تورم آرژانتین کاهشی شد


تورم آرژانتین کاهشی شد

تورم آرژانتین در ماه مارس به ۱۱درصد رسید. این در حالی است که تورم ماه فوریه برابر با ۱۳.۲درصد بود. این سومین ماه متوالی است که تورم ماهانه این کشور در مسیر کاهشی قرار گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، گفته می‌شود که کاهش فعلی نرخ تورم در آرژانتین، نتیجه سیاست‌های ریاضتی است که توسط خاویر میلی، رئیس جمهور لیبرتارین این کشور اعمال شده است. میلی که در دسامبر سال۲۰۲۳ به‌عنوان رئیس‌جمهور آرژانتین انتخاب شد، با اقداماتی نظیر کاهش هزینه‌های دولت و حذف بسیاری از یارانه‌ها به جنگ تورم این کشور رفت. در حال حاضر تورم سالانه آرژانتین معادل ۲۸۸درصد است که بیشترین میزان از فوریه۱۹۹۱ محسوب می‌شود. کارشناسان معتقدند که آرژانتین برای مهار تورم راه طولانی را در پیش دارد؛ با این حال انتظارات تورمی کاهش یافته و احتمال آن وجود دارد که در ماه‌های آینده نیز کاهش نرخ تورم تداوم یابد. پیش‌بینی می‌شود که نرخ تورم سالانه آرژانتین در انتهای سال جاری به ۱۸۹ درصد برسد.

تورم ماهانه آرژانتین در مارس به 11درصد رسیده که نسبت به پیش‌بینی‌ها که معادل 12درصد بود، کاهش بیشتری را تجربه کرده است. این در حالی است که تورم ماهانه آرژانتین در ماه فوریه معادل 13.2درصد بوده است. این به آن معنا است که سرعت تورم در آرژانتین در ماه‌های گذشته کاهش یافته است؛ برای مثال تورم ماهانه دسامبر2023 معادل 25.5درصد بود. نگاهی به جزئیات رشد قیمت‌ها در ماه مارس نشان می‌دهد که تورم حمل‌ونقل 13درصد، تورم رستوران‌ها و هتل‌ها 8درصد، تورم بخش سلامت 12.2درصد و تورم مشروبات الکلی و تنباکو معادل 12.3درصد بوده است. یکی از نکات قابل توجه کاهش توجه تورم مسکن در این ماه بوده است. در این ماه تورم مسکن و آب و برق از 20درصد در ماه فوریه به 13.3درصد در ماه مارس رسیده است. تورم بخش ارتباطات نیز با کاهش 8.8درصدی نسبت به ماه فوریه به 15.9درصد رسیده است. با این حال تورم بخش‌هایی مانند پوشاک و کفش افزایش 3.7درصدی را نسبت به ماه فوریه تجربه کرده‌اند.

کاهش تورم از مسیر کاهش هزینه‌ها

آرژانتین یکی از کشورهایی است که سال‌ها است با تورم‌های بالا و بدهی‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. دولت‌ها نیز در مواجهه با تورم‌های بالا از پادزهرهایی مانند اعطای یارانه‌های مختلف استفاده می‌کردند. با این حال تورم مزمن در این کشور با سرعت زیادی رفاه ایجادشده توسط یارانه‌ها را از بین می‌برد و تنها یک بار مالی عظیم برای دولت این کشور ایجاد می‌کرد. در ماه‌های پایانی سال گذشته خاویر میلی که یک لیبرتارین است با شعارهای مبتنی بر ایجاد آزادی‌های اقتصادی و مهار تورم پا به صحنه انتخابات این کشور گذاشت و توانست در این رقابت پیروز میدان شود. او از اولین روزی که به‌عنوان رئیس‌جمهور کار خود را آغاز کرد، سعی کرد تا به وعده‌های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند. برای مثال او برای کاهش هزینه‌های دولت بیش از نیمی از وزارتخانه‌های این کشور را تعطیل کرد.

علاوه بر این او به اعطای یارانه‌هایی مانند برق و آب پایان داد و همچنین بودجه‌های مربوط به پروژهای عمرانی و زیربنایی را قطع کرد. این اقدامات در ابتدا یک شوک اقتصادی بود که به کاهش بیش از پیش ارزش پزو و افزایش تورم انجامید. در ماه دسامبر یعنی اولین ماهی که میلی به‌عنوان رئیس‌جمهور فعالیت‌های خود را آغاز کرد، تورم ماهانه آرژانتین با افزایش 12.8درصدی نسبت به ماه نوامبر به 25.5درصد رسید. با این حال با عبور از شوک اولیه که به اقتصاد وارد شد، نتایج اولیه سیاست‌های میلی هویدا شد و تورم ماهانه ژانویه به 20.6درصد رسید. در حال حاضر گفته می‌شود که در نتیجه اولین اقدامات ریاضتی که با هدف کاهش تورم اعمال شده، حجم خرید و فروش در مراکز خرید آرژانتین کاهش یافته است. با این حال همزمان با کاهش رونق برخی از کسب‌وکارها انتظارات تورمی نیز کاهش یافته است.

در حال حاضر تورم سالانه آرژانتین معادل 288درصد است که بیشترین میزان از فوریه1991 محسوب می‌شود. در واقع از آنجا که تورم آرژانتین بسیار بالا است، مهار آن نیز به زمان زیادی نیاز دارد. در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که اگر اقدامات فعلی دولت در راستای کاهش هزینه‌های دولت در ماه‌های آینده نیز تداوم پیدا کند، احتمال آن وجود دارد که تورم سالانه در پایان سال جاری به 189درصد برسد. این به معنای آن است که نرخ تورم این کشور تا پایان سال حدود 100درصد کاهش پیدا کند تا به عدد مذکور برسد. با این حال بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که میلی برای رسیدن به هدف اصلی خود که کاهش تورم است، عزمی راسخ دارد و با اقدامات خود می‌تواند به مقصود برسد.

منبع : دنیای اقتصاد
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سید علی موسوی بی قرار