صدور 799 رای انضباطی تا هفته هجدهم لیگ برتر!


صدور 799 رای انضباطی تا هفته هجدهم لیگ برتر!

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به تشریح اقدامات این کمیته در فصل جاری لیگ برتر پرداخت.

به گزارش گروه ورزش خبرگزاری سلامت(طبنا)ابوالفضل حسن‌زاده درمورد بیانیه‌نویسی باشگاه‌ها، اظهار داشت: بیانیه‌نویسی متاسفانه بسیاری رایج شده و باشگاه‌ها در اولین فرصت این اقدام را انجام می‌دهند. جالب است فصل گذشته در زمان باخت، بیانیه می‌نوشتند اما اکنون در حالی که برنده می‌شوند هم بازیکن، سرمربی و باسگاه شروع به صدور بیانیه می‌کنند تا از هم عقب نیفتند.وی افزود: امروز سازمان لیگ اقدام مثبتی انجام داد که امیدوارم آثارش به زودی نمایان شود. البته منتظریم با طی تشریفات، این دستورالعمل به ما هم ابلاغ شود. نمی‌دانم باید اسمش را تخلف بگذاریم یا هرچیز دیگری اما سازمان لیگ اعلام کرد قرار است برای بیانیه‌نویسی تنبیهات شدیدی در نظر گرفته شود. ما هم در این موضوع کنار سازمان لیگ هستیم.رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ادامه داد: اگر دستورالعمل به ارکان قضایی مستقل فدراسیون هم ابلاغ شود، طبیعی است ما هم از آن تبعیت کرده و درصدد اجرایش هر اقدامی بتوانیم انجام می‌دهیم‌. امیدواریم این دستورالعمل موثر باشد. بحث دیگر صلاحیت ارکان قضایی است. به صورت کلی در مسائل حقوقی و قضایی ۲ نوع صلاحیت ذاتی و محلی داریم.حسن‌زاده اضافه کرد: در ارکان قضایی فدراسیون هم این صلاحیت‌ها را شاهد هستیم. مثلا هر کجا داخل یا بیرون استادیوم، در جریان یا پس از بازی اتفاقی بیفتد، رسیدگی به آن در صلاحیت کمیته انضباطی یا اخلاق است. مثلا رسیدگی به تبانی در صلاحیت کمیته اخلاق است اما مقرر نویس انضباطی یا اخلاق برای بیانیه‌نویسی، توهین و ... تفکیک قائل شده است.
وی عنوان کرد: وقتی کمیته اخلاق در سال ۹۳ تشکیل شد در ماده ۱۹ پیش‌بینی کردند اگر اتفاقی خارج از ورزشگاه بیفتد که جنبه تخلفاتی داشته باشد، کمیته اخلاق صالح است. پس اگر باشگاه قبل، در جریان یا پس از بیانیه‌ای بدهد به این دلیل که خارج از استادیوم رخ داده، رسیدگی در صلاحیت این کمیته است اما اگر در داخل ورزشگاه مثل میکسدزون مصاحبه‌ای انجام شود، کمیته انضباطی صلاحیت رسیدگی دارد.رئیس کمیته انضباطی در پاسخ به این سوال که اگر تیم‌ها بابت بیانیه شکایت کنند آیا رسیدگی در زیر مجموعه این کمیته انجام خواهد شد، گفت: اگر رسیدگی در حوزه ما باشد، خودمان این کار را انجام می‌دهیم در غیر این صورت به کمیته اخلاق ارجاع می‌دهیم.حسن‌زاده در مورد اینکه فدراسیون فوتبال فوتبال سال گذشته ۱۰ فرمان را صادر کرد که مانند برخی احکام بازدارنده نبود، توضیح داد: نمی‌توانم خودم هم مجری باشم و هم بگویم بازدارنده بوده یا خیر. درمورد مسائل در صلاحیت ما تاکنون ۳۴ فقره منتهی به صدور رای شده و درمورد پرونده‌هایی که به کمیته اخلاق هم ارجاع دادیم، قطعا تصمیم گرفته شده است. از قضا تصمیمات این کمیته همیشه شدیدتر از کمیته انضباطی است. دوستان بیشتر دوست دارند به تخلفات در کمیته انضباطی رسیدگی شود تا اخلاق زیرا سرعت رسیدگی و شدت احکام در کمیته اخلاق مشخص است.
وی ادامه داد: اینکه بازدارنده است یا خیر باید دوستان رسانه‌ای از خود فدراسیون برآورد کنند. وقتی باشگاهی نتیجه نمی‌گیرد، خود سرمربی تصمیم می‌گیرد به داور حمله کند. این کار را از اول فصل ممنوع و تا امروز هم هر موردی اعلام شده است، رسیدگی، رای صادر و تنبیه کردیم. اینکه رای ما شدید باشد یا نه بستگی به جایگاه تیم‌ها در جدول و زمان برگزاری مسابقات دارد. باشگاه‌ها مطمئن باشند در روزهای آخر فصل با شدت بیشتری برخورد می‌کنیم. تا امروز که ۴_۳ پرونده تشکیل شده هم منتهی به صدور رای و جریمه شده و پیگیر اجرایش هم هستیم. منتظریم با وصول جرائم، طرف متنبه شده و شاهد تکرار این تخلفات نباشیم.رئیس کمیته انضباطی درمورد اینکه بیانیه تبدیل به یک ابزار شده و باشگاه اعلام می‌کند با بیانیه ندادن متحمل ضرر شدیم و تاکنون بازدارندگی وجود نداشته، اظهار داشت: ان‌شاءالله دستورالعمل سازمان لیگ در یک تا ۲ روز آینده به ما ابلاغ شود تا جنبه اجرایی پیدا کند. نحوه اجرا مسائلی دارد که قرار است درموردش بحث کنیم. کمیته صیانت هم که فعالیتش مخصوص روزهای پایانی فصل است، بار دیگر کارش را شروع می‌کند. تمام بازی‌ها رصد خواهد شد و به شدت و حدت سال‌های قبل، ارکان قضایی در کنار سایر ارکان فدراسیون حضور دارند و نظارت می‌کنند.حسن‌زاده ادامه داد: بهتر بود خود دوستان کمیته اخلاق توضیح بدهند اما کثرت تخلفات در فوتبال ما خیلی زیاد است. در کمیته انضباطی از ابتدای فصل تا تاریخ ۱۵ اسفند ۱۴۰۲، ۷۴۴ فقره پرونده تشکیل شده و ۷۷۹ فقره رای صادر شده است. قطعا کمیته اخلاق ما هم آماری دارد. همه زحمت می‌کشند.
وی اضافه کرد: نکته تاسف‌آور افزایش آمار تخلفات در لیگ‌های پایه ما است. این گزارش‌ها هر سال به هیات رئیسه فدراسیون هم تحویل داده می‌شود اما امیدوارم با اقداماتی غیر از قضایی، انضباطی و اخلاقی، آمار تخلفات را کاهش بدهیم. موردی نیست که به ما اعلام شده باشد و رسیدگی نشده باشد.رئیس کمیته انضباطی در پاسخ به این سوال که درمورد تخلفات مربوط به سقف بودجه آیا در نیم فصل دوم پرونده‌ای برای رسیدگی دارند، عنوان کرد: تاکنون در نیم فصل دوم گزارشی به ما نرسیده. کارگروه مربوط به قراردادها همچنان فعال و ناظر بر آنها است‌.حسن‌زاده درمورد اینکه محکومیت یک تیم به بازی بدون تماشاگر کمتر در دنبا لحاظ می‌شود، گفت: این موضوع را قبول داریم و ما هم دوست نداریم بازی یک تیم بدون تماشاگر شود. هر تیم در طول فصل ۱۵ بازی خانگی دارد و رای مربوط به محرومیت حضور تماشاگران از هفته ششم یا هفتم آن هم به صورت تعلیقی صادر می‌شود. دوستان ما در کمیته انضباطی اعتقاد دارند در حد امکان باید از این تنبیه که هم در مقررات داخل کشور و هم در مقررات نهادهای بالادستی مثل فیفا و AFC، کمتر استفاده کنیم. در ابتدا سعی می‌کنیم جریمه مالی اعمال کنیم..وی در پاسخ به این سوال که آیا باشگاه‌ها، بازیکنان و مربیان این جرائم مالی را پرداخت می‌کنند، خاطرنشان کرد: در دستورالعمل جدید یک نکته مثبت وجود دارد که در صورت پرداخت نکردن، جلوی فعالیت متخلف را می‌گیرند. این موضوع در رویه حال حاضر ما هم وجود دارد. در تعریف ماده ۳۲ هم آمده که اگر فردی مجدد مرتکب تخلف شود، با تنبیهات مضاعف شدیدتری تنبیه می‌شود که شاید حتی تا محرومیت دائم هم شامل شود.

رئیس کمیته انضباطی تصریح کرد: در مرتبه دوم تخلف، تنبیه مالی ما سنگین‌تر می‌شود و در بار سوم محرومیت تعلیقی برای حضور هواداران در ورزشگاه صادر می‌کنیم. برای بار چهارم محرومیت تماشاگران را برای یک جلسه اعمال می‌کنیم. البته امسال خلاقیت به خرج دادیم تا در صورت امکان، جایگاه خاص متخلف محروم شود نه کل ورزشگاه‌. مثلا در دربی آخر حکمی صادر شد که فقط ۴ جایگاه از حضور تماشاگران در دربی سال آینده محروم هستند. مثلا چرا باید هوادار پیکان بابت تخلف طرفداران استقلال یا پرسپولیس محروم شود یا بانوان بابت کار نکرده محروم شوند.وی در گفت و گو با برنامه فوتبال برتر اضافه کرد: در بخش انضباطی امسال شاهد کاهش تخلفات بودیم اما یک مورد هم زیاد است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا