یک اعتراض نخ‌نما‌شده


یک اعتراض نخ‌نما‌شده

دنیای اقتصاد : سریال‌سازی در ایران راه رفتن روی تیغ است. در مسیر تولید هزار و یک مشکل وجود دارد و تازه ماجرا بعد از شروع نمایش آغاز می‌شود. چند سالی است مد شده که اقوام و صنف‌های مختلف نسبت به سریال‌ها واکنش نشان می‌دهند. کافی است تصویری درباره شغلی یا قومی پخش شود و آن وقت باید منتظر واکنش‌های عجیب‌و‌غریب بود. فصل جدید «ن خ» به کارگردانی سعید آقاخانی چند روزی است آغاز شده و در همین مدت‌زمان کوتاه اعتراض شورای شهر کرمان را برانگیخته است.

یک اعتراض نخ‌نما‌شده

به نظر می‌رسد نهادها و سازمان‌ها بیشتر برای توجیه کم‌کاری‌های خودشان به چنین شگردهای نخ‌نما‌شده‌ای رو می‌آورند. آنها می‌دانند اعتراضشان به‌سرعت در فضای رسانه‌ای انعکاس پیدا می‌کند و چه موقعیتی بهتر از این برای تبلیغات. نکته مهم این است که آثار نمایشی طنز بیشتر با چنین چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوند و این موضوع نشان می‌دهد که طیف وسیعی از مسوولان تصور درستی از طنز ندارند.

دیروز در جلسه شورای شهر کرمان برخی سکانس‌های «نون خ» مورد انتقاد قرار گرفت. ماجرا این است که در جدیدترین قسمت این سریال به کرمان پرداخته شده و حالا بهانه‌ای شده برای اینکه یک عده بگویند صحنه‌های نامناسبی به تصویر کشیده است.

اعضای شورای اسلامی شهر کرمان معتقدند برخی سکانس‌های این سریال در شأن مردم کرمان نبوده است. البته این هم دیگر نهادینه شده که برخی مسوولان نظرات شخصی خودشان را از زبان مردم بیان می‌کنند وگرنه رصد شبکه‌های مجازی نشان می‌دهد که مردم کرمان نسبت به موضوعات مطرح‌شده واکنشی نداشته‌اند. با‌این‌حال محمد امینی‌زاده، رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان، گفت افکار عمومی مردم شهر کرمان با تاریخ چندین هزار ساله و به عنوان پایتخت مقاومت از آنچه تحت عنوان سریال طنز در صداوسیما پخش شده جریحه‌دار است. او افزود: مردم بسیار دلگیر هستند از اینکه صداوسیما به جای اینکه نمایشگر همه فرهنگ‌ها باشد متاسفانه خلاف این موضوع را رقم زده است. رئیس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر کرمان تاکید کرد: کمترین انتظار مردم استان از صداوسیما و مدیران انقلابی آن این است که نسبت به این موضوع واکنشی بجا نشان دهند و از تصویرسازی نابجایی که در رسانه ملی اتفاق افتاده و باعث ناراحتی مردم کرمان شده عذرخواهی شود و جبران مافات کنند.

محمدرضا کُمساری، نایب‌رئیس شورا، نیز در همین زمینه گفت: ما به عنوان خدمتگزاران مردم از اقدامات هنری استقبال و تشویق می‌کنیم ولی شادی به چه قیمت؟ او افزود: تذکر جدی به دکتر جبلی رئیس رسانه ملی، مسوولان شبکه یک و تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی دارم؛ به نمایندگی از مردم کرمان از این تریبون اعلام می‌کنم بهتر است کرمان در مرحله اول به شما عزیزان معرفی شود. او تصریح کرد: جناب آقای جبلی شاید شما شناخت دقیقی از کرمان نداشته باشید، شاید هم به این دلیل است که بعد از چند سال مسوولیت در رسانه ملی به این استان سفر نکرده‌اید.

کمساری گفت: کرمان شهر مفاخری مثل هوشنگ مرادی کرمانی، طاهره صفارزاده، ایرج بسطامی و غیره است؛ از همه مهم‌تر کرمان شهر علمدار انقلاب سپهبد شهید سلیمانی است و درست نیست با وجود این همه مفاخر استانی با ۱۰ اثر ثبت جهانی این‌گونه معرفی شود. نایب‌رئیس شورا گفت: از مسوولان می‌خواهم برای جبران این اتفاق در مرحله اول از مردم کرمان عذرخواهی کنند و در مرحله دوم در راستای جبران این اتفاق سریالی در همین سطح به ظرفیت‌های کرمان بپردازد. علیرضا نادری، رئیس شورا، نیز در این نشست گفت: کار تمامی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی ایجاد فرهنگ متعالی در سطح جامعه است نه اینکه آسیب‌های اجتماعی را عادی‌انگاری کنند. او گفت: نظری که اعضای شورا درباره سریال «نون خ» بیان کردند، نظر قطعی تمامی اعضای شورا و کل مردم این استان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مدل کیک جشن الفبا کلاس اول