راه‌اندازی Code Assist، رقیبی برای Copilot GitHub


راه‌اندازی Code Assist، رقیبی برای Copilot GitHub

ایتنا - در کنفرانس Cloud Nextگوگل روز سه‌شنبه از Gemini Code Assist(دستیار کد)، ابزار تکمیل کد و کمک هوش مصنوعی متمرکز بر سازمان خود، رونمایی کرد.


گوگل پیشتر نیز خدمات مشابهی را تحت نام تجاری Duet AI ارائه می‌کرد. این سرویس در اواخر سال 2023 به طور کلی در دسترس قرار گرفت، اما حتی در آن زمان، گوگل اشاره کرده بود که در آینده نزدیک این سرویس را از مدل Codey خود به جمینای منتقل خواهد کرد.

به گزارش ایتنا، Code Assist، هم نام تجاری جدید سرویس قدیمی است و هم یک به‌روزرسانی بزرگ. کد اسیست از طریق پلاگین‌ها برای ویرایشگران محبوب مانند VS Code و JetBrains در دسترس خواهد بود.

از جمله ویژگی‌های این دستیار، پشتیبانی از Gemini 1.5 Pro است که به ابزار گوگل اجازه می‌دهد تا زمینه بسیار بیشتری را نسبت به رقبای خود به کار بگیرد. گوگل می‌گوید این پشتیبانی به معنای پیشنهاد کد دقیق‌تر ،توانایی استدلال و تغییرکدهای بزرگتری است.

براد کالدر، معاون پلتفرم ابری و زیرساخت‌های فنی گوگل، در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از این توضیح داد که این ویژگی به مشتریان اجازه می‌دهد تا تغییرات در مقیاس بزرگ را در کل پایگاه کد انجام دهند و تبدیل کد به کمک هوش مصنوعی را که قبلاً امکان‌پذیر نبود، ممکن می‌سازد. مانند GitHub Enterprise، کداسیست نیز قادر است بر اساس کدهای داخلی شرکت تنظیم شود.

کای دو، مدیر مهندسی و رئیس هوش مصنوعی در تورینگ، گفت: «سفارشی‌سازی کد با استفاده از RAG با Gemini Code Assist به طور قابل‌توجهی کیفیت کمک‌های جمینای را برای توسعه‌دهندگان ما از نظر تکمیل و تولید کد افزایش داد. با سفارشی‌سازی کد، انتظار افزایش زیادی در پذیرش عمومی داریم.» این قابلیت در حال حاضر در پیش نمایش است.
یکی دیگر از ویژگی‌هایی که Code Assist را متمایز می‌کند، توانایی آن در پشتیبانی از پایگاه‌های کدی است که محبوب ترین رقبای گوگل در این فضا در حال حاضر آن را ارائه نمی‍‌‌دهند.

گوگل همچنین با تعدادی از شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ برای افزودن قابلیت‌ها به جمینای همکاری می‌کند. Stack Overflow در اوایل سال جاری همکاری خود را با فضای ابری گوگل اعلام کرده بود. Datadog، Datastax، Elastic، HashiCorp، و چند پایگاه دیگر نیز هم اکنون در زمینه‌های مشابه با گوگل شریک هستند.

اما مسئله اصلی این است که توسعه دهندگان چگونه به کداسیست واکنش نشان خواهند داد و قابلیت‌های آن چقدر برای آنها مفید است. گوگل با پشتیبانی از انواع مخازن کد و ارائه یک پنجره زمینه بزرگ، حرکت درستی انجام می‌دهد، اما اگر تاخیر کمپانی خیلی زیاد باشد یا نتایج خوب نباشند، هیچ یک از این ویژگی‌ها مهم نخواهد بود. اگر به‌طور قابل‌توجهی بهتر از Copilot نباشد، ممکن است به سرنوشت باقی دستیاران کدینگی دچار شود که ‌پیشتر شکست خورده‌اند.

علاوه بر کد اسیست، گوگل امروز Gemini Cloud Assist را نیز معرفی کرد تا به تیم‌های ابری کمک کند تا اپلیکیشن خود را طراحی، اجرا و بهینه کنند. این ابزار می‌تواند پیکربندی را ایجاد کند که مطابق با نیازهای یک شرکت است.

به عنوان مثال، بر اساس توصیفی از نتیجه طراحی مورد نظر، چارچوبی را طراحی کند. همچنین می‌تواند به تشخیص مشکلات و یافتن علل ریشه‌ای آن‌ها و همچنین بهینه‌سازی استفاده از ابر شرکت برای کاهش هزینه یا بهبود عملکرد کمک کند. این قابلیت از طریق رابط چت در دسترس خواهد بود و مستقیماً در تعدادی از محصولات Google Cloud تعبیه شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی