خانه وکیل الرعایا اردبیل


خانه وکیل الرعایا اردبیل

خانه وکیل الرعایا اردبیل، خانه ای تاریخی مربوط به دوران قاجار می باشد که جزو قدیمی ترین خانه های شهر اردبیل است. ساختمان این خانه در دوطبقه همراه با یک زیر زمین بنا شده که در زمان مشروطیت یکی از اصلی ترین مکانها...

خانه وکیل الرعایا اردبیل، خانه ای تاریخی مربوط به دوران قاجار می باشد که جزو قدیمی ترین خانه های شهر اردبیل است. ساختمان این خانه در دوطبقه همراه با یک زیر زمین بنا شده که در زمان مشروطیت یکی از اصلی ترین مکانها برای تجمع سران کشور بوده است. از مهم ترین جاهای دیدنی این خانه تالار غربی است که تزییناتی چون آینه کاری، مقرنس کاری و کاشی کاری بسیار زیبایی دارد. در قسمت شرقی ایوان نیز آیینه کاری و شیشه های ارسی زیبایی کار شده است . این بنای تاریخی در ۵ بهمن سال ۱۳۷۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران با شماره ۲۵۶۰ به ثبت رسیده است . هم اکنون بنیاد ایران شناسی در این بنای تاریخی مستقر می باشد.

خانه وکیل الرعایا اردبیل

معماری خانه وکیل الرعایا اردبیل

معماری خانه وکیل الرعایا به مانند دیگر بناهای تاریخی شهر اردبیل از سبک معماری یکسانی برخوردار می باشد که متناسب با شرایط آب و هوایی این شهر طراحی شده اند. اردبیل دارای آب و هوایی کوهستانی و سرد می باشد که همین امر سبب گشته است تا دیوارها و مصالحی که در ساخت آن ها استفاده شده است حالت عایق داشته باشند. از نفوذ سرما به داخل جلوگیری نمایند و همچنین مانع از خروج گرما نیز گردند. تمامی این موارد را در خانه وکیل الرعایا اردبیل می توان مشاهده نمود. همچنین پنجره های بزرگی نیز که در نمای ساختمان به کار رفته اند که به ورود نور خورشید و همچنین ایجاد گرما به وسیله خورشید کمک شایانی می نمایند.

همچنین اکثر خانه های قدیمی ایران از فضاهایی مانند سردر ورودی، هشتی یا ورودی ابتدایی از در خانه تا حیاط، حیاط و میانسرا. راهرو یا ورودی از حیاط به اتاق ها و سالن های پذیرایی، اتاق های سه دری به عنوان اتاق خواب، اتاق پنج دری به عنوان سالن پذیرایی، مطبخ یا آشپزخانه و تالار بوده اند. که همگی این موارد در خانه وکیل الرعایا نیز مشهود می باشد. از ناملایمت هایی که با این بنای تاریخی گشته است می توان به تخریب سردر مجموعه اشاره نمود. که با طاق نما و بند کشی منظمی طراحی شده بود و به دلیل عریض نمودن خیابان توسط شهرداری تخریب گشته و از بین رفت. خانه وکیل الرعایا اردبیل نمونه ای بازمانده از معماری دوران قاجار می باشد که نشان دهنده اوج هنر و زیبایی معماری آن دوره می باشد.

خانه وکیل الرعایا اردبیل

تزیینات بنا

خانه وکیل الرعایا اردبیل دارای دو طبقه بنا به همراه یک زیرزمین می باشد که از مهم ترین و ارزشمند ترین قسمت های خانه می‌توان به تالار غربی اشاره کرد که دارای ابعادی ۵ در ۱۰ متر می باشد. با تزئیناتی مانند کاشی‌ کاری، مقرنس‌ کاری و آینه ‌کاری به زیبایی تمام آراسته شده است. همچنین تزئینات آینه کاری و شیشه های ارسی زیبا در ضلع شرقی ایوان نیز قابل مشاهده می باشد. ایوان بنا نیز متشکل از چھار ستون چوبی می باشد که در سال ھای اخیر با اندود گچ وسیمان پوشانده شده است. خانه وکیل الرعایا با معماری زیبای دوران قاجار و قدمت کهن خود یکی از جاهای دیدنی اردبیل می باشد. که سالانه میزبان گردشگران و مسافران زیادی است که اردبیل را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب نموده اند.

خانه وکیل الرعایا اردبیل

برای آشنایی بیشتر با اردبیل پیشنهاد می کنیم مطلب جاهای دیدنی اردبیل را نیز مطالعه بفرمایید.

نحوه دسترسی

آدرس: شهر اردبیل ، اردبیل، محله طوی (طاوار)

خانه وکیل الرعایا اردبیل

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان