صادرات قطعه به روسیه هم با چالش تحریم مواجه است


صادرات قطعه به روسیه هم با چالش تحریم مواجه است

تولید لنت‌ترمز در کشور طی سال‌های اخیر و به‌واسطه ممنوعیت واردات و همچنین رشد تکنولوژی تولید، افزایش یافته و طی این مدت میزان تولید همواره بیشتر از تقاضا بوده است.

بر این اساس تعداد زیادی از واحدهای تولیدی در این بخش فعال شده‌اند و این مساله سبب شده است میزان تولید بر تقاضا پیشی بگیرد. در این بین واحدهایی هم هستند که بدون دریافت پروانه و استاندارد به تولید لنت‌ترمز اقدام می‌کنند. این روند سبب شده است بازار این محصول پرمصرف اشباع شود و شرکت‌ها به‌دنبال صادرات به‌دیگر کشورها باشند. صادراتی که با وجود تحریم‌های بانکی بسیار سخت است.

درهمین زمینه مسعود حسن‌پور، دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ ایران به‌ «دنیای‌خودرو» گفت: «ما در حوزه تولید لنت نه تنها کمبودی نداریم، بلکه تولید ما مازاد بر مصرف بوده است.»

وی با بیان این‌که درحال حاضر با انباشت تولید مواجه هستیم، اظهار کرد: «باید برنامه‌های صادراتی را فعال‌تر کنیم تا تولیدکنندگان را به‌واسطه صادرات روی پا نگه داریم.»

وی درخصوص این‌که آیا برنامه صادراتی را دولت باید پیگیری کند یا شرکت‌ها اقدام به این کار کنند؟ گفت: «فرصت‌هایی در نمایشگاه‌ها به‌وجود می‌آید که خود قطعه‌سازان شرکت می‌کنند و با طرف‌های خارجی راسا وارد مذاکره و قرارداد می‌شوند. اما زیرساخت‌ها برای نقل و انتقال مالی بر ‌عهده دولت است.»

وی افزود: «رصد بازار کشورهای روسیه، هند، پاکستان، ترکیه و ... وظیفه قطعه‌ساز است. در این بین حتی یک قطعه‌ساز توانسته به‌بازار کره محصول صادر کند. اما زیرساخت‌های مالی و نقل و انتقالات پولی به‌سیاست‌های کلان کشور بازمی‌گردد. درحال حاضر تحریم‌ها این نقل وانتقالات مالی را با مشکل مواجه کرده است. حتی اگر صادرات هم انجام شود که به‌صورت محدود انجام می‌شود، دریافت پول با چالش مواجه است.»

دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ ایران تاکید کرد: «صادرات به‌کشوری مانند روسیه هم که تحت تحریم‌های شدید غرب است، با مشکل جدی مواجه است. معضلی که در قراردادهای با روس‎ها ایجاد می‌شود و اجازه نمی‌دهد دو طرف با یکدیگر همکاری کنند، بحث مسائل فنی نیست؛ بلکه به‌دلیل تحریم‌ها، نقل و انتقال پول به‌روسیه هم با مشکل مواجه است. گاهی طرف روسی وارد مذاکره شده و تا پای قرارداد هم می‎آیند و قراردادهای اولیه شکل می‎گیرد؛ اما نقل و انتقال مالی دچار مشکل است.»

حسن‌پور درخصوص حضور شرکت‌های تولیدکننده لنت‌ترمز در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیز اظهار کرد: «لنت‌سازان در نمایشگاه‌های روسیه، عراق، هند، پاکستان و... شرکت کردند و با استقبال خوبی هم مواجه شدند؛ اما به‌هرحال این معضلات مالی و تحریم‌ها وجود دارد. البته صادرات به‌صورت محدود به‌این کشورها انجام می‌شود. اما در تیراژ بالا و بدون مشکل که تولیدکننده بتواند روی آن حساب کند، فعلا پشت مسائل نقل و انتقالات مالی باقی مانده است.»

دبیر انجمن تولیدکنندگان لنت‌ترمز و کلاچ ایران در ادامه با اشاره به‌روند تولید در کشور تصریح کرد: «تولیدکنندگان سعی می‌کنند روند تولید را کنترل کنند. از سال 1398 که وزارت صمت واردات لنت را محدود کرد، سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در صنعت لنت انجام شد.»

وی تاکید کرد: «درحال حاضر بیش از 100 کارخانه تولیدکننده لنت در کشور وجود دارد. یعنی بیش از 100 واحد به‌صورت رسمی فعالیت می‌کنند و همین تعداد هم کارگاه‌های تولیدی وجود دارند که رسمی نیستند. یعنی تحت نظارت استاندارد و صمت نیستند.»

وی افزود: «درمجموع باید گفت تولیدکنندگان ما به‌دلیل شرایطی که اشاره شد، از جمله عدم‌صادرات گسترده و ... با حداکثر ظرفیت خود تولید نمی‌کنند. بنابراین تولیدکننده مجبور است با یک شیفت کار کند. این درحالی است که سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این واحدها کشش ایجاد سه شیفت کاری را هم دارد. اما به‌دلیل کشش پایین تقاضا در بازار تولید کنترل می‌شود.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی