جعبه دنده دوکلاچه از کجا آمده است؟


جعبه دنده دوکلاچه از کجا آمده است؟

این جعبه‌دنده‌های نوآورانه تنها در عرض یک دهه به انتخاب نخست اسپرت‌سازان بدل شدند. خودرودوستان در طول تاریخ روی خوشی به جعبه‌دنده‌‌های خودکار نشان نداده‌اند. همین الان هم بسیاری از جهش صنعت به‌سوی نمونه‌های اتوماتیک ناراضی هستند و لذت تعویض...

این جعبه‌دنده‌های نوآورانه تنها در عرض یک دهه به انتخاب نخست اسپرت‌سازان بدل شدند.

جعبه دنده دوکلاچه از کجا آمده است؟

خودرودوستان در طول تاریخ روی خوشی به جعبه‌دنده‌‌های خودکار نشان نداده‌اند. همین الان هم بسیاری از جهش صنعت به‌سوی نمونه‌های اتوماتیک ناراضی هستند و لذت تعویض دنده را به راحتی نمونه خودکار ترجیح می‌دهند. البته جعبه‌دنده‌های خودکار گذشته با مشکلاتی چون گرما و کندی دست‌وپنجه نرم می‌‎کردند که به دلایل عدم محبوبیتشان می‌افزود. جعبه‌دنده‌های خودکار عملکرد بالا هم چندان فرق خاصی نداشتند و مشکلاتی چون تعویض دنده خشن و عملکرد درست در سرعت‌های پایین مواجه بودند.

جعبه دنده دوکلاچه از کجا آمده است؟

شرکت آلمانی فولکس‌واگن در سال ۲۰۰۳ از گلف R32 رونمایی کرد که یک هاچبک عملکردبالا با سیستم چهار چرخ محرک و موتور VR6 محسوب می‌شد و توانست محبوبیت مناسبی هم پیدا کند. اما میراث این خودرو بیشتر از ظاهر و عملکرد آن بود. جعبه‌دنده گلف R32 صنعت خودرو را برای همیشه تغییر داد.

جعبه دنده دوکلاچه از کجا آمده است؟

پیش از سال ۲۰۰۳، بیشتر جعبه‌دنده‌های خودکار به فعالساز هیدرولیکی مجهز بودند و در آنها خبری از صفحه اصطکاک یا همان کلاچ نبود. مهندسان جای خالی کلاچ را با یک دیسک مملو از مایع پر می‌کردند که با نام «مبدل گشتاور» شناخته می‎‌شود و سرعت موتور و جعبه‌دنده را با یکدیگر هماهنگ می‌کند. با ورود جعبه‌دنده DSG فولکس‌واگن همه‌چیز تغییر کرد و مبدل گشتاور از سیستم خودرو حذف شد. به‌لطف فناوری جدید طراحی سیستم دوکلاچه وارد بازی شد. این سیستم خلاقانه به جعبه‌دنده DSG اجازه می‌داد تا پیش از آنکه از دنده مشخصی استفاده کند، آن را انتخاب کند؛ در این حالت دنده کنونی هنوز درگیر است.

جعبه دنده دوکلاچه از کجا آمده است؟

بنابراین اگر نیاز به تعویض دنده باشد، DSG صرفا کلاچ را عوض می‌کند و قدرت را به‌صورت بی‌وقفه در اختیار راننده قرار می‌دهد. این روش لگ و کندی جعبه‌دنده‌های خودکار را از بین می‌برد. بنابراین جعبه‌دنده‌های اتوماتیک به‌گزینه‌های مناسب و بهینه‌ تبدیل شدند که فرایند تعویض دنده را بدون مشکل خاصی انجام می‌دادند.

جعبه دنده دوکلاچه از کجا آمده است؟

زمانی که DSG راه خود را به خودروهای اسپرت پیدا کرد، بیش‌ازپیش توسعه یافت و سرانجام به‌شکل همه‌گیر در صنعت خودرو موراستفاده قرار گرفت. بازخورد مالکان از عملکرد روان، پاسخگویی مناسب و راحتی استفاده از این جعبه‌دنده باعث شد طراحی دوکلاچه ،DCT، مشهور شود و بین خودروهای عملکرد بالا هم طرفداران سرسختی پیدا کند. هرچند هنوز هم بسیاری گیربکس‌های دستی را ترجیح می‌دهند اما کمتر کسی می‌تواند منکر عملکرد سطح بالای جعبه‌دنده خودکار دوکلاچه شود.

جعبه دنده دوکلاچه از کجا آمده است؟

با پیشرفت روزافزون علم و ارتقای شرکت‌های برای رقابت، آینده جعبه‌دنده‌ها روشن ارزیابی می‌شود. پیشرفت علم مواد، بهینه‌سازی طراحی، نرم‌افزارهای کنترلی و… باعث شده‌اند جعبه‌دنده‌های امروزی در طول تاریخ صنعت خودرو بی‌رقیب باشند. استفاده از طراحی دوکلاچه هم مانند ماده کاتالیزور برای فرایند شیمیایی، سرعت این پیشرفت را افزایش داد. البته با برقی‌شدن خودروها، نیاز صنعت خودرو به جعبه‌دنده‌ها به‌شکلی که می‌شناختیم رو به کاهش است؛ چراکه خودروهای برقی نیازی به این جزء ندارند و شتابگیری و سرعت بی‌مانندی را به کاربرانشان ارائه می‌کنند. البته شرکت‌هایی چون پورشه برای القای حس تعویض دنده، خودروهای برقی‌شان را به تعویض دنده مصنوعی مجهز می‌کنند اما گمان می‌کنم این کار ماهیت برقی بودن خودرو را زیر سوال می‌برد؛ نظر شما چیست؟

برچسب ها
تکنولوژی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سید علی موسوی بی قرار