تاکتیک فریبنده نتانیاهو در عقب‌نشینی از جنوب غزه


تاکتیک فریبنده نتانیاهو در عقب‌نشینی از جنوب غزه

کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اهداف و تاکتیک‌های رژیم صهیونیستی در عقب‌نشینی از جنوب غزه تاکید کرد: هدف بعدی نتانیاهو حمله به رفح و اخراج اهالی از این منطقه است، در عین حال نتانیاهو تلاش می‌کند تا شطرنج جغرافیای قدرت‌های فرا منطقه‌ای را بر هم زند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی روز یکشنبه خبر داده‌اند تمام نیروهای زمینی ارتش اسرائیل از جنوب غزه خارج شده‌اند. همچنین رادیو ارتش رژیم صهیونیستی می‌گوید لشکر ۹۸ ارتش اسرائیل با سه تیپ خود، شب گذشته و پس از چهار ماه جنگ با نیروهای فلسطینی در نزدیکی خان‌یونس، از این منطقه خارج شده‌ است.

رسانه‌های عبری نیز گزارش دادند که تنها لشکر باقی‌مانده در نوار غزه، لشکر ۱۶۲ و نیز تیپ «ناحال» است. تیپ ناحال بر جاده‌ای که نوار غزه را به ۲ قسمت تقسیم می‌کند و اسرائیل از طریق آن مانع از بازگشت غزه‌ای‌ها از جنوب به شمال می‌شود، کنترل دارد.

پس از انتشار این اخبار، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی هم اعلام کرد تمام نیروهای زمینی به‌جز یک تیپ از جنوب غزه خارج شده‌اند.

«حسن هانی‌زاده» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب غزه اظهار داشت: به نظر می‌رسد عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب غزه با توجه به بروز اختلافات میان اسرائیل و جامعه جهانی مخصوصا آمریکا و انتقادات علیه رفتار تهاجمی کابینه نتانیاهو نسبت به غزه یک اقدام تاکتیکی برای فریب افکار عمومی است.

وی تصریح کرد: تصویب قطعنامه شورای امنیت که برای نخستین بار با رأی ممتنع آمریکا مواجه شد، نشان داد نتانیاهو دو تاکتیک را در نظر گرفته نخست؛ خروج تدریجی از جنوب غزه که وانمود کند قطعنامه شورای امنیت را پذیرفته است؛ تاکتیک دوم انتقال بحران غزه به خارج از مرزهای فلسطین اشغالی است که نمونه آن حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق بود.

تاکتیک فریبنده نتانیاهو در عقب‌نشینی از جنوب غزه

این کارشناس مسائل خاورمیانه همچنین بیان کرد: در واقع رژیم صهیونیستی با حمله به کنسولگری ایران در سوریه قصد داشت بحران غزه را به منطقه کشانده و ایران را وادار به عکس‌العمل شتابزده کند و از این طریق بتواند از بحران غزه خارج شود.

هانی زاده ادامه داد: بنابراین تا زمانی که آتش بس به طور کامل برقرار نشود، رژیم صهیونیستی نیز کاملا عقب نشینی نکند و مردم هم به خانه‌های خود برنگشتند نمی‌توان به اقدامات رژیم صهیونیستی دلخوش و مطمئن بود، قطعا فریبنده است.

وبگاه شبکه عبری زبان ۱۲ نوشت که ارتش اشغالگر خود را برای عملیات نظامی در رفح آماده می‌کند و خروج از خان یونس ممکن است در چارچوب بازسازی نیروها قبل از عملیات در آنجا باشد.

همچنین الجزیره به نقل از رسانه‌های عبری گزارش داده عقب‌نشینی لشکر ۹۸ از جنوب غزه، در چارچوب تدارک ارتش اسرائیل برای حمله به رفح است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بارها بر حمله به رفح، منطقه‌ای که میزبان بیش از یک میلیون آواره فلسطینی است، اصرار کرده است.

نتانیاهو مدعی است «برای پیروزی کامل بر حماس» ارتش رژیم صهیونیستی باید به رفح حمله و تیپ‌های باقی‌مانده شاخه نظامی حماس را از میان بردارد.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی همچنین مدعی شد که نیروهای این رژیم از خان‌یونس خارج شده‌اند تا برای حمله به رفح آماده شوند.

وی عنوان کرد: نیروها از غزه خارج شده و درحال آماده‌سازی برای مأموریت‌های آتی آماده می‌شوند که نمونه این ماموریت‌ها را در بیمارستان الشفا دیدیم.

گالانت با بیان این‌که، آن‌ها همچنین برای مأموریت آینده در رفح آماده می‌شوند، تاکید کرد که این رژیم می‌خواهد به وضعیتی برسد که در آن جنبش حماس دیگر نوار غزه را کنترل نکند و دیگر تهدیدی نظامی علیه غیرنظامیان رژیم صهیونیستی نباشد.

هانی زاده همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: هدف بعدی نتانیاهو حمله به رفح و اخراج اهالی رفح از این منطقه است زیرا بسیاری از ساکنان غزه به رفح پناهنده شده‌اند، در واقع با اخراج اهالی رفح به مرزهای خارج از فلسطین اشغالی، غزه را تحت مدیریت خود قرار دهد. البته طبق گزارش‌های منتشر شده آمریکا به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فشار آوده که ۲۵۰ میلیارد دلار در اختیار مصر قرار دهند تا اهالی غزه و رفح را در صحرای سینا قرار دهد، از این رو رایزنی برای دریافت این مبلغ میان برخی کشورهای منطقه آغاز شده است.

این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: در حال حاضر شرایط رژیم صهیونیستی شرایط مناسبی نیست، شرایط داخلی و هزینه ۶۰ میلیارد دلاری برای جنگ ۶ ماهه و آسیب‌های جدی که به ارتش رژیم صهیونیستی وارد آمده موجب شد تا نتانیاهو به دنبال برهم زدن شطرنج جغرافیای قدرت‌های فرا منطقه‌ای باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها