یک گام تا ورود به روند صعودی


دنیای‌اقتصاد- عاطفه چوپان : تحلیلگران معتقدند بازار سرمایه تنها یک گام دیگر با ورود به روند روبه‌رشد موردانتظار در سال‌جاری فاصله دارد. قیمت دلار در بازار آزاد مجددا با تحرکات مثبتی در انتهای هفته گذشته مواجه بود و این موضوع احتمال تثبیت نرخ اسکناس آمریکایی را در بالای محدوده ۶۰هزار‌تومان قوت می‌بخشد که در این‌صورت فاصله بیش از ۵۰‌درصدی با نرخ دلار نیما خواهد داشت.

تجربه ثابت کرده که به دلیل مصائب فراوان فاصله زیاد نرخ دلار در بازار آزاد و نیما، سیاستگذار در نهایت تسلیم خواهد شد و در نتیجه دلار نیمایی رشد خواهد کرد و رشد دلار نیما در شرایط کنونی که دیگر امیدی به کاهش نرخ بهره و تغییر سایر سیاست‌های انقباضی دولت وجود ندارد، کلید ورود به روند صعودی برای بازار سرمایه است.

از طرفی در هفته گذشته اعلام نرخ تسعیر بانکی‌ها نیز خبر خوشی بود که نتوانست آنطور که باید تاثیرات لحظه‌ای خود را با وجود ماندگاری تتمه اثرات ریسک سیستماتیک در بازار بگذارد. از طرفی خودرویی‌ها نیز منتظر اخبار خوشی درخصوص تعیین نرخ و تجدیدارزیابی دارایی‌ها هستند. در بازار جهانی نیز نگاهی به نرخ کامودیتی‌ها وضعیت مطلوبی را نشان می‌دهد و به این ترتیب روی کاغذ وضعیت خوبی در انتظار عمده صنایع بازار سرمایه است. تحلیلگران توصیه می‌کنند که سهامداران باید از فرصت فعلی برای بهینه‌سازی پرتفوی سهام خود استفاده کرده و اخبار اثرگذار بر صنایع مختلف را برای بهره‌وری حداکثری از بازار سرمایه دنبال کنند.

رشد دلار نیما نزدیک است

یک گام تا ورود به روند صعودی

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه در این‌خصوص گفت: شرایط بازار سهام به شکلی شده که در موقعیت فعلی ارزش دلاری بازار به کمترین حد خود در سال‌های گذشته رسیده و مجددا به شرایطی برگشته‌ایم که بازار در سال‌98 داشت و آماده یک رشد مناسب بود. ارزش دلاری بازار در موقعیت فعلی در محدوده 130‌میلیارد دلار است؛ در شرایطی که میانگین دلاری بازار 160 تا 170‌میلیارد دلار است، بنابراین با توجه به جاماندگی شدید بازار سرمایه نسبت به رقبا و فشرده‌شدن فنر بازار، بورس می‌تواند با یک خبر مثبت در گام صعودی پرقدرت خود قرار بگیرد. این موضوع و محرک در شرایطی که خوش‌بینی برای کاهش نرخ بهره وجود ندارد، می‌تواند افزایش دلار نیمایی باشد که با توجه به فشار و هجمه رسانه‌ای و کارشناسی که مطابق انتظار ایجادشده، می‌توان خوشبین بود در آینده نزدیک این موضوع رخ دهد و بازار سرمایه رشد پرقدرتی را در نتیجه آن داشته‌باشد. وی ادامه داد: با توجه به سیاست‌های اتخاذ‌شده توسط بانک‌مرکزی که به‌شدت روی بازار سرمایه هم تاثیرگذار است، حرکت دلار نیمایی می‌تواند حرکت جهشی نباشد و به مرور شاهد افزایش نرخ آن باشیم - مطابق رویه‌ای که در یک سال‌اخیر شاهد آن بودیم- البته، با سرعت و شتاب بیشتر و مطابق تورم و انتظارات تورمی موجود در جامعه. چنانچه این اتفاق در هفته آینده رخ دهد بازار سرمایه هم واکنش مثبتی به آن نشان خواهد داد و ما شاهد سبزپوشی مناسب بازار سرمایه خواهیم بود. مسائلی که مرور شد از بعد داخلی است اما از بعد خارجی و قیمت‌های جهانی نیز شرایط مطلوبی را شاهد هستیم و نفت‌برنت مجددا به بالای 90 دلار رسیده و مس و سایر اقلام نیز در حال رشد مجدد هستند و انتظار می‌رود در ماه‌های آینده به سمت سقف قیمتی خود در سال‌های گذشته نزدیک شوند. میرزایی عنوان کرد: وضعیت صعودی بازارهای جهانی هم طبیعتا روی نرخ فروش بسیاری از شرکت‌ها تاثیرگذار است و حتی در موقعیت فعلی هم که برای برخی از شرکت‌ها در بورس‌کالا کشف قیمت صورت‌گرفته، قیمت مشخص‌شده برای برخی از شرکت‌ها متاثر از مضربی از نرخ داخلی دلار بازار آزاد و نرخ‌های جهانی بوده که می‌توانند از موارد مرور شده -توجه به اینکه هم نرخ داخلی دلار صعودی بوده در هفته‌های اخیر و هم نرخ‌های جهانی- تاثیر مثبتی بگیرند.

این تحلیلگر بورسی گفت: در مجموع برای هفته‌جاری انتظار افت معناداری را در بازار نداریم و برداشت من این است که بازار می‌تواند روندی نوسانی و صعودی داشته‌باشد که با اخباری که در این حین به بازار مخابره می‌شود؛ چه در مورد موارد مرور شده و چه حتی درخصوص موضوعات مهمی مثل نرخ‌گذاری فروش خودرویی‌ها یا مباحث مربوط به نرخ‌گذاری آنها می‌تواند محرکی برای رشد بازار سرمایه باشد و رشد آنها می‌تواند روند نوسانی صعودی موردانتظار را شدت ببخشد، بنابراین سهامداران بازار سرمایه باید حتما اخبار مربوط و تاثیرگذار بر بازار سرمایه را دنبال کنند تا با روند بازار سرمایه و تزریق به‌موقع منابع نهایت استفاده را از آن ببرند.

زمان پرتفو چینی بهینه است

یک گام تا ورود به روند صعودی

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: اگر نگاهی به روند معاملات هفته گذشته داشته باشیم خواهیم دید که به‌رغم اینکه خبر نرخ تسعیر ارز برای بانک‌ها آمد و چند نماد بانکی با استقبال خوبی روبه‌رو شدند اما به‌صورت کلی با توجه به‌وجود ریسک‌های سیستماتیک مخصوصا ریسک‌های ژئوپلیتیکی که در منطقه وجود دارد، همچنان بورس خیلی کم‌رمق ظاهر شده که همین انتظار هم می‌رفت، با این‌وجود در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته عمده نمادها در محدوده مثبت یک تا 2درصد معامله شدند و ورود جریان نقدینگی به سمت صندوق‌های درآمد ثابت را داشتیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم از سوی دیگری به ماجرا نگاه کنیم، می‌بینیم که دلار بازار آزاد هرچند در اواسط هفته گذشته کمی کاهشی شد اما در اواخر هفته به‌صورت غیررسمی مجددا رشد کرد و برآورد می‌شود اگر نرخ دلار بالای 60‌هزار‌تومان تثبیت شود یک فاصله حدود 40 تا 50‌درصدی بین ارز نیما که به صنایع کامودیتی‌محور تعلق می‌گیرد و همچنین نرخ دلار بازار آزاد وجود دارد و بر اساس تجربه سیاستگذار نمی‌تواند این نرخ را برای بلندمدت در این سطح از اختلاف نگه دارد، بنابراین اگر قیمت دلار بالای 60هزار‌تومان تثبیت شود قاعدتا باید تغییری در نرخ‌ها اعمال شود که اثرگذاری بسیار خوبی بر سود شرکت‌ها و مخصوصا شرکت‌های کامودیتی‌محور دارد و این انتظار می‌رود که این اتفاق در هفته‌های آتی رخ دهد.

این تحلیلگر گفت: اگر بخواهیم نگاهی به ریزمعاملات هفته گذشته داشته‌باشیم، می‌بینیم که بعضی از صنایع‌ریالی به‌تدریج مجوز افزایش نرخ خود را می‌گیرند و صحبت سر خودرویی‌ها است و بعضی از محصولات آنها نیز افزایش نرخ خود را گرفته‌اند. از سمت دیگر سایر صنایع‌ریالی نیز افزایش نرخ خود را می‌توانند بگیرند که معمولا مرسوم است که این افزایش نرخ در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه رخ دهد و این افزایش نرخ‌ها می‌توانند محرک بازار باشند و به بازار کمک کنند. به‌صورت کلی هفته پیش‌رو؛ هفته‌ای نیست که ارزش معاملات بالا باشد یا ریزش‌های خیره‌کننده‌ای را شاهد باشیم. در این مدت با وجود اینکه به‌نوعی ریسک‌های سیستماتیک در بازار سرمایه به حداکثر رسید اما ‌بازار نشان‌داد که فشار عرضه شدیدی وجود ندارد و می‌توان گفت با توجه به ارزنده‌بودن عمده نمادها زمان مناسبی برای پرتفوچینی بهینه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول