پیشرفت‌های یک چینی به نام «BYD»


پیشرفت‌های یک چینی به نام «BYD»

در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، شرکت BYD توانست تسلا را از صدر جدول تولیدکنندگان خودروهای برقی به زیر بکشد و خودروهای بدون آلایندگی بیشتری را نسبت به این برند آمریکایی بفروشد.

شاید تسلا در آمریکا پیشتاز همه‌گیری خودروهای برقی باشد، اما در بازارهای جهانی با رقبای پرقدرتی مواجه است. بر این اساس در چین که بزرگ‌ترین بازار خودروهای بدون آلایندگی به‌شمار می‌رود، تسلا درحال باختن قافیه به‌ خودروسازان این کشور است؛ شرکت‌هایی که هر روز مشغول بهبود ساخته‌های خود با قیمت‌هایی بسیار رقابتی هستند و گل سرسبد این برندها نیز با نام BYD شناخته می‌شود.

بر این اساس در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۳، شرکت BYD توانست تسلا را از صدر جدول تولیدکنندگان خودروهای برقی به زیر بکشد و خودروهای بدون آلایندگی بیشتری را نسبت به این برند آمریکایی بفروشد.

وابستگی منجر به پیروزی

ایولین چنگ، خبرنگار «CNBC» در پکن می‌گوید: « BYD در بخش خودروهایی با انرژی‌های نو بسیار رشد کرده است. زمانی که به رده‌بندی‌های ماهانه نگاه می‌کنید، درمی‌یابید که آن‌ها همیشه در بالای جدول هستند.»

این خودروساز چینی توسط وانگ چوان فو تاسیس شده و کار خود را در دهه ۹۰ میلادی با تولید باتری برای گوشی‌های موبایل آغاز کرده است. BYD تا سال ۲۰۰۳ وارد صنعت‌خودرو نشده بود؛ اما در همین مدت کوتاه به ‌تولیدکننده عمده باتری خودروهای برقی و همچنین برند عرضه‌کننده خودروهای مدرن بدل شده است.

سام ابوالصمد، تحلیلگر ارشد موسسه گایدن هاوس می‌گوید: «چینی‌ها یکی از بهترین کمپانی‌های تولیدکننده باتری‌های لیتیوم آهن فسفات در دنیا هستند.»

پیشرفت‌های یک چینی به نام «BYD»

بهینگی ۴۰ درصدی در لیتیوم آهن فسفات

او همچنین با تشریح مزیت‌های این نوع باتری‌ها نسبت به‌نمونه‌های لیتیوم یونی می‌گوید که باتری‌های لیتیوم آهن فسفات طول عمر بالاتری دارند و تولید آن‌ها در هر کیلووات ساعت ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه کمتری در بر خواهد داشت؛ اما یکی از دلایل جذابیت محصولات BYD را باید در قیمت آن‌ها جست‌وجو کرد. بسیاری از خودروهای شرکت مورد بحث ارزان‌تر از رقبا هستند و چندین خودرو BYD قیمت پایه زیر ۲۰ هزار دلار دارند.

مایکل دون، مدیرعامل شرکت دون اینسایتس می‌گوید: «تنها همین چند ماه پیش در مونیخ بود که BYD سی گل با قیمت ۱۱ هزار و 500 دلار عرضه شد. شما برای خرید یک خودرو ساده در آمریکا و اروپا باید دو برابر این رقم را بپردازید؛ بنابراین محصولات چینی‌ها در بازه قیمتی ۳۵ هزار دلار و کمتر از آن بسیار رقابتی هستند.»

برنامه‌های فرامنطقه‌ای بی‌وای‌دی

BYD هم‌اکنون در حال گسترش بازارهای خود است و سال قبل بیش از ۲۴۰ هزار دستگاه خودرو را به ۷۰ کشور صادر کرده است.

این شرکت همچنین برنامه‌های خود را برای تاسیس کارخانه در مجارستان اعلام کرده و ظاهرا خواهان تاسیس سایت‌های تولیدی در مکزیک نیز هست.

دون خاطرنشان می‌سازد: «آن‌ها قطعا آماده حضور در بازار آمریکا می‌شوند و مترصد فرصت مناسب برای این کار هستند. آمریکا و اروپا بازاری سودده برای چینی‌ها هستند و برای این‌که واقعا برندی جهانی باشند، باید وارد این بازارها شده و پیروز شوند.»

تیغه‌هایی برای تولید اقتصادی

باتری‌های تیغه‌ای آن‌قدر خوب کار می‌کنند که حتی خودروسازانی مانند تسلا نیز شروع به‌استفاده از آن‌ها کرده‌اند. موفقیت باتری BYD مستقیما به بنیانگذار شرکت «وانگ چوانفو» وابسته است.

وانگ در سال ۱۹۶۶ در یک خانواده فقیر در استان «آنهویی» چین به‌دنیا آمد و در رشته شیمی فیزیک متالورژی فارغ‌التحصیل و در یک موسسه تحقیقاتی دولتی مشغول به‌کار شد. در سال ۱۹۹۳، مؤسسه او را برای مدیریت یک شرکت وابسته که باتری تولید می‌کرد به «شنژن» اعزام کرد.

دو سال بعد، وانگ استعفا داد و شرکت باتری‌سازی خود را راه‌اندازی کرد که به‌سرعت به‌موفقیت‌هایی دست یافت. علاوه‌بر قدرت باتری، BYD بیشتر رشد خود را مدیون حمایت دولت چین است.

فقدان زیرساخت شارژ به‌این معنی بود که «بی‌وای‌دی» در ابتدا برای فروش خودروهای باتری‌دار خود به مصرف‌کنندگان معمولی مشکل داشت. به‌همین دلیل، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی را به دولت‌هایی که مشتاق بودند فروخت و حتی در پروژه‌های قطار مونوریل شرکت کرد. شهر زادگاه BYD، شنژن، ۲۰۰ اتوبوس برقی را در سال ۲۰۱۱ از این شرکت خرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)