به زودی یکی از بزرگترین پروژه های صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در سریلانکا به بهره برداری می رسد


به زودی یکی از بزرگترین پروژه های صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در سریلانکا به بهره برداری می رسد

به گزارش رکنا، امروز سه شنبه 28 فروردین ماه نشست خبری جهت روشنگری ابعاد مختلف طرح عظیم و چند منظوره "اومااویا" با حضور سخنگوی صنعت آب، مدیرکل امور بین الملل وزارت نیرو و مدیرعامل فرآب (شرکت...

به گزارش رکنا، امروز سه شنبه 28 فروردین ماه نشست خبری جهت روشنگری ابعاد مختلف طرح عظیم و چند منظوره "اومااویا" با حضور سخنگوی صنعت آب، مدیرکل امور بین الملل وزارت نیرو و مدیرعامل فرآب (شرکت مجری طرح) در وزارت نیرو برگزار شد.

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در این نشست خبری اظهار داشت: این مگاپروژه چندمنظوره در کشور سریلانکا توسط مهندسان توانمند ایرانی اجرا شده است.

وی افزود: به‌رغم تحریم‌های ظالمانه، شرکت‌های توانمند ایرانی توانسته اند از هند تا آفریقا و از آمریکای چوبی تا آسیای میانه، پروژه های متعدد صنعت آب را در حوزه پیمانکاری و مشاوره اجرا کنند‌.

بزرگ‌زاده اذعان داشت: بزرگترین و پیچیده‌ترین پروژه های مهندسی مثل تونل‌هایی به طول 50 کیلومتر در زیر زمین در شرایط خاص جغرافیایی، سدهای بزرگ و ... توسط متخصصان ایرانی تاکنون اجرایی شده که این مهارت و دانش را به‌دنبال داشته که امروز پیچیده‌ترین پروژه‌های صنعت آب و برق مثل پروژه چندمنظوره اومااویا توسط مهندسان ایرانی با موفقیت اجرا شود.

وی ادامه داد: حضور در مجامع بین‌المللی از افتخارات مهندسی ایرانی است و هم‌اکنون در 20 کشور جهان صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب داریم.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: سالی 3.5 میلیارد دلار ظرفیت صادرات خدمات مهندسی بین‌المللی داریم که تحریم‌های ظالمانه، سختی‌هایی را ایجاد کرده است‌.

ارزآوری 5 میلیاردی از این پروژه عظیم

در ادامه این نشست خبری، مجتبی اکبری، مدیر امور بین‌الملل وزارت نیرو اظهار داشت: دوماه پیش به عنوان وزیر محترم امورخارجه به سریلانکا سفر کرده بودیم که مسئولان این کشور اذعان داشتند یک پروژه بسیار مهم در کشور سریلانکا به موقع و با هزینه برآورد شده توسط این کشور بدست متخصصان ایرانی اجرا شده است و بسیار اعلام رضایت داشتند.

اکبری رقم تأمین مالی این پروژه توسط سریلانکا را 500 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: متخصصان ایرانی با صدور و انتقال دانش و خدمات فنی و مهندسی به کشور سریلانکا، امکان آغاز فعالیت شرکت‌های سریلانکایی در امور مهندسی صنعت آب و برق را فراهم کردند که این مسئله مورد تقدیر رئیس جمهوری سریلانکا قرار گرفت.

وی افزود: این پروژه بزرگ مهندسی ظرف روزهای آینده توسط مسئولان ایرانی و سریلانکایی به بهره برداری خواهد رسید.

اکبری بحث بازارسازی برای شرکت‌های ایرانی را در دولت سیزدهم یک رویکرد جدی دانست و گفت: بحث توسعه دیپلماسی به‌خصوص با کشورهای همسایه در صدور خدمات فنی و مهندسی آب با جدیت در حال پیگیری است و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا 4 یا 5 سال آینده بتوانیم سالانه بیش از 5 میلیارد دلار ارزآوری برای کشور داشته باشیم.

وی ادامه داد: در کشورهای عراق، الجزایر، قطر، تاجیکستان، اسلوونی و حوزه آفریقا در حال بررسی و مذاکره اجرای پروژه های جدید آب و برق توسط متخصصان ایرانی هستیم.


به زودی یکی از بزرگترین پروژه های صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران در سریلانکا به بهره برداری می رسد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها