توصیه جنجالی طراح افسانه‌ای CPU‌های AMD به انویدیا


توصیه جنجالی طراح افسانه‌ای CPU‌های AMD به انویدیا

یکی از حامیان پر و پا قرص منبع باز می‌گوید بهتر بود انویدیا از پروتکل اترنت برای ارتباط تراشه با تراشه در پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر ریزمعماری Blackwell استفاده می‌کرد. این کار می‌توانست میلیاردها دلار به انویدیا در کاهش هزینه‌های...

یکی از حامیان پر و پا قرص منبع باز می‌گوید بهتر بود انویدیا از پروتکل اترنت برای ارتباط تراشه با تراشه در پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر ریزمعماری Blackwell استفاده می‌کرد. این کار می‌توانست میلیاردها دلار به انویدیا در کاهش هزینه‌های توسعه کمک کند و به نفع مصرف‌کنندگان هم بود. بهتر است خودتان اظهارات جنجالی جیم کلر را بخوانید.

انویدیا در پردازنده گرافیکی GB200 برای هوش مصنوعی و محاسبات سریع از دو دای استفاده کرده است که با استفاده از فناوری ارتباطی NVLink به یکدیگر متصل شده‌اند. تا این جای کار مشکلی دیده نمی‌شود اما هنگامی که مشتریان انویدیا بخواهند کدهای خود را برای پلتفرم دیگری پُرت کنند، به انجام کارهای اضافی نیاز خواهد بود.

توصیه جیم کلر به انویدیا برای روی آوردن به فناوری‌های غیر اختصاصی

Jim Keller به عنوان یک طراح افسانه‌ای پردازنده و از مدیران ارشد Tenstorrent که رقیب انویدیا محسوب می‌شود، می‌گوید بهتر بود انویدیا به جای راهکار انحصاری NVLink، از پروتکل اترنت استفاده کرد. NVLink راهکار انحصاری انویدیا برای ارتباط با تاخیر پایین میان تراشه‌ها یا سرورها است و رقیب PCIe مجهز به پروتکل CXL و InfiniBand محسوب می‌شود.

توصیه جنجالی طراح افسانه‌ای CPU‌های AMD به انویدیا

انحصاری بودن NVLink باعث می‌شود نرم‌افزارهای نوشته شده برای پلتفرم‌های انویدیا به راحتی بر روی یک پلتفرم دیگر قابل استفاده نباشند و این درست همان انتقادی است که جیم کلر به آن دارد.

با وجود پهنای باند قابل قبول اترنت، میزان تاخیر راهکارهای انحصاری چون NVLink بسیار پایین‌تر است که آن را به گزینه مناسب‌تری برای ارتباط میان تراشه با تراشه یا سرورها با یکدیگر تبدیل می‌کند. خبر خوب اینکه تعدادی از کمپانی‌های بزرگ فناوری مشغول توسعه Ultra Ethernet هستند که از پهنای باند بالا و تاخیر پایین برخوردار است.

پلتفرم نرم‌افزاری انحصاری CUDA انویدیا نیز با چالش‌هایی مواجه است و کمپانی‌های بزرگی چون آرم، اینتل، کوالکام و سامسونگ می‌خواهند جایگزین خود را برای آن بسازند. از همین رو آینده برای فناوری‌های انحصاری انویدیا همانند گذشته نخواهد بود و این کمپانی باید با آلترناتیوهای منبع باز، ارزان‌تر و کم دردسرتر رقابت کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا