رکود و کسادی بازار، قیمت گوشت را افزایش داد!


رکود و کسادی بازار، قیمت گوشت را افزایش داد!

گرچه از اواخر سال گذشته مسئولان بارها افزایش قیمت گوشت قرمز را تکذیب کردند، اما قیمت گوشت قرمز همچنان روند صعودی دارد. در حالی که قائم‌مقام وزیر کشاورزی روز شنبه اعلام کرد نباید در سطح خرده‌فروشی‌ها قیمت گوشت افزایش یابد، اما اکنون قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی در برخی خرده‌فروشی‌ها به یک میلیون و 200 هزار تومان هم رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رشد تورم در سال‌های اخیر باعث شد گوشت قرمز از سفره خانوار ایرانی حذف شود. آن‌طور که فعالان بازار می‌گویند، این کاهش تقاضا باعث شده فروشندگان برای جبران کسادی بازارشان گوشت قرمز را با ارقام بالا بفروشند.

گوشت‌های وارداتی بازار داخلی‌ها را کساد کرد

رئیس شورای تامین دام کشور در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز گفت: در سال‌های اخیر گوشت‌های وارداتی نقش پررنگی در بازار داشتند. این گوشت‌ها به‌وفور در بازار یافت می‌شوند و قیمت مشخصی دارند. این موضوع باعث شده گوشت داخلی به دلیل کاهش تقاضا در نقاط محتلف کشور قیمت‌های متفاوتی داشته باشد و قیمت واحد برای آن تعریف نشود. به طور کلی بازار و واکنش خریداران و متقاضیان بیشتر به سمت گوشت‌های وارداتی معطوف شده که به‌وفور هم موجود است.

منصور پوریان با اشاره به گزارش مرکز آمار توضیح داد: جمعیت دامی سبک کشور 71 میلیون رأس است. این عدد نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده است؛ چراکه این جمعیت در سال گذشته 55 میلیون اعلام شده بود. بنابراین با احتساب دام‌های کشتاری باید 18 میلیون دام از سهمیه تولید خارج و کشتار شود. اگر به این آمار، گوساله هم اضافه شود باز هم جمعیت زیاد خواهد بود.

او با رد اظهارات قائم‌مقام وزارت کشاورزی که افزایش قیمت گوشت را ناشی از خشکسالی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش قیمت نهاده‌ها دانست توضیح داد: به نظر می‌رسد افزایش قیمت گوشت دلیل دیگری دارد و همان‌طور که اشاره شد، افزایش قیمت گوشت تولید داخل به دلیل افزایش تقاضا برای گوشت‌های وارداتی است.

پوریان با اشاره به تفاوت قیمت گوشت در نقاط مختلف شهر گفت: دلیل نبود قیمت واحد برای گوشت داخلی آن است که تقاضا برای گوشت‌های وارداتی- چه گرم و چه سرد- بسیار زیاد بود. گوشت‌های گرم وارداتی از مبادی مختلف وارد می‌شد و قیمت‌ آن زیر 400 هزار تومان و قیمت گوشت منجمد زیر 300 هزار تومان بود. بنابراین در این مدت گوشت تولیدی وضعیت مشخصی نداشت و گاهی قیمت‌ها بالا رفت. از طرفی کاهش فروش و تقاضا باعث شد خرده‌فروش‌ها این گوشت‌ها را با قیمت‌های بالا بفروشند تا هزینه‌های بازار کسادشان جبران شود.

وفور نهاده‌ دامی در بازار

پوریان در پاسخ به این سوال که آیا در این مدت نهاده‌ها به‌خوبی تامین شده یا خیر اظهار کرد: وضعیت تامین نهاده‌ها در سال 1402 مطلوب بود. در ایام پرمصرف مانند زمستان که اوج تولید و پرواربندی است، نهاده به‌‌وفور وجود داشت؛ طوری‌ که فاصله بین قیمت بازارگاه و قیمت بازار داخل بسیار کم بود. به دلیل وفور نهاده و واردات آن و همچنین استمرار این وضعیت پایبندی در تولید به‌خوبی انجام شده و در همین راستا پرواربندی خوبی هم شکل گرفته است.

او ادامه داد: در فصل زمستان جمعیتی که برای پروار دام زنده- هم گوسفند و هم گوساله- شکل گرفت زیاد بود که دلیلش هم استمرار و وفور نهاده در بازار بود. در حال حاضر تولید به‌نوعی به‌صرفه است.

پیش‌بینی قیمت گوشت

رئیس شورای تامین دام کشور درباره وضعیت بازار گوشت قرمز تا پایان سال جاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر جمعیت دامی کشور ۷۱ میلیون رأس است. جمعیت گوسفندی کشور در سال‌های گذشته در بهترین شرایط و قبل از خشکسالی 65 میلیون یا 62 میلیون بود. جمعیت فعلی بسیار زیاد است و دلیل آن دست‌نخورده باقی ماندن گله‌های گوسفندی شناخته می‌شود. در این مدت بازار از طریق گوشت‌های وارداتی تنظیم می‌شد؛ بنابراین کشتار و حتی تقاضا برای کشتار کاهش پیدا کرد. با توجه به این اعداد و ارقام و میزان زیاد گوشت و اشباع شدن بازار انتظار می‌رود قیمت گوشت در اشکال و قطعات مختلف کاهش یابد.

او با بیان اینکه با وجود وفور دام در کشور همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد یادآور شد: در حال حاضر تعداد بسیار زیادی دام موجود است. با این حال باید دید که دولت چه رویکردی در مقابل آن خواهد داشت. یکی از راهکارها می‌تواند خرید حمایتی و دیگری صادرات باشد. باید بخشی از این دام صادر شود تا افزایش تولیدی که شکل گرفته و خودش یک مزیت است، تولیدکننده‌ها را متضرر نکند. در بهار باز هم به جمعیت گوسفندی اضافه خواهد شد. تقاضای کم بازار نباید باعث شود دامداران متضرر شوند. به طور کلی پیش‌بینی‌ها به این صورت است که با این حجم دام کاهش قیمت در اقلام مختلف گوشت رخ دهد.

پوریان در پایان تاکید کرد در حال حاضر بازار گوشت از لحاظ تامین به ثبات رسیده و چنین وضعیتی در سال گذشته در کشور حاکم نبوده است و اکنون تنها در بحث قیمت چالش‌هایی وجود دارد که احتمالاً آن هم حل شود.

برای مطالعه بیشتر گزارش شقه گوسفندی ۸۴۰ هزار تومان شد! را مطالعه کنید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی