رشد 40 درصدی فروش جهانی خودروهای برقی و هیبرید در سال 2023


رشد 40 درصدی فروش جهانی خودروهای برقی و هیبرید در سال 2023

بازار جهانی باتری‌های  xEV  )BEVs، PHEVs، HEVs)  مسافری در سال ۲۰۲۳ به‌سرعت به‌رشد خود ادامه داد. تحلیل‌گران صنعت‌خودرو دلیل این رشد فروش را تا حدی ناشی از افزایش میانگین ظرفیت باتری خودروهای برقی عنوان کرده‌اند. به‌عقیده کارشناسان افزایش ظرفیت باتری خودروهای برقی از جمله دلایلی بوده که سبب اقبال بیشتر به این مدل خودروها شده است.

طبق اطلاعات «Adamas Intelligence» در سال ۲۰۲۳، حدود ۶۸۹.۲ گیگاوات-ساعت (GWh) ظرفیت باتری در سراسر جهان در تمام xEV های مسافری تازه فروخته‌شده مستقر شده است.

این شرکت گزارش می‌دهد این رقم حدود ۴۰ درصد بیشتر از یک سال پیش بوده است. یک گیگاوات-ساعت ظرفیت باتری، یک‌هزار مگاوات-ساعت (MWh) یا یک‌میلیون کیلووات-ساعت است.

بر این اساس ۶۹۰ گیگاوات-ساعت مستقر در سال ۲۰۲۳ به این معنی است که به‌طور متوسط، تقریبا ۱.۹ گیگاوات-ساعت در هر روز مستقر می‌شود که معادل تقریبا ۱۹ هزار بسته باتری (هر کدام ۱۰۰ کیلووات-ساعت) است.

ثبت‌نام خودروهای برقی پلاگین مسافری در سال ۲۰۲۳ با ۳۵ درصد افزایش نسبت به‌سال گذشته به ۱۳.۷ میلیون‌دستگاه رسید. خودروهای تمام‌الکتریکی بیشترین سهم را در استفاده از باتری دارند و پس از آن خودروهای پلاگین-هیبرید قرار دارند. هیبریدهای غیرقابل شارژ نیز به‌رشد استفاده از باتری در خودروها کمک می‌کنند. البته به‌میزان کمتری؛ چرا که بسته‌های باتری آن‌ها معمولا کوچک هستند.

تحلیل‌گران صنعت‌خودرو به‌بازار باتری کاملا خوشبین هستند و معتقدند رشد تولید و فروش در این بخش از بازار مرتب رکورد خواهد زد. با این حال، بر اساس پیش‌بینی‌ها به‌نظر نمی‌رسد میزان تقاضا در بازار باتری طی سال جاری به‌سطح یک تراوات ساعت (TWh) (۱۰۰۰ GWh) برسد.

بر اساس آمارها میزان فروش و نصب باتری روی انواع خودروهای برقی در سال ۲۰۲۳ با ۴۰ درصد افزایش نسبت به‌سال ۲۰۲۲ به ۶۸۹.۲ گیگاوات-ساعت رسید. براساس آمار به‌دست‌آمده طی سال ۲۰۲۲ این رقم ۴۸۸.۳ گیگاوات-ساعت بود. در سال ۲۰۲۱ میزان باتری استفاده‌شده در این خودروها ۲۸۶.۲ گیگاوات-ساعت بود.

طی سال ۲۰۲۰ نیز باتری‌های مصرف‌شده در صنعت‌خودرو ۱۳۴.۵ گیگاوات-ساعت بوده است. این اعداد نشان از روند روبه‌رشد مصرف باتری در جهان دارد. طی ۴ سال اخیر به‌طور متوسط هر سال حدود ۷۰ درصد بر میزان مصرف باتری در صنعت‌خودرو افزوده شده و ادامه این روند احتمالا سبب خواهد شد در ۵ سال آینده بخش بزرگی از تولید خودرو به‌مدل‌های برقی اختصاص پیدا کند.

درحالی که نزدیک به ۲۰۰ برند درسطح جهان درحوزه تولید و توزیع باتری برای خودروهای برقی فعال هستند، تنها ۱۶ برند توانسته‌اند تاکنون از ظرفیت ۱۰ گیگاوات-ساعت فراتر بروند. همچنین دو غول تولید خودروهای برقی یعنی تسلا و BYD بالاتر از ۱۰۰ گیگاوات-ساعت باتری استفاده کرده‌اند.

براساس این گزارش، تسلا ۱۳۲.۱ گیگاوات-ساعت باتری استفاده کرده که ۳۷ درصد بیشتر از یک سال گذشته است. مصرف باتری BYD نیز با توجه به فروش خودروهای بیشتر (۳ میلیون دستگاه) به‌رقم ۱۰۱.۶ گیگاوات-ساعت (افزایش ۵۱ درصدی نسبت به‌سال گذشته) رسیده است. البته رشد فروش خودروهای بی‌وای‌دی به‌لطف تولید مدل‌های هیبرید-پلاگین حاصل شده که نیمی از تولید آن را شامل می‌شود.

شایان ذکر است گروه فولکس‌واگن نیز با همه برندهای خود در سال ۲۰۲۳ از مصرف ۵۰ گیگاوات-ساعت فراتر رفت؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد سومین گروه خودروسازی برتر در این حوزه باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن