پیامدهای روابط تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی


پیامدهای روابط تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی

بیانیه وزارت بازرگانی ترکیه درباره روابط تجاری با رژیم صهیونیستی واکنش‌های شدیدی را در عرصه‌های سیاسی، رسانه‌ای و مردمی به دنبال داشت، زیرا شامل اعتراف آنکارا به افزایش حجم صادرات این کشور به تل آویو پس از عملیات «طوفان الاقصی» بود.

پیامدهای روابط تجاری ترکیه با رژیم صهیونیستی

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دو روز پس از تظاهراتی که گروهی از مردان و زنان ترکیه در آن شرکت کردند و خواهان قطع روابط تجاری با رژیم صهیونیستی بودند، هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه از سلسله اقداماتی علیه تل‌آویو تا زمانی که مانع ارسال کمک ها به غزه نشود، خبر داد.


سپس اطلاعیه غافلگیرکننده وزارت بازرگانی ترکیه درباره روابط تجاری با رژیم صهیونیستی منتشر شد و اعلام کرد، تصمیم گرفته است صادرات 54 درصدی ترکیه را محدود کند (برخی این کلمه را اعمال محدودیت ترجمه کردند و برخی گفتند کاهش داد). محصولاتی که به این رژیم صادر می شوند و تعدادشان در زمینه های مختلف به صدها فقره می رسد.

تامال کرموللا اوغلو، رئیس حزب سعادت اسلامی از دولت ترکیه خواست روابط اقتصادی و تجاری خود را با تل‌آویو قطع کند


بیانیه وزارت بازرگانی ترکیه واکنش‌های شدیدی را در عرصه‌های سیاسی، رسانه‌ای و مردمی به دنبال داشت، زیرا شامل اعتراف آنکارا به افزایش حجم صادرات این کشور به رژیم صهیونیستی پس از عملیات «طوفان الاقصی» بود. مقام های ترکیه بلافاصله این موضوع را رد کردند و عمر پولات، وزیر بازرگانی این کشور خبر را کذب، جعلی و ساخته شده به وسیله عوامل موساد، تروریست ها و حساب های جعلی در شبکه های اجتماعی خواند.


نخستین واکنش به بیانیه وزارت بازرگانی ترکیه را احمد داود، نخست وزیر سابق و رئیس سابق حزب عدالت و توسعه نشان داد و گفت، محدودیت صادرات برخی محصولات ترکیه کافی نیست و دولت باید روابط تجاری خود را با رژیم صهیونیستی بلافاصله و به طور کامل متوقف کند.


داود اوغلو، رئیس حزب آینده نیز از دولت آنکارا درخواست کرد، حریم هوایی ترکیه را به روی همه هواپیماهایی که به سمت رژیم صهیونیستی حرکت می کنند، ببندد و از ورود یا خروج همه کشتی هایی که به سمت سرزمین های اشغالی می روند، جلوگیری کند.


اوزکور اوزال، رئیس حزب جمهوری خواه خلق گفت، تصمیم وزارت بازرگانی مبنی بر محدود کردن صادرات ترکیه به رژیم صهیونیستی 6 ماه پس از تجاوز این رژیم و در نتیجه واکنش مردم به سیاست‌های دولت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در تداوم روابط تجاری با رژیم صهیونیستی با وجود تجاوزات وحشیانه اش به غزه بود. وی ابراز امیدواری کرد دولت آنکارا به اتخاذ تصمیمات بیشتر برای پایان دادن به روابط اقتصادی و تجاری با تل آویو ادامه دهد.


تامال کرموللا اوغلو، رئیس حزب سعادت اسلامی از دولت ترکیه خواست روابط اقتصادی و تجاری خود را با تل‌آویو قطع کند، زیرا در جریان تجاوز به غزه تمام نیازهای خود را از ترکیه تأمین کرد.


فاتح اربکان، رئیس حزب جدید رفاه که فرزند نجم الدین اربکان، رئیس اسلام گرا و نخست وزیر سابق ترکیه است، انتقادات تندی علیه دولت اردوغان مطرح کرد و گفت: برای من نکته ای که در تصمیم وزارت بازرگانی ترکیه جلب توجه می کند، این است که می گوید صادرات بنزین و مشتقات نفت را محدود می کند؛ همان سوختی که هواپیماهای صهیونیستی از آن در عملیات علیه مردم فلسطین استفاده می کنند و این به نوبه خود نشان دهنده مقیاس فاجعه در رابطه ترکیه با رژیم صهیونیستی است.


وی با ابراز تعجب از به کار بردن واژه محدود کردن یا کاهش دادن صادرات برخی محصولات به رژیم صهیونیستی افزود: نکته مهم این است، چرا دولت تصمیم به توقف دائمی صادرات محصولات ترکیه نگرفت؟

اظهارات مقام های ایرانی مبنی بر تأیید تصمیم تهران برای پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق پایگاه کوراجیک آمریکا/ناتو را در آماده باش کامل قرار داد


اربکان از دولت آنکارا خواست فوری رابطه خود را با تل آویو قطع کند، پایگاه های آمریکایی اینجرلیک و پایگاه راداری کورجیک را که از رژیم صهیونیستی در برابر هرگونه حمله موشکی احتمالی محافظت می کند، ببندد و عنوان کرد: همه کشورهای اسلامی باید فوری در پاسخ به تجاوزات امپریالیستی صهیونیست ها به ملت فلسطین و مقدسات اسلامی تحرکاتی انجام دهند.


حسین باش، رئیس حزب ترکیه مستقل نیز گفت: بیانیه وزارت بازرگانی جدی بودن رابطه مخفیانه با رژیم صهیونیستی را آشکار می کند، زیرا هیچ کس نمی تواند اجرای تصمیم این وزارتخانه را تأیید کند.


پاسخ تل آویو به اطلاعیه وزارت بازرگانی ترکیه طولی نکشید و یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی گفت: به تصمیم آنکارا پاسخ خواهیم داد و واکنش رژیم صهیونیستی به منافع اقتصادی و تجاری ترکیه لطمه خواهد زد. با دوستانم در آمریکا صحبت کردم سرمایه گذاری در اقتصاد ترکیه را متوقف و تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کند.


اظهارات مقام های ایرانی مبنی بر تأیید تصمیم تهران برای پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق پایگاه کوراجیک آمریکا/ناتو را در آماده باش کامل قرار داد، زیرا مأموریت آن نظارت بر تمامی فعالیت های نظامی ایران و مهم ترین احتمال موجود پرتاب موشک های ایرانی به سمت رژیم صهیونیستی است.


در مقابل، رئیس حزب رفاه اسلامی ترکیه از دولت آنکارا خواست این پایگاه و پایگاه اینجرلیک را که شامل 50 مرکز نزدیک به مرزهای سوریه و عراق است، ببندد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس هایی از حضور علی‌اف در سفارت ایران برای ادای احترام و تسلیت شهادت رئیسی و همراهانش