الزامات تحقق شعار سال در صنعت تایر


الزامات تحقق شعار سال در صنعت تایر

دنیای اقتصاد : امسال قرار است سال جهش تولید با مشارکت مردم باشد. تحقق این شعار در هر صنعت سازوکارهای خاص خود را می‌طلبد. در صنعتی مانند تولید تایر گفته می‌شود که در بسیاری از شاخه‌ها تولیدکنندگان توانایی تولیدی بالاتر از میزان مصرف کشور را دارند. آن‌طور که سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر می‌گوید، در کشور حدود ۲۴ میلیون حلقه تایر سواری در سال مصرف کشور می‌شود و اگر دست اندازی سر راه تولیدکنندگان قرار نگیرد در سال جدید برای تولید بالغ بر ۲۵ میلیون حلقه لاستیک سواری برنامه‌ریزی شده است. به بیان دیگر به گفته او تولیدکنندگان نه تنها به اندازه نیاز کشور می‌توانند تولید داشته باشند، بلکه قادر به مازاد تولید برای صادرات هم خواهند بود.

الزامات تحقق شعار سال در صنعت تایر

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: ما در کشور سال گذشته حدود ۳۸۰‌هزار تن مصرف تایر داشتیم که حدود ۲۹۰‌هزار تن آن در داخل تولید شده بود. البته باید این را هم در نظر گرفت که نیمه ابتدایی سال گذشته به خاطر مسائل ارزی و عدم‌تامین به موقع ارز صنعت، فرصت‌هایی را برای تولید از دست دادیم ولی در مجموع تولید ۶ ماهه اول سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل تفاوتی نداشت هرچند که در ۶ ماه دوم جبران کردیم. به طور کل حدود ۲۴ میلیون حلقه تایر سواری در سال مصرف کشور است که در سال گذشته ۲۱ میلیون حلقه تولید کردیم.

مصطفی تنها ادامه داد: سال جدید هم اگر دست اندازی پیش روی ما قرار نگیرد و نیازمندی‌های ما را تامین کنند، برای بالغ بر ۲۵ میلیون حلقه لاستیک سواری برنامه‌ریزی شده است، یعنی ما نه تنها به اندازه نیاز کشور می‌توانیم تولید داشته باشیم، بلکه قادر به مازاد تولید برای صادرات هم خواهیم بود. تنها در رابطه با تایر‌های باری اتوبوسی نیز توضیح داد: ما در رابطه با تایرهای بایاس باری اتوبوسی و همین‌طور وانتی مازاد ظرفیت داریم. ولی در تایر‌های رادیال تجاری ما حدود یک‌سوم مصرف کشور را در گذشته تولید می‌کردیم که با راه‌اندازی کارخانه جدید که الان به مرحله تولید تجاری رسیده، می‌توانیم تا آخر سال ظرفیت خود را به دو سوم نیاز کشور برسانیم.

در مورد تایر‌های دیگر مثل کشاورزی و راهسازی و معدن هم طرح‌های توسعه‌ای داریم که در دست انجام است و ان‌شاالله ظرف چند سال آینده در این زمینه هم حرفی برای گفتن خواهیم داشت و بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور را می‌توانیم تامین کنیم، تا جایی که حتی می‌توانیم در این حوزه صادرات داشته باشیم، اما متاسفانه در ابتدای سال گذشته با مشکل ارز روبه‌رو شدیم و در سال جدید هم مشکلات دیگری ظاهرا قرار است در پیش رو داشته باشیم. وی افزود: اکنون که تورم کشور بنا به آمار رسمی بین ۴۰ تا ۵۰‌درصد است و طبیعتا نهاده‌های تولید در نتیجه آن گران‌تر می‌شوند، قیمت‌ها به‌صورت دستوری ثابت مانده‌اند. همان‌طور که می‌دانید سال گذشته یک مرتبه ده‌هزار تومان روی قیمت ارز مصرفی به خاطر تبدیل ارز دولتی به نیمایی رفت. اینگونه تغییرات اثرات هزینه‌ای دارند و قیمت‌های تمام شده را متاثر می‌کند، با این وجود حدود یک سال و نیم است که با افزایش قیمت تایر‌های باری موافقت نشده است، باید پرسید چگونه می‌شود یک سال و نیم قیمت تایر را ثابت نگه داشت در حالی که قیمت همه اقلام حتی نان هم تغییر کرده است. مگر سود این تایر چقدر بوده و چقدر پیش‌بینی کرده بودند که انتظار دارند تولیدکنندگان بتوانند در مدت یک سال و نیم با قیمت‌های سابق عرضه داشته باشند.

الزامات تحقق شعار سال در صنعت تایر

طبیعی است که این موضوع برای کارخانه‌ها زیان‌آور باشد و اگر تا الان هم تولید خود را ادامه داده‌اند به این خاطر بوده که منتظر بودند کسی صدایشان را بشنود و جبران ضرر کنند. اگر قرار باشد همین رویه ادامه پیدا کند تولید این کارخانه‌ها متوقف خواهد شد. وی با اشاره به اینکه هیچ بنگاه اقتصادی برای زیان تولید نمی‌کند، گفت: این بنگاه‌ها بالاخره زیرمجموعه نهادهایی مانند صندوق بازنشستگی کشوری، تامین اجتماعی، بانک‌ها یا بخش خصوصی هستند و این نهادها که نمی‌توانند این همه زیان را تحمل کنند. وی گفت: این سخت‌‌گیری‌‌ها در مورد ارز و قیمت تایرهای تولید داخل در شرایطی است که در کشور برای جبران کمبودها به واردات متوسل می‌شوند. به واردکنندگان ارز دولتی کماکان تخصیص داده می‌شود و تعرفه‌ای برای واردات تایر باری اتوبوسی عملا وجود ندارد. علاوه بر این اینها واردکنندگان قیمت‌های بازار را خودشان تعیین می‌کنند.

تنها افزود: با توجه به این شرایط تولیدکنندگان هم می‌گویند اگر چنین است اجازه دهید ما هم به جای تولید، واردات داشته باشیم یا حداقل همراه تولید، واردات هم انجام دهیم تا از این طریق بتوانیم سودی برای تداوم تولید خود کسب کنیم. وی با بیان اینکه تولیدکنندگان با این شرایط نمی‌توانند دوام پیدا کنند و باید فکری برای صنعت مملکت کرد، گفت: همیشه با اعمال قدرت که نمی‌توان صنعت را مدیریت کرد. تنها ادامه داد: به خاطر همین مسائل ما از طریق انجمن صنفی نامه‌‌ای با امضای همه مدیران صنعت کشور برای مقام محترم وزارت ارسال و در آن درخواست کردیم که در قیمت تایرهای باری اتوبوسی تجدید نظر شود و اجازه دهند که تولیدکنندگان و انجمن قیمت‌ها را متناسب با شرایط روز و با توجه به هزینه‌های نهاده‌های تولید تعیین کنند. وی گفت: قیمت را باید در شرایط تورم تغییر داد و در شرایط کنونی واقعا امکان ثابت نگه داشتن وجود ندارد. باید اجازه دهند که صنعت تایر از حالت قیمت‌گذاری دستوری خارج و عادلانه قیمت‌گذاری شود. از سویی هم تولیدکنندگان اجازه داشته باشند که کمبود کشور را وارد و خدمات پس از فروش را هم تامین کنند.

در این صورت تولیدکنندگان تضمین کیفیت هم خواهند داد در صورتی که اجازه دهند که بازار تایر را آنها کنترل کنند. تنها با بیان اینکه ما قادر به مدیریت بازار داخلی تایر هستیم، گفت: تداوم شرایط موجود دوباره مشکلاتی را به بار خواهد آورد که فکر می‌کنم به نفع هیچ کسی نخواهد بود. وی در ادامه توضیح داد: حداقل ۱۵‌هزار نفر در این صنعت شاغل هستند و سرمایه‌گذاری‌های بسیار جدی در دست انجام است که بسیاری از آنها امسال به بهره‌برداری خواهند رسید. ما واحدهای تحقیق و توسعه را مجهز کرده‌ایم و تایرهای نسل جدید با کیفیت‌های ارتقایافته را تولید می‌کنیم و فقط می‌خواهیم که این روند را متوقف نکنند. تنهاگفت: انتظار داریم دولت از ما حمایت کند و اجازه دهد که ما هم بتوانیم در راستای جهش تولید در سال جدید نقش موثر خود را ایفا کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق