تکنولوژی شاسی جدید پورشه؛ انقلابی جدید در سیستم تعلیق خودروها


تکنولوژی شاسی جدید پورشه؛ انقلابی جدید در سیستم تعلیق خودروها

پورشه با همکاری شرکت کلیر موشن تکنولوژی شاسی جدیدی را توسعه داده که باعث ایجاد تحول عظیمی در سیستم تعلیق خودروها خواهد شد. این خودروساز آلمانی اعلام کرد با شرکت آمریکایی کلیر موشن برای توسعه نسل بعدی تکنولوژی شاسی همکاری خواهد کرد. تکنولوژی...

پورشه با همکاری شرکت کلیر موشن تکنولوژی شاسی جدیدی را توسعه داده که باعث ایجاد تحول عظیمی در سیستم تعلیق خودروها خواهد شد.

تکنولوژی شاسی جدید پورشه؛ انقلابی جدید در سیستم تعلیق خودروها

این خودروساز آلمانی اعلام کرد با شرکت آمریکایی کلیر موشن برای توسعه نسل بعدی تکنولوژی شاسی همکاری خواهد کرد. تکنولوژی موردبحث باعث می‌شود خودروهای اسپرت پورشه تواناتر از هر زمان دیگری ظاهر شوند. هدف از این همکاری افزایش عملکرد شاسی‌بلند بسیار چابک و دینامیک محصولات پورشه ذکر شده است.

تکنولوژی شاسی جدید پورشه؛ انقلابی جدید در سیستم تعلیق خودروها

قرار است با همکاری پورشه و کلیر موشن دو تکنولوژی شاخص توسعه یابد که هم راحتی خودروها در جاده و هم عملکرد آن‌ها در پیست را بهبود خواهد بخشید. یکی از این تکنولوژی‌ها با نام کلیر موشن ۱ شناخته می‌شود که سیستم تعلیق فعال بسیار پیشرفته است و می‌تواند سیستم تعلیق را صدها بار در ثانیه تنظیم نماید تا به این ترتیب تکان‌های بدنه کاهش یافته و درعین‌حال شتاب گیری و توانایی توقف خودرو بهبود یابد.

تکنولوژی شاسی جدید پورشه؛ انقلابی جدید در سیستم تعلیق خودروها

تکنولوژی بعدی رود موشن نام دارد که یک سیستم کنترل شاسی فعال است و با استفاده از نرم‌افزاری ویژه سطح جاده را بررسی می‌کند تا سیستم تعلیق را بر اساس شرایط مسیر آماده سازد. این تکنولوژی از داده‌های مبتنی بر فضای ابری که توسط دیگر خودروها گزارش شده‌اند استفاده می‌کند تا جاده‌ها را به‌طور کامل اسکن کرده و سیستم تعلیق را تنظیم نماید. به این ترتیب خودرو سواری بسیار بهتری در زمان روبرو شدن با ناهمواری‌ها خواهد داشت. انتظار می‌رود به‌کارگیری چنین تکنولوژی‌هایی باعث پیشرفت هرچه بیشتر سیستم تعلیق اکتیو راید پانامرا شود، سیستمی که پیش از این نیز عملکرد بسیار خوبی داشته است. البته به احتمال زیاد این سیستم تعلیق در دیگر محصولات پورشه همچون هایپرکار میشن ایکس و ۹۱۱ GT2 RS نیز بکار خواهد رفت.

تکنولوژی شاسی جدید پورشه؛ انقلابی جدید در سیستم تعلیق خودروها

از برخی جهان باید گفت تکنولوژی شاسی جدید پورشه و کلیر موشن خیلی جدید نیست. در واقع شرکت بوز Bose در دهه ۸۰ میلادی این نوع تکنولوژی را معرفی کرده است. شرکت یاد شده یک سیستم تعلیق الکترومغناطیسی را توسعه داده بود که بسیار جلوتر از زمان به شمار می‌رفت و به‌طور مؤثری می‌توانست خودرو را آماده مواجهه با مواردی همچون تست‌های اسلالوم و همچنین جاده‌های ناهموار و دارای چاله‌های زیاد کند. تکنولوژی بوز علیرغم اینکه تأثیر خود را روی پروتوتایپ های لکسوس LS نشان داده بود هرگز وارد خط تولید نشد و در عوض به همین شرکت کلیر موشن فروخته شد. آمریکایی‌ها نیز بی سر و صدا این سیستم تعلیق را کامل کردند تا در نهایت امکان ورود آن به خط تولید وجود داشته باشد.

تکنولوژی شاسی جدید پورشه؛ انقلابی جدید در سیستم تعلیق خودروها

اگرچه باید منتظر تکمیل فرایند توسعه این تکنولوژی و تست آن روی محصولات آتی پورشه بمانیم اما قبلاً توانایی‌های آن را روی محصولات دیگر دیده‌ایم. در دسامبر ۲۰۲۳، شرکت چینی نیو اعلام کرد شاسی‌بلند برقی ET9 برای اولین بار با تکنولوژی شاسی درایو بای وایر تولید خواهد شد. این شرکت چند ماه بعد پیش‌نمایشی از تکنولوژی یاد شده با نام اسکای راید را انجام داد و برخی ویدئوها از عملکرد آن منتشر شدند. در این ویدئوها شاهد هستیم که ET9 همانند سگی خیس که بدن خود را برای کاهش میزان آب تکان می‌دهد، برف‌های روی بدنه را به زمین می‌ریزد. قبل از همین ویدئو نیز چندین لیوان پر از آب روی کاپوت ET9 قرار داده شد تا خودرو از روی ناهمواری‌ها عبور کند و نتیجه کار نیز عدم ریختن حتی یک قطره آب روی زمین بود. در ویدئوی دیگر می‌توانیم تنظیم سریع سیستم تعلیق در مواجهه با شرایط مختلف را ببینیم. تکنولوژی شاسی شرکت نیو محصول کلیر موشن است و حالا به نظر می‌رسد پورشه نیز از مزیت‌های آن استفاده خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان