گارد سینماگران مقابل اسرائیل


گارد سینماگران مقابل اسرائیل

دنیای اقتصاد : جنگ غزه و کشتار بی‌رحمانه مردم این نوار باریک، هر روز ابعاد تازه‌‌‌ای پیدا می‌کند. در بیش از چهارماه اخیر بسیاری از هنرمندان جهان تلاش کرده‌‌‌اند به شکل‌‌‌های مختلف اعتراض خود را نسبت به این نسل‌کشی اعلام کنند؛ برخی با تحریم رویدادهای بین‌المللی، برخی با سخنرانی، برخی با امضای تومار و... . اخیرا نیز جمعی از مهم‌ترین چهره‌‌‌های سینمایی جهان یک حراجی با هدف کمک‌‌‌رسانی بهداشتی و درمانی به مردم غزه برگزار کردند. در این حراجی که با نام «سینما برای غزه» معروف شده است، هنرمندان سینما یادگاری‌‌‌های ارزشمند خود را حراج و درآمد حاصله را برای کمک به غزه جمع‌‌‌آوری می‌کنند.

گارد سینماگران مقابل اسرائیل

«سینما برای غزه» که در ابتدای کار توسط گروه کوچکی از فیلم‌سازان زن و روزنامه‌‌‌نگاران سینمایی راه‌‌‌اندازی شد، توانسته است بیش از ۳۱۶‌هزار دلار برای حمایت از کمک‌‌‌های پزشکی به مردم غیرنظامی غزه جمع‌‌‌آوری کند. آنی لنوکس، آکین فینیکس، برایان کاکس، جاناتان گلیزر، گی‌‌‌یرمو دل تورو و تیلدا سوئینتون از جمله افراد مشهوری هستند که تلاش کردند با اهدای برخی اقلام شخصی مانند پوسترهای امضاشده فیلم، جوایز جشنواره‌‌‌ها و حتی چت‌‌‌های شخصی در زوم، برای کمک‌‌‌های پزشکی به فلسطینی‌‌‌ها پول جمع کنند.

این کمپین حراجی، ابتدا به عنوان یک تلاش بریتانیایی آغاز شد. اولین گروه اهداکنندگان مشهور همه بریتانیایی بودند؛ از کارگردان‌‌‌هایی همچون کن لوچ، مایک لی، آصف کاپادیا و جوآنا هاگ تا بازیگرانی مانند برایان کاکس، هریس دیکنسون و آلیسون اولیور که به‌سرعت جهانی شد. سینما برای غزه به شکل یک حراجی آنلاین از ۲آوریل مصادف با ۱۴فروردین‌ماه آغاز شد و پس از ۱۰روز، درست نیمه‌‌‌شب جمعه ۱۲ آوریل به وقت بریتانیا به پایان رسید. آمار نهایی حراج ممکن است کمی بالاتر از رقم ثبت‌‌‌شده پس از بسته‌‌‌شدن رسمی باشد. این حراجی در نهایت ۳۱۶‌هزار و ۷۷۸دلار جمع‌آوری کرده و قرار است با این پول آب استریل، تجهیزات بهداشتی و درمانی و داروهای سرطان را برای مردم نوار غزه ارائه ‌‌‌کند.

هانا فلینت، روزنامه‌‌‌نگار و منتقد سینمایی مقیم لندن که همراه با دوستانش هانا فار، جولیا جکمن، لیلا لطیف و سوفی مونک کافمن، کمپین «سینما برای غزه» را راه‌‌‌اندازی کرد، می‌‌‌گوید: فکر می‌‌‌کردیم شاید ۲۵‌هزار دلار جمع کنیم. او افزود: ما گروه بسیار متنوعی از زنان هستیم، از زنان رنگین‌‌‌پوست تا یهودی، مسلمان، مسیحی و غیرمذهبی که همه دور هم جمع شده‌‌‌اند. برای بحران انسانی که در غزه در جریان است واقعا معتقدیم که سینما می‌‌‌تواند ابزار قدرتمندی باشد؛ یک ابزار سیاسی برای صحبت درباره جهان، انعکاس مسائل و مواجه شدن با آنچه رخ می‌دهد.

به گفته این روزنامه‌‌‌نگار، تنوع اهداکنندگان باورکردنی نبوده و از بازیگران فیلم‌‌‌های مارول تا جدیدترین فیلم‌‌‌سازان بریتانیایی، همه وارد این کارزار شدند. لحظه‌‌‌هایی بود که باور نمی‌‌‌کردم این چیزها در حال وقوع است، مثل زمانی که سوزان ساراندون وارد ماجرا شد و یک تی‌‌‌شرت راکی ترسناک امضاشده و همچنین یک چت‌زوم رودررو را وارد حراجی کرد. زهرا یاسین، مدیر رویدادهای اجتماعی برای امدادرسانی به فلسطینی‌‌‌ها، هم گفت که انتظار حضور این تعداد از افراد مشهور را نداشت. او گفت همه پول جمع‌‌‌آوری‌‌‌شده به صورت مستقیم به MAP اهدا می‌شود تا صرف کمک‌‌‌های اضطراری در غزه شود. این سازمان تنها سازمان غیردولتی است که در حال حاضر در شمال غزه در شرایط سخت و خطرناک فعالیت می‌کند.

رامی یوسف بلیت‌‌‌های نمایش زنده خود و همچنین مراسم بعد از مهمانی و دیدار و احوالپرسی با کمدین و بازیگر فیلم «بیچارگان» را اهدا کرد. آکین فینیکس، بازیگر یهودی برنده اسکار، پوستر جوکر امضاشده را اهدا کرد، دل تورو با ۶کتاب امضاشده و اسپایک لی با یک پوستر امضاشده و قاب‌شده از مالکوم ایکس وارد صحنه شدند. جاناتان گلیزر سازنده «منطقه مورد علاقه» که در سخنرانی خود در مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۲۴به حمایت از غزه پرداخت و رژیم صهیونیستی را متهم به ربودن هولوکاست کرد، ۷پوستر از این فیلم را با امضای خود به حراجی داد و میکا لوی آهنگساز و جیمز ویلسون تهیه‌‌‌کننده این فیلم نیز تعدادی پوستر فیلم را اهدا کردند. سخنرانی گلیزر با ستایش کسانی که خواستار آتش‌بس در بحبوحه جنگ جاری رژیم صهیونیستی و حماس هستند و انتقاد شدید برخی چهره‌‌‌های طرفدار رژیم صهیونیستی در هالیوود مواجه شد.

«سینما برای غزه» به تلاش‌‌‌های خود برای جمع‌‌‌آوری کمک‌‌‌های مالی ادامه خواهد داد. برنامه آنها این است که تی‌‌‌شرت‌‌‌های «سینما برای غزه» را که توسط هنری جیمز گرت طراحی شده بفروشند و آخر هفته هم یک قرعه‌‌‌کشی برای اقلام اهدایی افراد مشهور که در حراج اصلی گنجانده نشده‌‌‌اند، برگزار خواهند کرد. هر کسی که ۱۰پوند (یا بیشتر) به MAP کمک کند، شانس برنده شدن جایزه‌‌‌ای را خواهد داشت که شامل موارد زیر است: پوسترهای ویژه «هرگز واقعا اینجا نبودی» با امضای لین رمزی کارگردان بریتانیایی، فینیکس و جیم ویلسون. پوستر «چهار شیر» با چاپ محدود از کیوان نواک و یک جلسه زوم رودررو با رمزی.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز