سنتی و خانگی توصیه می‌شوند. یکی از روش‌های سنتی که برای درمان فیبروم رحمی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از رازیانه است. این گیاه عرقی دارد که می‌تواند در بهبود و کوچک‌کردن فیبروم رحمی موثر باشد. طب سنتی توصیه می‌کند که صبح‌ها یک فنجان عرق رازیانه و عصرها یک فنجان عرق بومادران بخورید. این کار می‌تواند در کنترل کردن رشد فیبروم موثر باشد و علائم آن را کاهش دهد.

۲. کاهش وزن

یک مطالعه بالینی در چین نشان داد که چاقی و اضافه وزن خطر فیبروم رحم را افزایش می‌دهد. این به این دلیل است که سلول‌های چربی مقادیر زیادی استروژن تولید می‌کنند. کاهش وزن ممکن است به پیشگیری یا کاهش اندازه فیبروم کمک‌کند.

همچنین خوردن بیش‌از‌حد گوشت قرمز و الکل، خطر ابتلا به فیبروم را افزایش می‌دهند. برای پیشگیری از فیبروم رحمی باید از خوردن غذاهای زیر خودداری کنید:

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

غذاهای شیرین

برنج سفید، ماکارونی و آرد

نوشابه و سایر نوشیدنی‌های شیرین

شربت

محصولات پخت‌شده مانند کیک، کلوچه و دونات

چیپس سیب‌زمینی.

شیر و لبنیات می‌توانند باعث کوچک‌شدن یا کاهش تعداد فیبروم‌ها شوند. لبنیات حاوی مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم و فسفر است. این مواد مغذی از رشد فیبروم جلوگیری می‌کنند.

۳. دریافت ویتامین ها و مکمل ها

برخی از انواع ویتامین‌ها نیز ممکن است به کاهش رشد و اندازه فیبروم‌ها کمک‌کنند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد کمبود ویتامین D و ویتامین A با افزایش خطر ابتلا به فیبروم مرتبط است. فیبروم رحم ممکن است در طول پریودی، نفخ و گرفتگی را تشدید کند، از‌همین‌رو موارد زیر می‌توانند به کاهش این علائم کمک کنند:

ویتامین B-۱

مصرف ویتامین B-۶

ویتامین E

منیزیم

اسیدهای چرب امگا ۳

این ویتامین‌ها را می‌توانید در غذا و همچنین مکمل‌ها پیدا کنید. اگر می‌خواهید مکمل‌ها را در برنامه روزانه خود وارد کنید، قبل از شروع با پزشک خود صحبت کنید.

درمان خانگی فیبروم رحمی چیست؟مصرف لبنیات و شیر یکی از راه‌های خانگی مفید برای درمان فیبروم رحم است.

انواع فیبروم رحمی کدام است؟

انواع فیبروم‌های رحمی به محل به‌وجود‌آمدن آنها (یعنی داخل یا خارج رحم) بستگی دارد. از‌این‌رو میوم‌ها به ۴ دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

فیبروم رحم داخل دیواره: این نوع فیبروم، رایج‌ترین نوع این بیماری است. میوم داخل دیواره در عضلات درونی رحم ظاهر می‌شوند و احتمال زیادی وجود دارد که بزرگ شوند و رحم را دچار کشیدگی کنند.

فیبروم رحم ساب سروزال: این میوم‌ها در قسمت بیرونی رحم تشکیل می‌شوند، به همین دلیل به آنها سروزال گفته‌می‌شود. این فیبروم‌های رحمی به قدری بزرگ می‌شوند که می‌توانند رحم شما را از یک طرف بزرگتر نشان‌دهند.

فیبروم‌های ساقه‌دار: برخی اوقات ممکن است میوم‌های سروزال یک ساقه درون دیواره رحم ایجادکند. این ساقه یک پایه باریک است که از تومور اصلی حمایت می‌کند. به مجموعی از فیبروم رحم ساب سروزال و ساقه آن، فیبروم رحمی ساقه‌دار گفته‌می‌شود.

فیبروم‌های زیر‌مخاطی: این توده‌ها در لایه ماهیچه‌ای میانی یا میومتر رحم ایجاد می‌شوند. میوم‌های زیر مخاطی به اندازه انواع دیگر رایج نیستند.

فیبروم رحم چیست؟فیبروم رحم به توده‌های عضلانی غیرسرطانی رحم گفته‌می‌شود، که درون رحم یا در اطراف آن شروع به رشد می‌کنند.

خطرات فیبروم رحم و عوارض فیبروم رحم چیست؟

فیبروم رحمی ممکن است عوارض و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند که اصلی‌ترین آنها خونریزی زیاد است. در مواردی که خونریزی زیاد باشد و نتوان فیبروم را با دارو و یا جراحی‌های ساده برطرف کرد، باید فیبروم را با خارج‌کردن رحم درمان کرد که اینکار باعث عارضه‌ای به نام نازایی می‌شود.

یکی دیگر از عوارضی که ممکن است فرد مبتلا به فیبروم تجربه کند، درد و کشیدگی لگنی است. فیبروم‌ها توده‌های عضلانی و سنگینی هستند که می‌توانند باعث احساس کشیدگی و درد در کمر و لگن شوند.

برداشتن فیبروم رحم چه عوارضی دارد؟

غیرمعمول است که فیبروم‌ها باعث عواقب شدید سلامتی شوند. با‌این‌حال، زنان ممکن است خونریزی شدید داشته‌باشند که می‌تواند منجر به کم‌خونی خطرناک یا کمبود گلبول‌های قرمز خون شود.

به ندرت، فیبروم‌های بزرگ می‌توانند به مثانه و کانال حالب که ادرار را از کلیه به آنجا می‌فرستد، فشار بیاورند. این فشار می‌تواند منجر به آسیب کلیه شود. سایر عوارض شامل ناباروری و سقط مکرر بارداری است.

چگونه می توان از فیبروم پیشگیری کرد؟

متاسفانه راهی برای پیشگیری از لیومیوم وجود ندارد. زمانی که شما به میوم مبتلا می‌شوید، می‌توانید از روش‌های درمانی برای بهبود این عارضه کمک بگیرید. اما نمی‌توان از ابتلا به لیومیوم جلوگیری کرد. این بیماری بیشتر دلایل ژنتیکی دارد. معمولا کسانی که مادر آنها و یا خاله و بستگان درجه اول آنها به این بیماری مبتلا بوده‌اند، احتمال بیشتری در ابتلا به فیبروم دارند.

ورزش شدید و سیگار احتمال ابتلا به فیبروم را کاهش می‌دهند زیرا میزان استروژن را کم می‌کنند.

درباره فیبروم رحمی بیشتر بدانید

در این مقاله، مطالب بسیاری درباره فیبروم رحمی موجود است که در ادامه این مطلب آنها را آورده‌ایم. آیا می‌دانید قرص‌های ضد بارداری بر روی فیبروم اثر دارند؟ آیا فیبروم باعث نازایی می‌شود؟ میوم در حاملگی چه اثری بر روی سلامت جنین دارد؟ خونریزی شدید پریود نشانه‌ی فیبروم است؟

اگر می‌خواهید پاسخ این موارد را بدانید، بهتر است که این مطلب را تا انتها بخوانید و بیشتر با فیبروم یا همان لیومیوم آشنا شوید.

آیا فیبروم باعث نازایی می شود؟اگر اندازه‌ی فیبروم‌ها خیلی بزرگ باشد ممکن است که باعث سقط جنین شوند. گاهی نیز می‌توانند نازایی ایجاد کنند. اما معمولا مشکلی برای بارداری به وجود نمی‌آورند.

فیبروم رحم در بارداری چگونه است؟

همانطور که اشاره کردیم بارداری باعث افزایش تولید استروژن و پروژسترون در بدن می‌شود. این اتفاق ممکن است سرعت رشد فیبروم‌ها را افزایش دهد. این مشکل یکی از بیماری های دوران بارداری است. درد زیر شکم در بارداری می‌تواند نشان‌دهنده‌ی فیبروم در حال شد باشد.

آیا فیبروم رحم باعث نازایی می شود؟

نازایی به شرایطی گفته می‌شود که یک زوج بعد از روابط جنسی منظم، بدون استفاده از روش‌های جلوگیری، قادر به باروری نباشند. علل مختلفی می‌توانند پشت این مشکل باشند، که فیبروم رحم نیز یکی از آنها است.

تقریبا ۵ تا ۱۰٪ از زنان نابارور میوم دارند. اندازه و محل قرارگیری فیبرو‌م‌ها تعیین می‌کنند که آیا این توده‌ها بر باروری موثر هستند یا خیر. داشتن فیبروم به معنای عدم باروری نیست، بسیاری از مادران با وجود فیبروم یک بارداری طبیعی را تجربه می‌کنند. به طور کلی فیبروم‌ها به شکل‌های زیر بر نازایی تاثیر می‌گذارند:

فیبروم‌ها می‌توانند شکل دهانه رحم را تغییر دهند. این اتفاق باعث می‌شود تعداد ورودی اسپرم‌ها به رحم کاهش یابد.

تغییر در شکل رحم می‌تواند در حرکت اسپرم یا جنین اختلال ایجاد کند.

لوله‌های فالوپ (لوله‌هایی که تخمک‌ها از طریق آنها وارد رحم می‌شوند) می‌توانند توسط فیبروم مسدود شوند.

فیبروم‌ها می‌توانند بر اندازه پوشش حفره رحم تأثیر بگذارند.

فیبروم رحم باعث سقط جنین می شود؟

تقریبا ۱۵ تا ۲۰٪ سقط جنین‌ها به صورت اتفاقی صورت می‌گیرند. سقط جنین به از‌بین‌رفتن جنین قبل از تولد گفته‌می‌شود. این اتفاق معمولا قبل از هفته ۱۳ بارداری می‌افتد.

فیبروم‌ها می‌توانند جریان خون ورودی به رحم را تحت‌تاثیر قرار دهند. این اتفاق می‌تواند توانایی جنین برای چسبیدن (لانه‌گزینی) به دیواره رحم یا رشد را کاهش دهد. که در نتیجه ممکن است به سقط جنین منجر شود.

آیا فیبروم رحم باعث زایمان زودرس می شود؟

زایمان زودرس به زایمانی گفته‌می‌شود که بیش از ۳ هفته قبل از تاریخ تخمینی تولد نوزاد اتفاق‌بیفتد. به عبارت دیگر، زایمان زودرس، زایمانی است که قبل از شروع هفته ۳۷ بارداری اتفاق‌می‌افتد. نوزادان نارس، به ویژه آنهایی که خیلی زود به دنیا می‌آیند، اغلب مشکلات پزشکی پیچیده‌ای دارند.

احتمال زایمان زودرس در زنان باردار مبتلا به فیبروم به طور قابل‌توجهی بیشتر از زنان بدون فیبروم است. هر چه تعداد و اندازه فیبروم‌ها بیشتر شود، این احتمال نیز افزایش می‌یابد.

فیبروم باعث زایمان زودرس می شود؟فیبروم رحم می‌تواند باعث زایمان زودرس در زنان باردار شود.

قرص‌ های ضد بارداری باعث ایجاد فیبروم رحمی می شوند؟

داروهای ضدبارداری داری هورمونی همگی حاوی مقدار کمی هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند که بر پیشگیری از بارداری تمرکز دارند. انواع خاصی از داروهای کنترل بارداری می‌توانند باعث بزرگتر شدن فیبروم رحم شوند، اما مصرف این داروها در دوز پایین ممکن است باعث این رشد نشود. در واقع نکات زیر می‌توانند در زمان مصرف این داروها روی فیبروم تاثیر بگذارند:

مصرف داروهای ضدبارداری بر خلاف فیبروها می‌توانند جریان قاعدگی را کاهش دهند.

یکی از عوارض جانبی اولیه فیبروم‌ها می‌تواند گرفتگی عضلات باشد. قرص‌های ضدبارداری می‌توانند به کاهش میزان پروستاگلادین‌ها، که مواد شیمیایی هستند که رحم را منقبض می‌کنند، کمک‌کنند. انقباضات کمتر در سراسر رحم باعث کاهش گرفتگی کلی می‌شود.

داروهای ضدبارداری می‌توانند باعث بزرگتر شدن فیبروم‌ها شوند. فیبروم‌های بزرگتر می‌توانند دوره قاعدگی را شدیدتر کنند. با‌این‌حال داروهای ضدبارداری سنگینی پریودی را کاهش می‌دهند. بنابراین مصرف داروهای ضدبارداری با دوز بالا در زمان ابتلا به فیبروم توصیه نمی‌شود.

مصرف کنترل بارداری در دوز کم نه تنها باعث پیشگیری از ابتلا به فیبروم رحم می‌شود، بلکه می‌تواند در بهبود علائم میوم کمک‌کننده باشد.

آیا قرص ضد بارداری بر فیبروم رحم تاثیر دارد؟ برخی از قرص‌های ضدبارداری می‌توانند باعث بزرگترشدن فیبروم شوند.

مواد خوراکی از بین برنده فیبروم رحمی چیست؟

غذاهای فرآوری‌نشده غنی از فیبر بهترین مواد خوراکی برای درمان فیبروم رحمی هستند. غذاهای با رنگ روشن مانند میوه‌ها و سبزیجات نیز به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به فیبروم کمک‌می‌کنند. مواد غذایی زیر بهترین خوراکی‌های از‌بین‌برنده فیبروم هستند:

سبزیجات و میوه‌های خام و پخته

میوه خشک‌شده

غلات کامل

برنج قهوه‌ای

عدس و لوبیا

نان سبوس‌دار و پاستا

کینو

گیاهان تازه و خشک.

خونریزی شدید پریودی نشانه فیبروم رحمی است؟

حدود ۳۵٪ از زنان در سال‌های بارداری خود، خونریزی شدید قاعدگی را تجربه می‌کنند. علل مختلفی می‌تواند پشت خونریزی شدید پریودی باشد، که وجود میوم رحم یکی از این علت‌ها است.

پریودی دردناک از علائم فیبروم رحم است؟

درد همراه با قاعدگی را دیسمنوره می‌گویند. بیش از نیمی از زنان که عادت ماهانه دارند، هر ماه حدود ۱ تا ۲ روز پریودی همراه با درد دارند. آندومیوز، اندومتریوز، بیماری التهابی لگن و نقایص رحمی دلایلی هستند که می‌توانند باعث پریودی دردناک شوند. اما در این بین، فیبروم رحمی یکی از شایع‌ترین عللی است که منجر به قاعدگی‌های شدید و دردناک می‌شود.

درد در هنگام مقاربت و سکس نشانه فیبروم رحمی است؟

درد در هنگام سکس می‌تواند ناشی از مواردی مانند بیماری، عفونت، مشکل جسمی یا روانی باشد. فیبروم‌های رحمی بزرگ می‌توانند احساس فشاری ایجاد کنند که لذت در رابطه جنسی دچار اختلال شود. اگر فیبروم‌ها نزدیک به دهانه رحم باشند، نه تنها مانع از لذت می‌شوند بلکه باعث درد شدید در حین و بعد از سکس می‌شوند.

آیا تکرر ادرار نشانه فیبروم رحمی است؟

تکرر ادرار می‌تواند نشانه بسیاری از مشکلات مختلف از بیماری کلیوی گرفته تا نوشیدن بیش‌از‌حد مایعات باشد. رحم در کنار مثانه قرار دارد، بنابراین اگر فیبروم در سمت چپ نزدیک مثانه قرار داشته‌باشد، ممکن است باعث فشار و نیاز به تکرر ادرار شود. پس می‌توان گفت تکرر ادرار یکی از نشانه‌های فیبروم رحمی است.

لکه بینی یا خونریزی واژینال نشانه فیبروم رحمی است؟ (ترشحات فیبروم رحم)

لکه بینی به عنوان خونریزی خفیف واژینال تعریف می‌شود که خارج از دوره منظم پریودی اتفاق‌می‌افتد. به طور معمول، لکه‌بینی شامل مقادیر کمی خون است. ممکن است پس از استفاده از سرویس بهداشتی یا در لباس زیر، روی دستمال توالت متوجه آن شوید.

فیبروم رحم ممکن است به دیواره رحم فشار وارد کند که می‌تواند باعث خونریزی بیشتر از حد معمول شود. رحم ممکن است به‌درستی منقبض نشود، به این معنی که نمی‌تواند خونریزی را متوقف کند. همچنین فیبروم‌ها ممکن است رشد رگ‌های خونی را تحریک کنند که باعث سنگین‌تر یا نامنظم شدن دوره‌های قاعدگی و لکه‌بینی بین دوره‌ها می‌شود.

نتیجه گیری و راهنمای مراجعه به دکتر

فیبروم رحم یک بیماری شایع است که بسیاری از زنان در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند. در برخی موارد، فیبروم‌ها کوچک هستند و اصلا هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند. اما در موارد دیگر، فیبروم می‌تواند علائم چالش‌برانگیزی ایجاد‌کند. در صورت داشتن هر نوع ناراحتی و درد باید به یک متخصص زنان مراجعه کنید. فیبرم‌ها قابل درمان هستند و در بیشتر مواقع می‌تواند علائم آنها را بهبود بخشید.

منبع: دکترتو


علائم فیبروم رحم + اینفوگرافیک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!