سدشکن بورس در فروردین


دنیای اقتصاد : شاخص کل بورس تهران در یازده روز معاملاتی ۱۴۰۳بازدهی بیش از ۳درصدی را به ثبت رساند. پس از افت‌های متوالی شاخص بورس در دومین هفته فروردین، معاملات روزهای اخیر تا حدودی امیدوارکننده بوده است. بااین‌حال همچنان به نظر می‌رسد تمرکز نقدینگی در معاملات بازارهای موازی و مبتنی بر هیجان این بازارها است. با وجود اینکه در هفته قبل در گروه‌هایی مانند خودرو و بانک، برخی از اخبار مثبت تحرکات مثبت راه انداخت و نقش موثری در معاملات بورس تهران داشت، اما بازار سهام همچنان تا بازگشت به مدار تعادلی فاصله چشمگیری دارد.

تجربه نشان می‌دهد تا زمانی که تمرکز نقدینگی بر بازارهایی نظیر ارز و طلا باشد، این موضوع باعث می‌شود معاملات بازار سهام از این بازارها اثر بپذیرد .در روزهای اخیر نیز همزمان با اوج‌گیری تنش‌های بین‌المللی ایران، مجددا توجه‌ها به بازارهای موازی جلب شده است. حتی دلار در بازار آزاد که از ابتدای هفته قبل سمت‌و‌سوی کاهشی به خود گرفته بود، از روز پنج‌شنبه مجددا افزایشی شد و از کانال ۶۴هزار تومان عبور کرد. این وضعیت طبیعتا شرایط بورس را مبهم جلوه می‌دهد. گرچه دلایلی همچون نوسان قیمتی بازارهای موازی و عدم ورود پول قدرتمند به بورس از نظر بسیاری از کارشناسان منطقی نیست، اما برای تزریق تردید و احتیاط به بازار سهام کافی ارزیابی می‌شود و در نتیجه نباید انتظار ورود پول به بورس را داشته باشیم. بر این اساس می‌توان انتظار داشت رویه معاملات در روزهای آینده بر همین محور دنبال شود. در این میان برخی از محرک‌ها مانند سیاستگذاری‌های جدید از سوی سکاندار سازمان بورس در کنار تغییر در وضعیت متغیرهای اثرگذار می‌تواند روند معادلات را در بورس تهران تحت‌تاثیر قرار دهد.

همان‌طور که ملاحظه کردیم در هفته قبل تجدیدارزیابی خودروسازان و افزایش نرخ تسعیر بانکی‌ها دو عامل در جهت رشد محدود بورس بودند که توانستند یخ معاملات در برخی گروه‌ها را در ‌هم بشکنند. بنابراین تا اینجای کار به دلیل ابهامات حاکم بر وضعیت سیاست خارجی کشور و نوسانات غیرقابل پیش‌بینی در بازارهای موازی، برخی اخبار مرتبط با حوزه بورس می‌تواند بر روند دادوستدهای سهام اثرات پررنگ داشته باشد.

بر اساس اظهارات تحلیلگران، تقریبا تمامی شرکت‌های بورسی پتانسیل جهش قیمت و سودسازی را خواهند داشت. به نظر می‌رسد در صورتی که شاهد رخدادهای غیرمترقبه در منطقه نباشیم در هفته‌های آینده معامله‌گران «پتانسیل جهش قیمت» را مدنظر قرار دهند و بر مبنای آن تصمیمات بهتری اتخاذ کنند؛ به ویژه اینکه رشد محسوس قیمت نفت، انس طلا و مس در بازار جهانی و فاصله گرفتن از کف قیمتی یک نکته امیدوارکننده محسوب می‌شود. اما باید دید آیا این سناریوی خوشبینانه برای چرخش نگاه سرمایه‌گذاران به سمت عوامل بنیادی بورس کفایت می‌کند. در‌حال‌حاضر وضعیت رکودی بورس به دنبال سیگنال‌های منفی از سمت متغیرهای اثرگذار به یکی از چالش‌های جدی این معامله‌گران مبدل شده است؛ به ویژه اینکه هم‌زمان با نوسانات افزایشی در بازارهای حباب‌محور، امکان هدایت نقدینگی به سمت این بازارها بسیار محتمل به نظر می‌رسد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق