ازدواج و تاخیر در ازدواج از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی


ازدواج و تاخیر در ازدواج از نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی

رهبر انقلاب: «فرصت ازدواج و آرام گرفتن در یک مجموعه خانواده یکی از فرصت‌های مهم زندگی است برای زن و مرد هر دو این یک آرامش و آسایش روحی و وسیله دلگرم شدن به تداوم فعالیت زندگی است»

به گزارش مشرق، ازدواج سنت الهی و به تعبیر قرآن کریم مایه آرامش انسان است؛ تشکیل خانواده برای زن و مرد از مواردی است که به گفته کارشناسان مایه رشد و ترقی انسان ها می شود؛ چرا و چگونگی ازدواج نیز از جمله مواردی است که در سال های اخیر با تغییراتی همراه بوده است و می توان گفت این امر در هر دهه با دهه دیگر تفاوت دارد؛ در گذشته ازدواج ها با معرفی دوستان و آشنایان رخ می داد و بسیاری از جوانان از طریق خانواده ها با هم کفو خود آشنا می شدند اما در سال های اخیر به دلیل حضور بیشتر جوانان در اجتماع و حضور در دانشگاه‌ها ازدواج های سنی با تغییراتی مواجه بوده است.

آمار ازدواج، این پیوند آسمانی نیز در سال های اخیر به دلایل متعددی با تغییراتی همراه بوده است و بر اساس آنچه سازمان ثبت احوال کشور به طور رسمی بر روی وب سایت خود منتشر کرده است؛ از ابتدای امسال تا اول دی ماه، ۳۸۲ هزار و ۵۹۷ ازدواج ثبت شده است؛ در کنار این عدد همچنین ۱۶۲ هزار و ۸۸۵ مورد طلاق نیز در کل کشور به ثبت رسیده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ازدواج در جریان اجرای مراسم عقد موارد و توصیه هایی را مطرح نموده اند که به بخش هایی از آن اشاره می کنیم.

همجنس بودن زن و مرد دلیل آرامش

رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم اجرای صیغه عقد در سال ۷۵ فرمودند: «در قرآن، آیه «جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِیَسْکُنَ إِلَیْها» آمده است. دو جا در قرآن تعبیر «سَکَن» تا آنجایی که من یادم هست، وجود دارد و «مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها». «خدای متعال، زوج آدمی را از جنس او قرار داد، زوج زن را، زوج مرد را از جنس خود او قرار داده، «ِلیَسکُنَ اِلَیها» تا اینکه آدمی بتواند -چه مرد و چه زن- در کنار شوهر یا همسر، احساس آرامش کند.»

برکات و فواید ازدواج

رهبر انقلاب همچنین در مراسم عقد یک زوج در سال ۸۰ فرمودند: «فرصت ازدواج و آرام گرفتن در یک مجموعه خانواده یکی از فرصت‌های مهم زندگی است برای زن و مرد هر دو این یک آرامش و آسایش روحی و وسیله دلگرم شدن به تداوم فعالیت زندگی است، وسیله تسلی وسیله پیدا کردن یک غم‌خوار نزدیک که برای انسان در طول زندگی لازم است. قطع نظر از نیازهای طبیعی انسان که نیازهای غریزی و جنسی می‌باشد مسئله تولید نسل و داشتن فرزند هم خود از دلخوشی‌های بزرگ زندگی است.»

ایشان ادامه دادند: «پس می‌بینید از هر طرف که انسان نگاه می‌کند ازدواج یک امر مبارک و یک پدیده بسیار مفید است. البته مهمترین فایده ازدواج همان تشکیل خانواده است و بقیه مسائل، فرعی و درجه ۲ و یا پشتوانه این مسئله است؛ مثل تولید نسل یا ارضای غرایز بشری، این‌ها همه درجه ۲ است، درجه اول همان تشکیل خانواده است.»

اصل قضیه؛ محیط سالم خانواده، نه فرزند و ثروت

ایشان همچنین در مراسم عقدی در سال ۷۳، اظهار داشتند: «اصل در ازدواج عبارت است از پیوند زناشویی دختر و پسر و تشکیل خانواده. همین قدر که دختر و پسر همدیگر را ببینند و عقد شرعی جاری بشود و این‌ها با هم زن و شوهر بشوند، یک کانون خانواده به وجود آمده و یک خانواده جدیدی تشکیل شده است. شارع مقدس خانواده مسلمان و سالم را دوست دارد. وقتی خانواده تشکیل شد، برکات زیادی در آن هست، نیازهای زن و شوهر تامین می‌شود، نیازهای بشری ادامه پیدا می‌کند. اما اصل قضیه، فرزند، زیبایی و ثروت نیست. اصل قضیه این است که دو نفر با هم زندگی مشترکی را تشکیل می‌دهند و این محیط باید یک محیط سالمی باشد.»

تشکیل خانواده؛ مهم‌ترین فایده ازدواج

رهبر انقلاب اسلامی همچنین در مراسم اجرای صیغه عقد دیگری در سال ۷۶، با اشاره به تشکیل خانواده به عنوان مهم ترین فایده ازدواج، فرمودند: «مسئله ازدواج و تشکیل خانواده در شرع مقدس امر بسیار مهمی است و فواید بسیاری هم دارد، اما مهمترین فایده و هدف ازدواج، عبارت است از تشکیل خانواده. نفس این علقه زوجیت و تشکیل یک واحد جدید، مایه آرامش زن و مرد و مایع کمال و اتمام شخصیت آنهاست. بدون آن، هم زن و هم مرد ناقص اند. همه مسائل دیگر فرع این است. اگر این کانون سالم و پایدار شد، بر آینده و بر روی همین وضع فعلی جامعه تاثیر خواهد گذاشت.»

تاخیر ازدواج خلاف فطرت و مصلحت بشر

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۷۵ نیز در یک مراسم عقد، فرمودند: «اینکه بعضی سن ازدواج را برای سال‌های میانی عمر که در غرب و تمدن غرب معمول است، می‌گذارند مثل اغلب چیزهایشان، غلط و برخلاف فطرت و مصلحت بشر و ناشی از این است که به شهوترانی و بی‌بندوباری اقبال دارند. می‌خواهند جوانی خود را به اصطلاح خودشان، با خوشی سپری کنند، هوسرانی‌هایشان را بکنند بعد که از کار افتاده شدند و آتش‌هایشان فرو نشست، حالا سراغ خانواده بروند. ملاحظه می‌کنید که در غرب زندگی خانوادگی اینطوری است؛ طلاق‌های زیاد، ازدواج‌های ناموفق، مرد و زن‌های بی‌وفا، تخطی‌های جنسی فراوان، غیرت کم، زندگی خانوادگی به این معناست

ازدواج؛ از نعمات بزرگ و اسرار آفرینش

رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران؛ همچنین در سال ۱۳۷۹ فرمودند: «پیوند ازدواج و زناشویی، یکی از نعمات بزرگ الهی و یکی از اسرار آفرینش است و یکی از موجبات بقا و ماندگاری و صحت و صلاح جوامع است.»

ازدواج؛ هم نیاز و هم وظیفه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۱۳۶۴ نیز تاکید کردند: «ازدواج هم یک وظیفه است هم یک نیاز؛ از باب اینکه وظیفه است بایستی این وظیفه به هنگام و طبق مقررات انجام بگیرد. به هنگام، یعنی نگذارید خیلی دیر بشود، دخترها و پسرها را زود، هنگامی که به حد ازدواج رسیدند این‌ها را مزدوج کنید.»

ملاک انتخاب؛ ایمان، پاکدامنی، امانت و صدق

رهبر انقلاب اسلامی در سال ۶۴ در جریان مراسم اجرای صیغه عقد؛ اظهار داشتند: «همسنگ و هم شأن کدام است؟ ممکن است یکی بیاید خواستگاری دخترمان، هم شان ما نباشد، هم شأن را بشناسیم، هم شان را معرفی کردند برایمان، معین کردند، فرمودند: «المومن کفو المومنه» مومن هم شأن مومن است مگر آنی که خدایی نکرده خواستگاری دخترتان می‌آید مومن نباشد، آن یک حرف دیگر، اما اگر مومن است، هم شأن دختر شماست، زشت است باشد، بی‌پول است باشد، پدرش اسم و رسم ندارد باشد، شغل زیاد پول در بیاور ندارد نداشته باشد. شما هم که می‌روید خواستگاری دختر برای پسرتان، آن دختر مومن را وقتی پیدا کردید، آن خوب است، آن کفو است، خیلی زیبا نیست نباشد، تحصیلکرده نیست، نباشد، پدرش اسم و رسم ندارد نباشد، نداشته باشد، ثروت ندارد، جهاز نمی‌آورد نیاورد، آنی که ملاک هست، هیچکدام از این‌ها نیست، فقط ایمان و پاکدامنی و امانت و صدق است؛ این‌ها را تحقیق کنید البته.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت