کاهش دما و بارش‌های شدید در راه است


کاهش دما و بارش‌های شدید در راه است

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی فعالیت سامانه بارشی در کشور از امروز تا جمعه از بارندگی و وزش باد شدید و خسارت به محصولات کشاورزی خبر داد.

به گزارش مشرق، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی به‌ویژه از ساعات بعدازظهر و اواخر وقت در استان‌های آذربایجان غربی،‌آذربایجان شرقی، زنجان،کردستان، کرمانشاه، ایلام و به‌تدریج در لرستان، همدان و شمال خوزستان رگبار باران رعدوبرق وزش باد شدید موقت و برخی نقاط گردوخاک روی می‌دهد.

فردا چهارشنبه با گسترش و تشدید فعالیت سامانه علاوه بر مناطق ذکر شده در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، قم، خوزستان، شمال بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، شمال و غرب فارس و ارتفاعات سمنان و گلستان بارش پیش‌بینی می‌شود. در مناطق مستعد احتمال رخداد تگرگ و در ارتفاعات رشته کوه البرز و مناطق سردسیر شمال غرب کشور بارش به صورت برف است.

فعالیت سامانه پنجشنبه در نیمه شمالی کشور و روز جمعه در استان‌های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات البرز،‌ شمال شرق و شرق، بخش‌هایی از مرکز و جنوب شرق کشور خواهد بود.

شنبه هفته آینده در شمال شرق، نوار شرقی استان سیستان و بلوچستان، دامنه جنوبی البرز مرکزی، غرب کشور، ارتفاعات زاگرس مرکزی و بخش‌هایی از مرکز و شرق کشور بارش و وزش باد شدید موقتی گاهی همراه با گردوخاک در نقاط مستعد پیش‌بینی شده است.

طی روزهای پنجشنبه تا شنبه در نیمه شمالی کشور روند دما به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد. امروز در شمال شرق و شرق چهارشنبه در نیمه غربی کشور و روزهای پنجشنبه و جمعه در غالب مناطق کشور در برخی ساعات وزش باد شدید خواهد بود که در نقاط مستعد همراه با خیزش گردوخاک است. همچنین فردا چهارشنبه شمال خلیج فارس و روزهای پنجشنبه و جمعه دریای خزر مواج است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۲۴

نوع مخاطره: بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید، برخی نقاط گردوخاک، در مناطق مستعد تگرگ، بارش برف در ارتفاعات شمال‌ غرب و ارتفاعات رشته کوه البرز، کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۱: آذربایجان غربی، ایلام، آذربایجان شرقی، همدان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۲: لرستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، البرز، کردستان، کرمانشاه، ایلام، همدان، قزوین، مرکزی، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، چهارمحال و بختیاری، مازندران، تهران، خوزستان، بوشهر، قم، فارس، اصفهان.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۳: اردبیل، گلستان، گیلان، مازندران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، تهران، البرز، سمنان، لرستان، همدان، کرمانشاه، کردستان، مرکزی، تهران، البرز، قزوین، زنجان، سمنان، اصفهان، یزد، قم، خراسان جنوبی، کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، خوزستان.

جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۲۴: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اردبیل، گیلان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، اصفهان، یزد.

اثر مخاطره: آسیب به محصولات کشاورزی

توصیه: عدم انجام آبیاری مزارع به دلیل وقوع بارندگی و جهت جلوگیری از خوابیدگی مزارع آماده برداشت.

زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها.

عدم انجام محلول‌پاشی و سمپاشی با توجه به وقوع بارش‌ها.

حفاظت از مزارع صیفی‌جات و کشت‌های زیر پلاستیک.

کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری های قارچی.

بسته نگهداشتن دریچه‌ گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش.

عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها.

جلوگیری از نفوذ روان آب به داخل سالن‌ها.

پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها جهت جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها.

عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذادهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی.

خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‏.

عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش.

عدم تردد ماشین‌آلات‌ کشاورزی روی مزارع، احتیاط کشاورزان و دامداران با توجه به شرایط بارندگی پیش رو.

توصیف سامانه: ادامه فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۲۴

نوع مخاطره: بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید، برخی نقاط گردوخاک، در مناطق مستعد تگرگ، بارش برف در ارتفاعات شمال‌ غرب و ارتفاعات رشته کوه البرز، کاهش نسبی دما

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۱: آذربایجان شرقی، همدان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۲: بوشهر، تهران، قم، شمال و غرب فارس، جنوب خوزستان، غرب و شمال اصفهان.

پنج‌شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۳: لرستان، همدان، کرمانشاه، کردستان، مرکزی، تهران، البرز، قزوین، زنجان، سمنان، اصفهان، یزد، قم، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال سیستان و بلوچستان، شمال شرق خوزستان.

جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۲۴: اردبیل، گیلان، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، اصفهان، یزد.

اثر مخاطره: احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال و درختان آسیب‌پذیر.

توصیه: احتیاط در سفرهای برون شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

زمان پایان: جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۲۴

نوع مخاطره: بارندگی شدید، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نقاط مستعد تگرگ، در ارتفاعات بارش برف و احتمال ریزش سنگ از کوهستان، کاهش محسوس دما بویژه چهارشنبه تا صبح شنبه.

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۱: آذربایجان غربی، ایلام.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۲: لرستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، البرز، کرمانشاه، ایلام، کردستان، قزوین، مرکزی، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان، چهارمحال و بختیاری، غرب و ارتفاعات مازندران، نیمه شمالی تهران، شمال و شرق خوزستان.

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۳: اردبیل، گیلان، گلستان، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان شمالی، ارتفاعات در استانهای تهران، البرز، شمال سمنان.

جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۲۴: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شمال خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر عمومی، جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی.

توصیه: فاصله گرفتن از رودخانه‌ها و مسیل ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع، عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، بازگشایی دهانه پل‌ها انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آب و هوا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!