اولین اطلاعات در موردی سری Ryzen 9000؛ غول‌های پردازشی AMD با معماری Zen 5


اولین اطلاعات در موردی سری Ryzen 9000؛ غول‌های پردازشی AMD با معماری Zen 5

عقیده بسیاری از صاحب‌نظران حوزه سخت‌افزار این است که شرکت AMD برای رقابت مستقیم با پردازنده‌های پرچمدار Intel Core i9 نسل 14 و حتی 15 نیاز به CPUهای قدرتمندتری از آنچه تا به امروز معرفی شده‌اند دارد. شاید این همان دلیلی باشد که تیم قرمز قصد...

عقیده بسیاری از صاحب‌نظران حوزه سخت‌افزار این است که شرکت AMD برای رقابت مستقیم با پردازنده‌های پرچمدار Intel Core i9 نسل 14 و حتی 15 نیاز به CPUهای قدرتمندتری از آنچه تا به امروز معرفی شده‌اند دارد. شاید این همان دلیلی باشد که تیم قرمز قصد دارد سری Ryzen 9000 خود با معماری Zen 5 را راهی بازار کند.

بنابر گزارش VideoCardz، شرکت AMD اخیراً درایورهای چیپست را با عنوان V6.03.19.217 منتشر کرده که توسط ایسوس توزیع شده است. این درایورها انتقال به‌روزرسانی از نسخه 5 به نسخه 6 را برای مادربرد ASUS X670 ROG Crosshair Hero نشان می‌دهند. از دید فنی به نظر می‌رسد این درایور برای سری‌های CPU دسکتاپ و موبایل، از جمله سری Ryzen 6000، 7040 و 8000 باشد.

ورود پردازنده های رایزن 9000 به مراحل آزمون اولیه

نکته جالب توجه در مورد این درایور که مورد توجه بسیاری از رسانه‌ها قرار گرفته آن است که درایور مذکور شامل اطلاعاتی جهت پشتیبانی از سری 9000 هستند که با هیچ یک از پردازنده‌های موجود AMD مرتبط نیست!

درایور AMD PMF، که به عنوان چارچوب مدیریت پلتفرم نیز شناخته می‌شود، در میان درایورهای بسته بروزرسانی جدید گنجانده شده و با ارائه یک چارچوب متمرکز برای مدیریت عملکرد، قدرت و حرارت سیستم نقش مهمی در کنترل پردازنده‌های تیم قرمز ایفا می‌کند.

اولین اطلاعات در موردی سری Ryzen 9000؛ غول‌های پردازشی AMD با معماری Zen 5

این هدف با استفاده از بررسی و نظارت ورودی‌های سنسورهای سیستم، پیام‌های‌ عملکردی سیستم‌عامل، نشانگرهای وضعیت پلتفرم و معیارهایی برای بهینه‌سازی پویا عملیات سیستم به دست می‌آید. از این‌رو گنجاندن درایورهای PMF برای سری Ryzen 9000 در بسته درایور جدید ارسالی نشان می‌دهد که AMD در حالت آمادگی برای پشتیبانی از آنها در بستر کنترلی خود است.

در حالی که AMD هنوز وجود یا توسعه این پردازنده‌ها را تایید نکرده، مشخصات لحاظ شده برای آنها با پردازنده‌های در دست توسعه با معماری Zen5 مطابقت دارد. البته از حیث زمانی نیز به نظر باید این روزها اولین خبرها در مورد سری Zen5 موبایل و دسکتاپ منتشر شود.

می‌توان گفت وقتی مجموعه این اطلاعات را کنار هم قرار دهیم همه چیز آماده است تا بگوییم که به زودی پردازنده‌های رایزن 9000 شرکت AMD از راه خواهند رسید. در واقع اگر همه تئوری‌های عنوان شده صحیح باشد باید بگوییم که به احتمال فراوان تیم تحت مدیریت لیزا سو همین حالا نیز نمونه‌های اولیه را برای شرکت‌ها ارسال کرده و این سری در حال تست و بررسی ابتدایی خود توسط اشخاص ثالث هستند.

در همین رابطه بخوانید:

- پیکربندی پردازنده‌های لپ‌ تاپی AMD Zen 5 Ryzen افشا شد؛ تا 12 هسته Zen 5 و 24 رشته
- نسخه اینتل پیچیده شد؛ پردازنده‌های Ryzen 9000 در عملکرد تک هسته‌ای غوغا می‌کنند
- افشای اولین اطلاعات از پردازنده‌های دسکتاپ AMD Granite Ridge با هسته‌های Zen 5
- افشای جزئیات بیشتر درباره معماری AMD Zen 5 ؛ دو برابر شدن تعداد هسته‌ها و افزایش 15 درصدی IPC

اسامی احتمالی سری رایزن 9000

اگر سری Ryzen 9000 به معنای واقعی اولین ملاقات ما با پردازنده‌های Zen5 را رقم بزنند، می‌توان حدس زد که پلتفرم Strix Point می‌توانند میزبان پردازنده‌هایی مانند Ryzen 9050H یا U بوده و پلتفرم Fire Range نیز به احتمال فراوان بستر عرضه پردازنده‌هایی مانند Ryzen 9055HX خواهند بود. در مورد انواع دسکتاپ این سری نیز اگر روش‌های نام‌گذاری محصولات AMD تغییر نکند، احتمالاً اسامای مانند Ryzen 9 9950X (3D) را خواهیم دید.

پیش بینی می‌شود این سری جدید که قرار است در نیمه دوم سال 2024 معرفی و راهی بازار شوند.

نوآوری‌های معماری Zen 5

معماری Zen 5، که به عنوان جانشین Zen 4 معرفی شده، وعده دهنده بهبودهای قابل توجهی در عملکرد است. گفته می‌شود که این معماری جدید می‌تواند تا 40 درصد سریع‌تر از نسل قبلی باشد. این افزایش سرعت، در کنار بهبودهای ساختاری معماری، نتیجه استفاده از فرآیند تولید 4 نانومتری و 3 نانومتری TSMC است که کارایی بیشتری را در مقایسه با فرآیند 5 نانومتری مورد استفاده در Zen 4 ارائه خواهد داد.

یکی از ویژگی‌های برجسته Zen 5، استفاده از معماری Big.LITTLE است که در آن هسته‌های عملکردی و هسته‌های کارایی به صورت همزمان به کار گرفته می‌شوند. این امر به AMD اجازه می‌دهد تا تعادل بهتری بین قدرت و مصرف انرژی ایجاد کند، که برای کاربرانی که به دنبال عملکرد بالا در کنار مصرف بهینه انرژی هستند، بسیار کارآمد خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق