آمار سفر از ایران به استانبول پس از زلزله ترکیه


ترکیه به‌‌خاطر نزدیکی فاصله با ایران و همچنین شباهت زیاد آداب‌ورسوم و فرهنگ از دیرباز پذیرای مسافران ایرانی و همچنین سراسر دنیا بوده است. جاذبه‌های گردشگری، تنوع تفریحات آبی، آب‌وهوای خوب و… همگی از جمله دلایل محبوبیت ترکیه به عنوان مقصد گردشگری هستند.

همانطور که اطلاع دارید، ترکیه چند وقت پیش زلزه وحشتناک و مرگباری را پشت‌سر گذاشت و همین امر باعث شد تا در این بخش به این موضوع بپردازیم که آیا این زلزله تاثیری در میزان سفر به ترکیه گذاشته است یا خیر؟

همچنین برخی افراد هم پیگیر این موضوع بودند که آیا این اتفاق تاثیری در قیمت بلیط هواپیما از تهران به استانبول رفت و برگشت گذاشته است یا نه؟ در ادامه مطلب همه این موارد را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا برخی ابهامات به‌وجود آمده برطرف شوند، پس تا پایان همراه ما باشید.

آیا زلزله ترکیه تاثیری در میزان سفر ایرانیان گذاشته است؟

زلزله ترکیه در ۱۷ بهمن ماه اتفاق افتاد، درست است که در بهمن ماه میزان سفر از ایران به استانبول چندان زیاد نیست، اما زمانی است که اکثر افراد هتل یا تور خود را برای سفر نوروز رزرو می‌کنند و ترکیه هم جزو اولین مقاصد برای سفرهای نوروزی ایرانیان محسوب می‌‍شود. شاید یک یا چند روز اول پس از وقوع زلزله دلهره یا تردیدی در دل مسافران بوجود آمده باشد، اما پس از اینکه مشخص شد کانون زلزله با شهرهای توریستی ترکیه از جمله استانبول فاصله دارد، دیگر مانعی برای سفر به ترکیه باقی نماند.

درواقع اگر بخواهیم میزان سفر یا قیمت بلیط تهران به استانبول را قبل و بعد از زلزله ترکیه مقایسه کنیم باید بگوییم نه تنها روند کاهشی محسوسی نداشته بلکه حتی افزایش قیمت هم مشاهده می‌شود. پس اگر شما جزو افرادی هستید که نگران کاهش میزان سفر بعد از زلزله ترکیه هستید باید بگوییم که میزان سفر به این کشور همچنان زیاد است و ترکیه هم تصمیماتی برای گسترش صنعت گردشگری خود در سال ۲۰۲۳ دارد.

آمار سفر از ایران به استانبول پس از زلزله ترکیه

چرا زلزله ترکیه تاثیر چندانی روی سفر ایرانیان به ترکیه نگذاشته است؟

اکثر ما به این موضوع واقف هستیم که آخر هر سال برای ما ایرانیان پر از جنب‌وجوش است و همه افراد سعی می‌کنند کارهای خود را به نحوی سروسامان دهند تا در تعطیلات عید، سفر و تفریحات خوبی داشته باشند. زلزله ترکیه هم زمانی اتفاق افتاد که چیزی به عید و تعطیلات نوروزی ما باقی نمانده بود. درواقع در آن زمان بیشتر افراد تصمیم خود برای مقصد سفر را گرفته بودند و حتی برخی به فکر انجام رزرواسیون در آن روزها بودند.

تا اینجا متوجه می‌شویم شاید یکی از دلایلی که باعث شد میزان تقاضا و سفر به استانبول روند کاهشی محسوسی نداشته باشد، نزدیکی تاریخ این اتفاق با تاریخ تعطیلات رسمی ما است. دومین دلیل که بسیار هم مهم است مربوط به دور بودن کانون زلزله از استانبول و سایر شهرهای گردشگری آن مثل آنتالیا است. با روشن شدن این موضوع نگرانی مردم به نسبت کمتر شد و توانستند برای انتخاب ترکیه به عنوان مقصد سفر مصمم شوند. دلیل سوم هم که ممکن است یکی دیگر از دلایل سفر به استانبول باشد، مناسب بودن فعلی قیمت لیر است؛ چراکه برای خرید و گردش در ترکیه مسافران به‌صرفه‌تر خواهد بود.

زلزله ترکیه تاثیری در قیمت بلیط تهران به استانبول گذاشته است؟

قیمت بلیط هواپیما از تهران به استانبول رفت و برگشت در روزهای اولیه وقوع زلزله ترکیه نه تنها روند کاهشی نداشت بلکه چند روزی هم روند افزایشی داشت، اما بعد از مدتی این قیمت به نرخ معمول خود برگشت. پس می‌‌توان گفت که قیمت بلیط تهران به استانبول تحت تاثیر زلزله ترکیه کاهش نداشته است. البته در نظر داشته باشید که قیمت بلیط تهران به استانبول تحت تاثیر برخی دلایل از جمله نوع تور، نوع کلاس پروازی و… متفاوت باشد.

آمار سفر از ایران به استانبول پس از زلزله ترکیه

نحوه خرید بلیط استانبول

برای خرید بلیط استانبول می‌توانید حضوری مراجعه کنید یا اینکه از طریق سایت‌های معتبر خرید و رزرواسیون خود را انجام دهید. همچنین می‌توانید بنابه شرایط خود بلیط لحظه آخری یا چارتر هم تهیه کنید. درکل انتخاب روش تهیه بلیط بستگی به شرایط و خواست شما دارد. سایت علی بابا از جمله معتبرترین سایت‌ها برای انجام انواع رزرواسیون و خرید بلیط است و شما می‌توانید با صرف کمترین زمان خرید خود را انجام دهید.

سخن آخر

در این قسمت در رابطه با میزان تقاضا و سفر ایرانیان به استانبول پس از زلزله ترکیه سخن گفتیم و بررسی کردیم که این اتفاق تا چه حدی روی قیمت بلیط تهران به استانبول تاثیر گذاشته است. همچنین دلایل کمتر نشدن میزان سفر ایرانیان به ترکیه پس از زلزله را بررسی کردیم. در کل می‌توان گفت که بیشتر حجم سفر ایرانیان به شهر استانبول ترکیه است و تا زمانی که امنیت در شهر استانبول برقرار باشد، کاهش محسوسی در میزان سفر به این کشور ایجاد نخواهد شد؛ مگر اینکه موردی مانند همه‌گیری کرونا پیش بیاید و انجام سفر امکان‌پذیر نباشد، که در این صورت کل دنیا با این موضوع درگیر خواهند شد و مختص ایران نخواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج