روسیه: غرب حاضر نیست حمله به نیروگاه زاپروژیا را محکوم کند


روسیه: غرب حاضر نیست حمله به نیروگاه زاپروژیا را محکوم کند

نماینده دائم روسیه در وین با اشاره به بیهودگی و غیرقابل تحقق بودن نظریه ایجاد منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، هشدار داد: کشورهای غربی به دلیل ملاحظات سیاسی از محکوم کردن حمله پهپادی اوکراین به این نیروگاه خودداری می کنند.

روسیه: غرب حاضر نیست حمله به نیروگاه زاپروژیا را محکوم کند

به گزارش راهبرد معاصر، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین معتقد است که نظریه پیشنهادی برای ایجاد یک منطقه امنیتی در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا بیهوده و غیر قابل اجرا است.

این دیپلمات روس امروز، شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: «مطالبی در این خصوص در مطبوعات و هم در بیانیه‌های شفاهی در این مورد مشاهده شده، ولی به نظر من این نظریه جدی نیست، برای اینکه در شرایط جنگ مدرن - موشک، توپخانه و همان پهپادها - همگی از فواصل دور عمل می‌کنند و این منطقه امنیتی چقدر باید بزرگ باشد تا نیروگاه دیگر هدف حملات قرار نگیرد؟»

او همچنین ابراز تردید کرد که کسی بتواند مسئولیت ایجاد چنین منطقه امنیتی را قبول کند. این دیپلمات روس یادآور شد: به ویژه مأموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) چنین وظایفی را شامل نمی‌شود. بنابراین حتی آژانس هیچ مبنای قانونی برای انجام چنین کاری ندارد. اولیانوف افزود: «در مورد سازمان ملل هم باید بگویم با تمام احترامی که برای سازمان ملل قائل هستم، مطمئن نیستم که این سازمان بتواند نقش مناسب و مثبتی در خصوص وضعیت فعلی پیرامون نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا ایفا کند. به عقیده من، همه این ایده‌ها دور از ذهن و غیرقابل تحقق هستند.»

عدم تمایل غرب برای محکوم کردن حملات پهپادی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا

نماینده دائم روسیه در وین همچنین از غرب خواست تا بر کی‌یف در مورد ادامه حملات به سمت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تأثیر گذاشته و مانع از این کار شوند. میخائیل اولیانوف گفت: اگر کشورهای غربی حامی کی‌یف از محکوم کردن علنی طرف اوکراینی پس از حملات اخیر به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا می‌ترسند، می‌توانند این کار را از طریق کانال‌های دوجانبه انجام دهند.

او یادآور شد: من به موضع گیری قدرت‌های غربی که روابط نزدیکی با کی‌یف دارند، علاقه مندم. من در نشست روز جمعه شورای حکام نیز گفتم: اگر می ترسید علناً اوکراین را به حفظ این قانون مهم که نباید به نیروگاه هسته‌ای حمله کند، دعوت کنید، این کار را از طریق کانال های دوجانبه و بدون سرو صدا انجام دهید.

اولیانوف یادآور شد که امنیت هسته‌ای تعدادی از کشورهای اروپایی در معرض تهدید واقعی است و اگر کی‌یف غیرقابل قبول بودن اقدامات خود را درک نکند، غرب باید فعالانه تر در این زمینه عمل کند. نماینده دائم روسیه افزود: البته "عصای جادویی" در این رابطه وجود ندارد، اما باید از هر فرصت و امکانی برای انجام هر کار ممکنی در این زمینه استفاده کرد و این دقیقاً همان کاری است که طرف روسی انجام می‌دهد.

اولیانوف روز جمعه نیز از این مسئله ابراز تاسف کرد که کشورهای غربی حاضر به محکوم کردن حملات طرف اوکراینی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا نیستند. به عقیده او، غرب حملات اوکراین به تاسیسات هسته‌ای را به دلیل ملاحظات سیاسی سرپوش می گذارد، زیرا برای آنها این مهمتر از ایمنی هسته‌ای در کل منطقه شرق اروپا است. این دیپلمات همچنین افزود که اوکراین در نشست فوق‌العاده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، تلاش کرد تمرکز را از خود به سمت مسکو تغییر دهد و این حملات را "عملیات روسیه تحت پرچم دروغین" خواند که مسلماً برای هیچکس قانع‌کننده نیست./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت