طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی به روش رستورانی | راز کوکو سبزی خوشمزه


طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی به روش رستورانی | راز کوکو سبزی خوشمزه

کوکو سبزی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی ایرانی است که هم با نان و هم با برنج برای شام و ناهار سرو می‌شود. برای درست کردن یک کوکو سبزی رستورانی و مجلسی برخی افراد از زرشک و گردو استفاده می‌کنند و بعضی ترجیح می‌دهند فقط از ترکیب سبزی...

کوکو سبزی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی ایرانی است که هم با نان و هم با برنج برای شام و ناهار سرو می‌شود. برای درست کردن یک کوکو سبزی رستورانی و مجلسی برخی افراد از زرشک و گردو استفاده می‌کنند و بعضی ترجیح می‌دهند فقط از ترکیب سبزی کوکو با پیاز و چاشنی و ادویه‌جات دیگر استفاده کنند. اما راز کوکو سبزی خوشمزه چیست؟ در این مقاله مجله فیدیلیو طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی در تابه و فر و رازهای خوشمزه شدن کوکو سبزی پفکی را با تمام نکات مهم به شما آموزش می‌دهیم.

مواد لازم برای تهیه کوکو سبزی مجلسی (برای ۴ نفر)

  • سبزی کوکو: ۵۰۰ گرم
  • تخم مرغ: ۴ عدد
  • مغز گردو خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • آرد: ۱ قاشق غذاخوری
  • سیر تازه: ۳ حبه
  • زرشک: ۱ قاشق غذاخوری
  • نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار کافی

نکته: بهترین ترکیب سبزی برای درست کردن یک کیلوگرم سبزی کوکویی شامل ۵۰۰ گرم تره، ۳۰۰ گرم گشنیز، ۲۰۰ گرم جعفری، سه شاخه شوید و دو بوته سیر تازه است. با این مقدار مواد یک کیلوگرم سبزی کوکو را درست کرده و ۵۰۰ گرم از آن را برای ۴ نفر استفاده کنید. بقیه سبزی کوکو آماده را فریز کنید.

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت کوکو سبزی: ۲۰ دقیقه

میزان کالری کوکو سبزی در ۱۰۰ گرم: حدود ۱۲۴ کیلوکالری

مراحل طرز تهیه کوکو سبزی رستورانی

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی به روش رستورانی | راز کوکو سبزی خوشمزه

برای درست کردن کوکو سبزی مجلسی با طعم و مزه‌ای شبیه کوکو سبزی هواپیمایی و رستورانی مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: سبزی‌ها را بشویید و خرد کنید

سبزی کوکو را پاک کنید. سبزی‌ها را بشویید. صبر کنید سبزی کوکو در آبکش خشک شود و سپس آن‌ها را با چاقوی تیز ساطوری و ریز خرد کنید.

مرحله دوم: مایه کوکو سبزی را آماده کنید

در یک کاسه مناسب برای درست کردن مایه کوکو سبزی، حبه‌های سیر را پوست بگیرید و رنده کنید. سیرها را رنده کنید. سبزی کوکو و آرد را هم اضافه کنید و تمام مواد را خوب هم بزنید. تخم مرغ‌ها را در یک کاسه جداگانه بشکنید و به سرعت و بدون وقفه با چنگال هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند.

تخم مرغ‌ها را هم به سایر مواد سبزی کوکو اضافه کنید و هم بزنید. نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زرشک‌های خیس خورده که آب خود را کامل از دست داده‌اند و مغز گردوی خرد شده را هم اضافه کنید. تمام مواد را هم بزنید تا یک مایه یکدست درست شود.

مرحله سوم: کوکو سبزی را سرخ کنید

در یک تابه چدن مقداری روغن سرخ کردنی بریزید. صبر کنید روغن خوب داغ شود سپس مایه کوکو را در تابه بریزید. با پشت قاشق مایه کوکو سبزی را صاف کنید تا در تمام قسمت‌ها ضخامت یکسانی داشته باشد. صبر کنید تا قسمت زیرین کوکو خوب سرخ شود و سپس آن را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید. کوکو سبزی را به آرامی برگردانید تا قسمت دیگر آن هم سرخ شود.

مرحله آخر: کوکو سبزی را سرو کنید

کوکو سبزی که سرخ شد آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید و همراه با نان یا برنج، خیارشور، گوجه فرنگی و سایر چاشنی‌های دلخواه سرو کنید.

طرز تهیه کوکو سبزی در فر

اگر می‌خواهید کوکو سبزی را با روغن کمتری درست کنید بهتر است آن را به صورت رژیمی و در فر درست کنید. قبل از هر کاری فر را روشن و روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

مایه کوکو سبزی را به روش بالا درست کنید. کف قالب یا سینی فر را چرب کنید. مایه کوکو را در قالب فر بریزید و با ته قاشق پهن کنید.

مایه کوکو سبزی را ابتدا به مدت ۵ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه فر بپزید و سپس دمای فر را روی ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا کوکو حسابی در دمای کمتر کاملا بپزد.

بعد از این‌که بوی کوکو سبزی بلند شد سینی یا قالب را از فر بیرون بیاورید، روی کوکو سبزی ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع سرخ کردنی بریزید و سپس گریل فر را روشن کنید تا به مدت ۵ دقیقه روی کوکو سبزی هم سرخ و طلایی شود. سپس کوکو سبزی را به روش بالا با نان یا برنج سرو کنید.

فوت و فن‌ها و رازهای خوشمزه شدن کوکو سبزی مجلسی به روش ساده

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی به روش رستورانی | راز کوکو سبزی خوشمزه
  • در طرز تهیه کوکو سبزی ساده می‌توانید زرشک و مغز گردو را حذف کنید.
  • طرز تهیه کوکو سبزی با پیاز هم مرسوم است. در این صورت یک عدد پیاز (یا تعداد بیشتری با توجه به مقداری مواد کوکو سبزی) را رنده درشت کنید و خوب آب پیاز را بگیرید و از تفاله پیاز برای مایه کوکو سبزی استفاده کنید.
  • اگر از سبزی کوکو منجمد و فریزری استفاده می‌کنید صبر کنید تا یخ سبزی باز شود، آب سبزی را دور بریزید و سپس مایه کوکو سبزی را درست کنید.
  • برای درست کردن کوکو سبزی قالبی از قالب‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید و مایه کوکو سبزی را در قالب بریزید و سرخ کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید سیر را از مایه کوکو سبزی حذف کنید.
  • در صورتی که کوکو سبزی را با سبزی منجمد و فریزری درست می‌کنید از آرد بیشتری استفاده کنید که مایه کوکو سبزی منسجم شود.
  • طرز تهیه کوکو سبزی برای دو نفر هم به همین ترتیب است. برای کوکو سبزی دو نفره مقدار مواد در این دستور را نصف کنید. کوکو سبزی برای ۶ نفر و ۱۰ نفر را هم به همین صورت با مقدار مواد بیشتر درست کنید.
  • اگر ۲ یا سه قاشق ماست چکیده برای این مقدار مواد به مایه کوکو سبزی اضافه کنید بافت کوکو سبزی حسابی پوک و ترد می‌شود.
  • طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک هم مرسوم است.

سوالات متداول درباره کوکو سبزی

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی به روش رستورانی | راز کوکو سبزی خوشمزه

چرا کوکو سبزی از هم می‌پاشد و خرد می‌شود؟

در پاسخ به این سوال که چرا کوکو سبزی از هم وا می‌رود و می‌پاشد باید بگوییم به چند دلیل کوکو سبزی از هم وا میره و خرد میشه:

۱-استفاده از سبزی فریز شده و نگرفتن آب سبزی و همچنین نگرفتن آب پیاز و کم بودن شعله گاز. علاوه بر این اگر روغن خوب داخل نشده باشد کوکو سبزی از هم وا می‌رود.

۲- یک دلیل دیگر خرد شدن کوکو سبزی زیاد بودن مقدار شوید در ترکیب سبزی کوکو است. استفاده بیش از حد شوید باعث شل شدن مایه کوکو می‌شود و در نتیجه کوکو سبزی حین پخت وا می‌رود. علاوه بر این اگر مقدار شوید زیاد باشد طعم کوکو سبزی شیرین می‌شود.

۳-یک دلیل دیگر خشک شدن کوکو سبزی و پاشیدن آن در تابه کم بودن مقدار تخم مرغ در مایه کوکو نسبت به سبزی است. حتما از مقدار مناسب تخم مرغ متناسب با اندازه سایر مواد استفاده کنید.

چرا کوکو سبزی پف نمی‌کنه؟

علت پف نکردن کوکو سبزی کم بودن مقدار تخم مرغ نسبت به مقدار سبزی کوکو است. برای اینکه کوکو سبزی پف کند اضافه کردن مقداری بیکینگ پودر به مایه کوکو سبزی هم باعث پف کردن کوکو سبزی می‌شود. همچنین هم زدن تخم مرغ‌ها با چنگال به صورت سریع و بی‌وقفه باعث پف کردن و پوک شدن بافت کوکو سبزی می‌شود.

چرا کوکو سبزی تلخ میشه؟

۱-یک علت تلخ شدن سبزی کوکو استفاده از مقدار زیاد جعفری در ترکیب سبزی کوکو است. همانطور که پیش‌تر گفتیم بهترین ترکیب سبزی برای درست کردن یک کیلوگرم سبزی کوکویی شامل ۵۰۰ گرم تره، ۳۰۰ گرم گشنیز، ۲۰۰ گرم جعفری، سه شاخه شوید و دو بوته سیر تازه است.

۲-برخی افراد در ترکیب سبزی کوکو مقداری ریحان می‌ریزند تا کوکو سبزی خوش‌عطر شود. در صورت استفاده از سبزی ریحان از چند برگ بیشتر استفاده نکنید.

همچنین بهترین روش برای رفع تلخی کوکو سبزی اضافه کردن مقداری زرشک، اضافه کردن مقداری آرد، اضافه کردن ۱ عدد تخم مرغ و اضافه کردن کمی نمک به مایه سبزی کوکو از جمله ترفندهای گرفتن تلخی سبزی کوکو است.

چرا کوکو سبزی می‌چسبه؟

برای اینکه کوکو سبزی به تابه نچسبد روغن باید حسابی داغ شده باشد. همچنین برای درست کردن کوکو سبزی از تابه نچسب یا چدن استفاده کنید.

چرا کوکو سبزی آب میندازه؟

دلیل اصلی آب انداختن کوکو سبزی استفاده از سبزی فریزی در تهیه کوکو است. برای اینکه کوکو سبزی با سبزی فریزری وا نرود و شل نشود برای باز شدن یخ سبزی بدون استفاده از آب صبر کنید یخ آن در دمای محیط باز شود. سپس آب اضافی سبزی را دور بریزید و مایه کوکو سبزی را با آن درست کنید.

چرا کوکو سبزی کف می‌کنه؟

یک علت کف کردن کوکو سبزی نگرفتن آب پیاز است. یک علت دیگر پایین بودن نقطه دود روغن است. همچنین صبر کنید آب سبزی‌ها کاملا خشک شود سپس آن‌ها را خرد کنید.

سخن پایانی

کوکو سبزی یکی از غذاهای سنتی ایرانی است. برای درست کردن یک کوکو سبزی خوشمزه باید ترفندهای درست کردن این کوکو را بلد باشید. شما چطور کوکو سبزی را درست می‌کنید؟ راز کوکو سبزی خوشمزه شما چیست؟ خوشحال می‌شویم تجربیات و ترفندهای خود را در بخش نظرات این مطلب با ما و مخاطبان فیدیلیو در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان