رمزگشایی از دیداری جنجالی در فلوریدا


رمزگشایی از دیداری جنجالی در فلوریدا

دیدار وزیر امور خارجه انگلیس و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند محصول برآورد دستگاه‌های اطلاعاتی این کشور مبنی بر پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 میلادی آمریکا باشد.

رمزگشایی از دیداری جنجالی در فلوریدا

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دیوید کامرون، نخست وزیر اسبق و وزیر امور خارجه کنونی انگلیس با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در اقامتگاهش در ایالت فلوریدا دیدار کرد. هرچند از جزئیات این دیدار اطلاعاتی منتشر نشده است، اما بسیاری از رسانه ها و منابع آگاه در انگلیس و آمریکا مدعی هستند وزیر امور خارجه انگلیس رایزنی های فشرده ای را با ترامپ بر سر جنگ اوکراین انجام داده است.

برخی منابع نیز اعلام کردند، کامرون از ترامپ خواسته است از نفوذ خود بر مایک جانسون و دیگر اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا برای تصویب بسته کمک مالی واشنگتن به کی‌یف استفاده کند. به نظر می‌آید ترامپ این خواسته را نپذیرفته، زیرا پس از این دیدار هیچ ملاقاتی میان اعضای ارشد کنگره و کامرون در آمریکا برنامه ریزی و انجام نشده است.

حضور کامرون نزد ترامپ آن هم قبل از دیدار با آنتونی بلینکن، همتای کنونی اش در کاخ سفید پیام آشکاری به افکار عمومی آمریکا مخابره می‌کند

بدیهی است ناتو در اوکراین زمین‌گیر شده و شرایط میدانی جنگ به گونه ای است که احتمال پایان جنگ به سود روسیه را بیش از پیش تقویت کرده و شکست ارتش اوکراین در باخموت و آودیوکا، جایی برای خوش‌بینی آمریکا و اعضای اروپایی پیمان آتلانتیک شمالی نسبت به آینده باقی نگذاشته است.

با وجود این، قصد نداریم بر روی ابعاد متنی و ماهوی ملاقات کامرون و ترامپ متمرکز شویم. رئیس جمهور سابق آمریکا از کلیت این دیدار قطعاً استقبال کرده است، زیرا حضور کامرون نزد وی (آن هم قبل از دیدار با آنتونی بلینکن، همتای کنونی اش در کاخ سفید) پیام آشکاری به افکار عمومی آمریکا مخابره می‌کند. این پیام مربوط به استقبال مقام‌های حزب محافظه کار انگلیس از شکست دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو خواهد بود.

به عبارت بهتر، دیدار کامرون و ترامپ می تواند محصول برآورد دستگاه‌های اطلاعاتی انگلیس مبنی بر پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری 2024 میلادی آمریکا باشد. ترامپ نیز از چنین ملاقات‌هایی استقبال و آن را مترادف با آماده سازی نظام بین الملل برای بازگشت مجدد خود به کاخ سفید تلقی می کند.

با وجود این، باید نکته‌ای اساسی را مدنظر قرار داد؛ اینکه حزب محافظه کار انگلیس در شرایطی خطر ملاقات وزیر امور خارجه دولت سوناک را با ترامپ پذیرفته است که بقای این حزب در عرصه سیاسی و اجرایی لندن تا ابتدای سال 2025 میلادی (زمان استقرار رئیس جمهور جدید در کاخ سفید) تقریباً ناممکن به نظر می‌آید.

نظرسنجی های انجام شده در انگلیس نشان می دهد در صورت برگزاری انتخابات سراسری در این کشور قطعاً حزب محافظه کار شکست سنگینی برابر حزب کارگر خواهد پذیرفت و افزایش بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از برگزیت، جایی برای احیای آن در آینده ای نزدیک باقی نخواهد گذاشت.

از این رو دیدار کامرون و ترامپ را می توان مصداق رایزنی دولتی ضعیف و رو به افول با نامزد انتخاباتی در آمریکا قلمداد کرد؛ نامزدی که گرچه در بیشتر نظرسنجی های عمومی و ایالتی فعلاً نسبت به بایدن برتری دارد، اما این برتری نسبی در هفت ماه باقی‌مانده تا انتخابات نمی تواند تضمینی برای بازگشت وی به معادلات قدرت تلقی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل