کارگاه آموزشی آشنایی ناشران پذیرفته‌شده با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری


کارگاه آموزشی آشنایی ناشران پذیرفته‌شده با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری

معاون پذیرش و ناشران بورس تهران اعلام کرد: بورس تهران در نظر دارد با همکاری ابتکار بورس‌‌‌های پایدار سازمان ملل (Sustainable Stock Exchanges Initiative) کارگاه آموزشی را جهت آشنایی ناشران پذیرفته‌شده با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری برگزار کند.

کارگاه آموزشی آشنایی ناشران پذیرفته‌شده با استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از بورس تهران، محمدامین قهرمانی، معاون پذیرش و ناشران بورس تهران، با بیان این مطلب گفت: با توجه به اهمیت موضوع پایداری و اثرات آن بر کسب‌وکارها و جامعه و همچنین تاکید دستورالعمل حاکمیت شرکتی ناشران ثبت‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بر این موضوع، بورس تهران در نظر دارد با همکاری و ابتکار بورس‌‌‌های پایدار سازمان ملل (Sustainable Stock Exchanges Initiative)، به منظور آشنایی ناشران پذیرفته‌شده با «استانداردهای بین‌المللی افشای پایداری» در قالب مباحث مهم در این زمینه کارگاه آموزشی برگزار کند.

قهرمانی اظهار کرد: با توجه به تاکید دستورالعمل حاکمیت شرکتی بر این موضوع و اهمیت آن در تداوم فعالیت بنگاه‌‌‌ها، حضور ناشران پذیرفته‌شده بورس تهران در این کارگاه ضروری بوده و امیدواریم بتوانیم با ارائه چنین خدماتی، نقشی هرچند کوچک در تعالی بنگاه‌های اقتصادی و اقتصاد کشور داشته باشیم.

وی پایداری (Sustainability) را یکی از مفاهیم کلیدی در حوزه اقتصاد و مدیریت کسب‌وکار دانست و گفت: نخستین بار دانشمندان محیط‌زیست بودند که به مفهوم پایداری توجه کردند و پس از آن به‌تدریج در سایر حوزه‌‌‌های مدیریتی نیز فراگیر شد و جایگاه خود را پیدا کرد. مفهوم پایداری در نوشته‌‌‌های مدرن، به این معناست که هم‌‌‌زمان با کسب سود امروز، به اثرات بلندمدت فعالیت خود و دوام منابع برای بهره‌‌‌برداری در آینده نیز فکر کنیم. معاون پذیرش و ناشران بورس تهران، توجه به تاثیرگذاری فعالیت‌‌‌ها، محصولات و خدمات بر محیط‌زیست را مهم ارزیابی کرد و افزود: صنعت بشر، بیش از یک‌قرن است که به طور واقعی راه افتاده و در همین مدت اندک باعث از بین رفتن بسیاری از اکوسیستم‌ها شده است. وی عنوان کرد: امروزه درک ما از ظرفیت زمین و چگونگی تاثیرگذاری محصولات و خدمات بر محیط‌زیست کاملا تغییر کرده است. شرکت‌ها درباره اثرات منفی فعالیت‌‌‌ها، محصولات و خدمات خود بر مردم و محیط‌زیست باید آگاه باشند و این اثرات را به حداقل برسانند. قهرمانی تصریح کرد: پایداری و چالش‌‌‌های مطرح‌شده از سوی آن به دنبال کمتر کردن تولید نیست، بلکه تاکید بر اصلاح شیوه تولید و توجه به همه اثرات تولید کالاها و خدمات است. از جمله اثرات تولید بر منابع انسانی، جوامع، محیط‌زیست و در نهایت مصرف‌کنندگان. بنابراین این تغییر و اصلاح نگاه به چگونگی تولید، چگونگی ارائه خدمات و چگونه زیستن، تحت عنوان مفهوم پایداری مطرح می‌شود.

وی گفت: در تعریف پایداری باید گفت که این مفهوم بر این اصل ساده استوار است که هر چیزی که برای ادامه حیات و رفاه ما موردنیاز است، به طور مستقیم یا غیرمستقیم از طبیعت تامین می‌شود. بنابراین «پایداری» یعنی ایجاد و ثابت نگه‌داشتن شرایط، به نحوی که انسان‌‌‌ها و محیط طبیعی بتوانند هماهنگ با یکدیگر ادامه حیات دهند تا نسل‌‌‌های کنونی و آتی نیز حفظ و حمایت شوند.

معاون پذیرش و ناشران بورس تهران خاطرنشان کرد: با توجه به مطالب بیان‌شده می‌‌‌توان گفت، پایداری وضعیتی است که در آن مطلوبیت و امکانات موجود در طول زمان کاهش نمی‌‌‌یابد، بلکه به توانایی اکوسیستم‌ها برای تداوم کارکرد در آینده نامحدود مربوط می‌شود؛ بدون آنکه به تحلیل منابع یا استفاده بیش از حد منابع منجر شود. پایداری، شرایطی است که در آن سیستم‌های اجتماعی و طبیعی در کنار هم و به شکل نامحسوس کار می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها