کرولا «GR»؛ تعریف اسپرت به سبک سامورایی


کرولا «GR»؛ تعریف اسپرت به سبک سامورایی

کمپانی تویوتا برای کرولا GR قیمتی برابر با ۴۰ هزار و ۳۲۰ دلار را در نظر گرفته و خرید این خودرو در نمایندگی‌های ایالات‌متحده، کانادا، برزیل، مالزی، ژاپن، فیلیپین و کره‌جنوبی امکان‌پذیر است.

کرولا نامی آشنا و خوش‌آوازه است که برند تویوتا را بیش از پیش در سطح جهانی مطرح کرده است. این خودرو به‌عنوان پرفروش‌ترین خودرو جهان در چند سال پی‌درپی شناخته شده است.اسپرت‌ترین و قوی‌ترین کرولا جهان که حدود دو سال قبل به‌جهان معرفی شد، تعریف متفاوتی از خودرو اسپرت ارائه کرد. کرولا GR درحقیقت گزینه‌ای ژاپنی برای رقابت با اروپایی‌ها به‌ویژه با ژرمن‌های قدرتمند است که در بازار خودروهای اسپرت از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. ورود کرولا GR کار را برای اروپایی‌ها دشوار کرده است. در ادامه نسخه اسپرت و قدرتمند این خودرو یعنی کرولا GR را بررسی می‌کنیم.

طراحی اسپرت و هیجانی سامورایی

تا به امروز ۱۲ نسل از کرولا روی خط تولید تویوتا قرار گرفته که جدیدترین نسل آن نسل دوازدهم است. این نسل از کرولا با کد E۲۱۰ معرفی می‌شود و از نظر طراحی نسبت به‌نسل‌های قبلی خود بسیار جذاب‌تر و زیباتر است و به‌همین دلیل، یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین نسل‌های کرولا، نسل دوازدهم است.

از آن‌جا که کرولا به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک این کمپانی خودروساز ژاپنی شناخته می‌شود، نسخه های-پرفورمنسی (با عملکرد بالای) این خودرو با پسوند GR در ۳۱ ماه مارس سال ۲۰۲۲ میلادی به‌جهان معرفی شد.

کرولا «GR»؛ تعریف اسپرت به سبک سامورایی

پسوند GR از سال ۲۰۲۱ میلادی به‌بعد به‌محصولات اسپرت تویوتا اضافه شد و این دو حرف مخفف عبارت Gazoo Racing است. در حقیقت مدل‌های اسپرت و با عملکرد بالای تویوتا با این پسوند به‌بازار عرضه می‌شوند. از نظر طراحی، کرولا GR به‌لطف تغییرات اساسی در بدنه، استایل تنومند و عضلانی به‌خود گرفته که این ویژگی‌ها، کاراکتر نافذ و جذابی به‌این هاچ‌بک اسپرت سامورایی می‌بخشند. با نگاهی به‌پروفیل این هاچ‌بک اسپرت تویوتا، شاهد همان خطوط تیز و شکسته روی بدنه هستیم.

در بخش عقب این نسخه، کیت بدنه عضلانی قرار گرفته تا به‌لطف حجم برآمده خاص گل‌گیرها، استایل جذاب و اسپرتی به این خودرو ببخشد. پوزه نسبتا کشیده، اورهنگ‌های نسبتا کوتاه و حجم برآمده خاص روی گل‌گیرهای عقب (که به‌کمک کیت بدنه امکان‌پذیر شده)، کاراکتر سنگین و هیجان‌انگیزی را به‌هر بیننده‌ای القا می‌کند.

چهره کرولا GR مشابه نسخه‌های استاندارد بوده؛ با این تفاوت که سپر خودرو بازطراحی شده و ایجاد این تغییرات روی سپر و کاپوت، چهره تهاجمی‌تری به‌این هاچ‌بک سرکش سامورایی بخشیده است. همچنین چراغ‌های کشیده L شکل در جلو مشاهده می‌شود و یک نوار باریک برای ورودی هوا در میان آن‌ها تعبیه شده است.

دهانه نسبتا عریض درون سپر به‌منظور ورود هوا به موتور، دو ورودی هوای عمودی در طرفین سپر و دو ورودی‌ هوا روی کاپوت، چهره کرولا GR را تهاجمی کرده است.

در نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های کشیده L شکلی هستیم که با یک حجم‌پردازی ویژه، روی درِ صندوق‌عقب نصب شده و چهره زیبایی به‌این هاچ‌بک اسپرت می‌دهد. همچنین مجموعه دیفیوزر بزرگ و سه اگزوز زیبا، هیجان را در کرولا GR به اوج خود می‌رساند.

ناگفته نماند که طراحان کمپانی تویوتا برای ارتقای هیجان و افزایش چاشنی اسپرت، سقف این هاچ‌بک و قاب‌آینه‌های آن را به‌رنگ مشکی پیانویی در آورده‌اند. همچنین ورودی‌های هوا روی گل‌گیرهای جلو نیز رنگ مشکی پیانویی دارد تا ویژگی اسپرت این خودرو را دوچندان کند.

از طراحی رینگ‌های ۱۸ اینچی فورج آلیاژی نیز نباید صرف نظر کرد که حدود ۱۲ کیلوگرم وزن خودرو را کاهش داده‌اند.

کرولا «GR»؛ تعریف اسپرت به سبک سامورایی

فضای داخلی با چاشنی اسپرت

با ورود به‌فضای داخلی کرولا GR شاهد طراحی بسیار اسپرت و هیجانی هستیم؛ گویی که طراحان کمپانی تویوتا تنها مساله‌ای که در زمان طراحی این خودرو به ذهن‌شان رسیده، افزایش هیجان و آدرنالین مشتریان بوده است.

اگرچه طراحی داشبورد همچنان ساده و مینیمال به‌سبک نسخه‌های استاندارد E۲۱۰ کرولاست، اما تغییراتی در آن داده شده تا فضای اسپرتی را در اختیار سرنشینان بگذارد.

بر این اساس دو صندلی جلو اسپرت طراحی شده که صرفا با رنگ مشکی عرضه می‌شود و استفاده از کروم مشکی پیانویی نیز به ارتقای هیجان در این فضا کمک بسزایی کرده است.

کرولا «GR»؛ تعریف اسپرت به سبک سامورایی

درعین حال یک نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر مقابل راننده و یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات-سرگرمی در بخش میانی داشبورد نصب شده است.

همچنین در بالای دریچه‌های ذوزنقه‌ای، سیستم تهویه‌مطبوع قرار گرفته تا فضای داخلی نیز مدرن جلوه داده شود. طراحی دریچه‌های ذوزنقه‌ای طرفین و میانی، حجم نسبتا خاص داشبورد و طراحی دکمه‌های پیانویی در زیر دریچه‌های میانی سیستم تهویه‌مطبوع به‌جذابیت هرچه بیشتر فضای داخلی می‌افزاید.

به‌منظور ایجاد هیجان بیشتر در زمان رانندگی با کرولا GR، غربیلک‌فرمان اسپرت برای GR تویوتا نصب شده تا با دو مدل دسته‌دنده و ترمزدستی که حالت اسپرت دارد، هیجان رانندگی را دوچندان کنند.

اگرچه تویوتا کرولا GR را به‌منظور رقابت با اروپایی‌ها (به‌ویژه آلمانی‌ها) عرضه کرده است، اما کیفیت ساخت و متریال این خودرو در سطح بالایی قرار دارد که این ویژگی، امضای همیشگی تویوتاست.

قدرت بالا به سبک تویوتا

آن‌چه کرولا GR را در مقابل رقبای اروپایی خود برتری می‌بخشد، قلب پرتوانی است که زیر چهره تهاجمی این کوچولوی سامورایی جا خوش کرده است. کمپانی تویوتا همواره سعی کرده کمترین میزان توان و گشتاور را از پیشرانه‌های تولیدی خود دریافت کند تا میزان استهلاک پیشرانه‌هایش را به‌کم‌ترین سطح خود برساند. البته این بار در کرولا GR، تویوتا توانسته بالاترین توان و گشتاور را تولید کند. بر این اساس یک موتور ۳ سیلندر خطی به‌حجم ۱۶۱۸ سی‌سی با ۱۲ سوپاپ در سرسیلندر، قلب تپنده کرولا GR را تشکیل می‌دهد.

کرولا «GR»؛ تعریف اسپرت به سبک سامورایی

برای نخستین‌بار کمپانی تویوتا از پیشرانه‌ای‌ کم‌حجم، بالاترین قدرت را دریافت کرده است که به‌همین منظور از دو سیستم پرخوران توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم درون اتاق احتراق استفاده شده تا حداکثر توان و گشتاور، در اختیار راننده قرار بگیرد.

بر این اساس حداکثر توان خروجی از کرولا GR به ۲۶۸ تا ۳۰۰ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور خروجی از این خودرو به ۵۰۲ تا ۵۴۲ نیوتون‌متر می‌رسد. درحقیقت کمپانی تویوتا از پیشرانه ۳ سیلندر خطی ۱.۶ لیتری توربوشارژ با پاشش سوخت مستقیم درون اتاق احتراق، به‌اندازه یک موتور ۶ سیلندر وی‌شکل قدرت دریافت می‌کند.

بر این اساس چنین قدرت و گشتاوری تنها با گیربکس ۶ سرعته دستی هوشمند به‌چهار چرخ منتقل می‌شود و کرولا GR با وزن ۱۴۵۰ کیلوگرمی و با سیستم چهارچرخ‌محرک تولید شده و در زمان انتقال قدرت، توزیع گشتاور میان چرخ‌های جلو و عقب به‌صورت ۶۰ به ۴۰ است. این توزیع گشتاور به این معناست که پرفورمنس این هاچ‌بک جسور بهبود پیدا کرده و در زمان شتاب‌گیری، عملکرد مناسبی دارد.

گیربکس ۶ سرعته دنده‌دستی هوشمند تویوتا موسوم به IMT با کد EA۶۸F شناخته می‌شود که عملکرد چرخ‌دنده‌ها را در دورهای متفاوت بررسی و بر این اساس میزان دور با گشتاور را محاسبه می‌کند.

این سیستم از لغزش‌ها جلوگیری کرده و سبب کاهش اتلاف انرژی می‌شود. به‌همین دلیل سیستم الکترونیکی محدودکننده لغزش دیفرانسیل یعنی e-LSD در این هاچ‌بک اسپرت سامورایی نصب شده تا عملکرد آن را بهبود بخشد.

کرولا «GR»؛ تعریف اسپرت به سبک سامورایی

عملکرد و ویژگی‌های منحصربه‌فرد کرولا

سیستم تعلیق مورد استفاده در کرولا GR در محور جلو از نوع دابل ویشبون با طبق‌های نسل جدید الاستیکی است که سبب می‌شود کمترین میزان ارتعاش به‌بدنه خودرو وارد شود.

همچنین سیستم تعلیق در محور عقب، از نوع فایولینک (اتصال پنج‌گانه) با فنرهای پیچشی است که سواری کرولا GR را باکیفیت می‌کند. هرچند که خودروهای اسپرت، سواری خشکی دارند، اما کرولا GR به‌لطف استفاده از رینگ‌های ۱۸ اینچی فورج‌شده آلیاژی و تایرهای ۴۰/۲۴۵ میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ و ساختار سیستم تعلیق، سواری راحتی دارد.

از نظر هندلینگ به‌دلیل توزیع وزن ۵۵ به ۴۵ در این خودرو و مرکز ثقل نسبتا بالا، این خودرو نسبتا بیش‌فرمان بوده که با استفاده از سیستم جدید مکاترونیکی فرمان، این مورد نیز به‌خوبی مرتفع می‌شود.

هر چهارچرخ این خودرو دیسکی بوده که دیسک‌های جلو سوراخ‌شونده به‌سایز ۱۴ اینچ در ۱.۱ اینچ با کالیپرهای چهارپیستونه آلومینیومی است. همچنین در محور عقب دیسکی به‌سایز ۱۱.۷ اینچ در ۰.۷ اینچ با کالیپرهای دوپیستونه آلومینیومی تعبیه شده تا عملکرد سیستم ترمز این هاچ‌بک تمام‌اسپرت سامورایی را بهبود بخشند.

کرولا «GR»؛ تعریف اسپرت به سبک سامورایی

کرولا «GR»؛ تعریف اسپرت به سبک سامورایی

آپشن‌ها و سطح امکانات رفاهی

از نظر سطح امکانات رفاهی تویوتا کرولا GR مجهز به ‌کروزکنترل تطبیقی، ۸ ایربگ، سیستم ترمز اضطراری خودکار هوشمند، سیستم هشدار انحراف از مسیر، سیستم پایش نقاط کور، سیستم پیشگیری از برخورد در جلو و عقب، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز میان چرخ‌ها، سیستم ضد لغزش، سیستم محدودکننده لغزش دیفرانسیل الکترونیکی e-LSD، سیستم تهویه‌مطبوع دوگانه، تنظیم برقی صندلی راننده در ۸ جهت و تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در ۶ جهت، نشانگر فشار باد تایرها و سیستم چراغ‌های تطبیقی با فرمان و نوربالای اتوماتیک، سیستم کی‌لس (ورود بدون کلید)، استارت دکمه‌ای و... است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سید علی موسوی بی قرار