روانشناسی مثبت از ابتدا تا اکنون


روانشناسی مثبت از ابتدا تا اکنون

مهمترین اتفاقات و مطالعات روانشناسی مثبت تا سال 2023 شامل تجزیه و تحلیل کتاب های منتشر شده و همچنین مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر موضوعی که در این مطلب کوتاه مورد با همدیگر مرور میکنیم. حسن مطلع این...

روانشناسی مثبت از ابتدا تا اکنون
مهمترین اتفاقات و مطالعات روانشناسی مثبت تا سال 2023 شامل تجزیه و تحلیل کتاب های منتشر شده و همچنین مقالات چاپ شده در ژورنال های معتبر موضوعی که در این مطلب کوتاه مورد با همدیگر مرور میکنیم.

حسن مطلع این این بررسی کوتاه این است که کماکان مارتین سیلگمن بعنوان تاثیر گذارترین فرد در روانشناسی مثبت پیشتاز بلا منازع است و تامل در مطالعات و تحقیقات روانشناسی مثبت از سال 1999 تا 2021 نشان میدهد که رشدی مستمر در معتبرترین مجلات روانشناسی مثبت و همچنین ناشرین بزرگ روانشناسی دنیا نویدبخش روزهای بهتری را برای علاقه مندان به روانشناسی مثبت خواهد بود.
روانشناسی مثبت گرا انقلابی در علم روانشناسی و همچنین نقطه عطفی در توسعه و توجه به ویژگی های مثبت انسان است. هدف از این مطلب کوتاه نگاهی اجمالی به وضعیت فعلی و روند مطالعات در روانشناسی مثبت است.

بررسی ها و مستندات طبقه بندی شده در وبسایت Web of Science Core حکایت از انتشار 4378 مقاله معتبر در این زمینه است این مقالات در مورد روان‌شناسی مثبت و در بازه زمانی سالهای 1999 تا 2021 منتشر شده اند.
جغرافیای انتشار و دانشگاه مجری این مطالعات به ترتیب مربوط است به ایالات متحده (1780) و دانشگاه هاروارد (104) که به عنوان کشور ودانشگاه پیشتاز هم اکنون مطرح هستند .
در میان ژورنالهای معتبر علمی کماکان مجله Frontiers in Psychology پربارترین مجله با 288 مورد توجه همگان را بخود جلب کرده است این در حالی است که ژورنال شخصیت و روانشناسی اجتماعی انجمن روانشناسی امریکا ( اینجا) بیشترین سایتیشن یا استنادات مشترک با 8469 مورد را به ثبت رسانده است.

مارتین سیلگمن کماکان پیشتاز است .
مارتین سلیگمن با 3350 استناد و 5020 استناد مشترک، تأثیرگذارترین نویسنده حال حاضر دنیا در روانشناسی مثبت است.تحلیل نقل قول ها و مستندات مرتبط با ایشان نشان می‌دهد که این مقالات در بسط و گسترش ادبیات تحقیق بدرستی موثر بوده اند.
بنابر همین گزارش از میگنا رسانه روانشناسی و تاب آوری ایران روانشناسی مثبت تاکنون به سه موضوع پرداخته است که عبارتند از : هیجانات و احساسات مثبت، ویژگی های فردی مثبت و سازمان یا نهادهای مثبت.
احساسات مثبت توانسته است در خشنودی و قدردانی، شادکامی و شادی در زمان حال و امیدواری و خوش بینی به آینده موثر واقع شود.ویژگی های فردی مثبت، همچنین مشتمل بر توانتمدی و فضایل منش است.
سازمانها و مؤسسات مثبت میتوانند برای مدیریت بهتر و خدمت رسانی موثر تر در رفاه وبهزیست یاجتماعی موثر باشند که از قضا مورد توجه روانشناسی مثبت بوده اند
روانشناسی مثبت در زمینه های مختلف دیگری مانند آموزش، خدمات بهداشتی و سلامت و یا کسب وکار و تجارت و همچنین ارتقای بهزیستی روانی اجتماعی و تاب آوری موثر بوده است.
نکته پایانی اینکه در ایران نخستین کنگره روانشناسی مثبت در سال 1398 و همچنین آزمایشگاه روانشناسی مثبت در سال 1402 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار و تاسیس شده است .




حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق