خداحافظی اینتل با پردازنده های نسل سیزدهمی Raptor Lake


خداحافظی اینتل با پردازنده های نسل سیزدهمی Raptor Lake

با معرفی و پردازنده Core i9-14900KS و تکمیل شدن عرضه نسل چهاردهم، اینتل با انتشار لیستی از برنامه‌های خود برای پایان دادن به تولید پردازنده‌های نسل سیزدهمی سری Raptor Lake خبر داده است. البته این شرکت حدود یک ماه به شرکای خود فرصت داده تا...

با معرفی و پردازنده Core i9-14900KS و تکمیل شدن عرضه نسل چهاردهم، اینتل با انتشار لیستی از برنامه‌های خود برای پایان دادن به تولید پردازنده‌های نسل سیزدهمی سری Raptor Lake خبر داده است. البته این شرکت حدود یک ماه به شرکای خود فرصت داده تا سفارش‌های خود را تکمیل کنند و پس از آن نیز تولید پردازنده‌های باکس سری K نسل سیزدهم به پایان خواهد رسید.

باز هم اینتل تصمیم گرفته تا تولید برخی از پردازنده‌های خود را متوقف کند. اینتل می‌گوید با عرضه نسل چهاردهم پردازنده‌های خود انتخاب‌های بیشتری برای پلتفرم LGA-1700 را نسبت به قبل در دسترس کاربران قرار داده است.

با توجه به گستردگی و تنوع خنک‌کننده‌های پلتفرم LGA-1700، کاربران به ندرت به سراغ کولرهای استوک اینتل می‌روند. علاوه بر این، کاربران برای پردازنده‌های سری K به دلیل TDP بیشتر از 125 وات و گرمای بیشتر از خنک‌کننده‌های استوک استفاده نمی‌کنند.

خداحافظی اینتل با پردازنده های نسل سیزدهمی Raptor Lake

همه دلایل فوق در کنار عرضه پردازنده‌های نسل چهاردهم موجب شده تا اینتل تولید پردازنده‌های باکس سری K نسل سیزدهم را پایان دهد. البته اینتل به شرکای خود پیشنهاد کرده تا برای آخرین بار، پردازنده‌های نسل سیزدهمی مورد نیاز خود را سفارش دهند.

سفارش‌گیری اینتل از این محصولات تا تاریخ چهارم خرداد سال جاری به اتمام خواهد رسید و آخرین محصولات نسل سیزدهمی تا 8 تیر ماه به مشتریان تحویل داده خواهند شد. این اقدام اینتل به نفع خرده فروشانی است که هنوز پردازنده‌های Tray نسل 12 و 13 را در انبارهای خود موجود دارند.

البته تا مدتها می‌توان به پردازنده‌های باکس نسل سیزدهم دسترسی داشت، چرا که هنوز هم مدل باکس پردازنده‌های نسل دوازدهم به راحتی قابل تهیه است. اینتل در حال حاضر توجه خود را به سمت نسل چهاردهم سری Core خود معطوف کرده است.

با این حال، سری 14 نیز در نهایت پس از معرفی سری Core Ultra 200، با نام رمز «ارو لیک» به تاریخ می‌پیوندد. با این وجود، انتظار نمی‌رود که این تغییر حداقل تا سه ماهه اول سال 2025 رخ دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اصرار بارسلونا به جذب ستاره بایرن