هشدار! علائمی که نشان می‌دهد گیاهان خود را بیش از حد آبیاری می‌کنید


هشدار! علائمی که نشان می‌دهد گیاهان خود را بیش از حد آبیاری می‌کنید

این نشانه‌ها به شما هشدار می‌دهند که گیاهان خود را بیش از حد آبیاری می‌کنید؛ با اینحال می‌توانید با برخی روش‌ها گیاهانتان را از مرگ نجات دهید.

ممکن است شما هم چند بار با آبیاری بیش از حد گیاهان آپارتمانی خود را از بین برده باشید. این یکی از رایج‌ترین مشکلات هنگام مراقبت از یک گیاه جدید است. تعیین یک روتین آبیاری خوب می‌تواند سخت باشد؛ زیرا هر گیاه به میزان آبیاری متفاوتی نیاز دارد.

در میان نشانه‌هایی وجود دارد که به شما هشدار می‌دهد گیاهان خود را بیش از حد آبیاری کرده اید.

چرا آبیاری زیاد گیاه را از بین می‌برد؟

هشدار! علائمی که نشان می‌دهد گیاهان خود را بیش از حد آبیاری می‌کنیدآبیاری بیش از حد گیاهان

گیاه از ریشه‌های خود برای تنفس و جذب مواد مغذی استفاده می‌کند. وقتی که آب بیش از حد در گلدان وجود دارد، ریشه‌ها خفه شده و نمی‌توانند این مواد را جذب کنند.

در اینجا هفت نشانه آبیاری بیش از حد گیاهان و روش‌های رفع آن ذکر شده است؛ با ما همراه باشید.

خاک گلدان همیشه خیس است

آشکارترین نشانه آبیاری بیش از حد این است که خاک گلدان همیشه خیس باشد. اگر خاک از آخرین آبیاری مرطوب است، دوباره به گیاه آب ندهید. قبل از آبیاری، صبر کنید تا حداقل چند سانت بالای خاک خشک شود. اگر گلدان سوراخ زهکشی ندارد، گلدانتان را عوض کنید.

برگ گیاه زرد شده است

زرد شدن برگ‌ها به دلیل آبیاری کم است؛ اما می‌تواند نشانه آبیاری بیش از حد هم باشد. وقتی یک گیاه بیش از حد آبیاری می‌شود، ذخیره تعادلی گیاه به هم ریخته شده و برگ زرد می‌شود. اگر برگ گیاه زرد و خاک بیش از حد مرطوب است، باید تعداد دفعات یا مقدار آبیاری آن را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید: آیا می‌دانید بهترین و بدترین زمان برای آبیاری گیاهان چه زمانی است؟

برگ‌ها قهوه ای یا پژمرده شده‌اند

هشدار! علائمی که نشان می‌دهد گیاهان خود را بیش از حد آبیاری می‌کنیدبرگ‌ها قهوه ای یا پژمرده شده اند

آبیاری بیش از حد باعث قهوه ای شدن و پژمرده شدن برگ‌ها نیز می‌شود. وقتی گیاه شما بیش از حد آب دارد؛ سلول‌های گیاه مملو از آب شده و می‌ترکند. این لکه‌های قهوه ای روی سطح برگ ایجاد خواهد کرد.

اگر در لمس برگ‌ها خشک و ترد هستند، یا قهوه‌ای شدن آن در اطراف لبه‌های برگ‌ها است، احتمالاً ناشی از آب کم است. اما اگر برگ‌ها شل هستند، یا لکه‌ها در وسط برگ‌ها قرار دارند، به احتمال زیاد مشکل آبیاری زیاد است.

ساقه‌های نرم و لزج گیاه

هشدار! علائمی که نشان می‌دهد گیاهان خود را بیش از حد آبیاری می‌کنیدساقه‌های نرم و لزج گیاه

یکی دیگر از نشانه‌ها ساقه نرم و لزج گیاه است. ساقه گیاه ممکن است متورم شده و سفتی خود را از دست بدهد. این علامت به علاوه برگ‌های زرد یا قهوه‌ای، نشانه‌ی عالی است که به شما می‌گوید گیاه پوسیده است.

بیشتر بخوانید: علت، علائم و درمان قطعی پوسیدگی ریشه گیاهان آپارتمانی

پوسیدگی ریشه

آبیاری بیش از حد علاوه بر برگ‌ها و ساقه گیاه، روی ریشه‌های آن نیز تأثیر می‌گذارد. وقتی گلدان گیاه پر آب است، می‌تواند به آرامی ریشه‌ها را خفه کرده و باعث پوسیدگی و قارچ شود.

اگر متوجه شدید گیاه پوسیده است، آن را از گلدان خارج کنید و تمام ریشه‌های مرده و پوسیده را قطع نمایید. سپس گیاه را باید در خاک جدید و خشک قرار دهید.

رشد گیاه متوقف شده است

ممکن است متوجه شوید که گیاه شما کندتر از قبل رشد می‌کند. یا برگهای آن با سرعت بیشتری می‌ریزند و ساقه‌ها و برگ‌های جوانه زده رشد نمی‌کنند. برای درمان این گیاه باید آب اضافی موجود در خاک را خارج کنید و یا گیاه را در خاک خشک قرار دهید.

آفات

بسیاری از آفات گیاهی عاشق محیط‌های مرطوب هستند. اگر متوجه این آفات شدید، ممکن است به این دلیل باشد که گیاه را بیش از حد آبیاری می‌کنید.

چگونه گیاهی که بیش از حد آبیاری شده را نجات دهیم؟

هشدار! علائمی که نشان می‌دهد گیاهان خود را بیش از حد آبیاری می‌کنیددرمان گیاه

اگر کاملاً مطمئن هستید می‌توانید گیاه را نجات دهید.

در ابتدا باید آب اضافه را خارج کنید. گلدان را در محلی با نور خورشید فیلتر شده و جریان هوا قرار دهید تا خاک سریع‌تر خشک شود. یا می‌توانید گلدان را عوض کنید. گلدان باید سوراخ‌های زهکشی داشته باشد.

سپس تا زمانی که خاک کاملاً خشک نشده به گیاه آب ندهید. بررسی کنید که گیاه شما دارای نور خورشید و گرمای کافی برای کمک به خشک شدن خاک است.

بیشتر بخوانید:

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و کاربران محترم سایت ستاره به اشتراک بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پروفایل اردیبهشت | 50 عکس نوشته اردیبهشت ماهی + خصوصیات متولدین اردیبهشت