خبر امیدوارکننده ناسا درباره کاوشگر فضایی وویجر 1


خبر امیدوارکننده ناسا درباره کاوشگر فضایی وویجر 1

وویجر ۱ (Voyager I) یکی از دو ساخته دست بشر است که به فضای بین‌ستاره‌ای رسیده است، دیگری وویجر ۲ است که در سال ۱۹۷۷ میلادی دقیقاً ۱۶ روز قبل از همزاد خود، زمین را ترک کرد. ناسا می‌گوید وویجر ۱ دورترین ساخته بشر است که تا ژانویه ۲۰۲۴ پانزده...

وویجر ۱ (Voyager I) یکی از دو ساخته دست بشر است که به فضای بین‌ستاره‌ای رسیده است، دیگری وویجر ۲ است که در سال ۱۹۷۷ میلادی دقیقاً ۱۶ روز قبل از همزاد خود، زمین را ترک کرد. ناسا می‌گوید وویجر ۱ دورترین ساخته بشر است که تا ژانویه ۲۰۲۴ پانزده میلیارد مایل از زمین دور شده بود. ناسا اخیراً خبر بسیار نویدبخشی را درباره کاوشگر وویجر ۱ اعلام کرده است.

نوامبر سال میلادی گذشته مشخص شد کاوشگر فضایی وویجر ۱ ناسا دچار نقص فنی شده و نمی‌تواند داده‌های خود را به درستی به زمین مخابره کند. در وجود این نقص و عدم امکان مخابره داده‌ها، وویجر ۱ عملاً یک شیء پرنده نابینا است که صرفاً در فضای بی‌کران به راه خود ادامه می‌دهد.

تلاش‌ها برای احیای وویجر 1

فوریه امسال ناسا اعلام کرد مشکل کاوشگر وویجر ۱ به سیستم دادهٔ پرواز (FDS) آن مربوط می‌شود که مسئول جمع‌آوری داده‌های دریافتی از تجهیزات آن به منظور مخابره به زمین است. با معیوب شدن FDS، دیگر کاوشگر دوردست ناسا قادر به مخابره هیچگونه اطلاعات مفیدی نیست.

خبر امیدوارکننده ناسا درباره کاوشگر فضایی وویجر 1

تیم مسئول پروژه می‌گوید احتمالاً مشکل به وجود آمده ناشی از خرابی تراشه حافظه بکار رفته در سیستم FDS باشد. به همین منظور ناسا فرمانی را به وویجر ۱ فرستاده تا رونوشتی از محتوای حافظه FDS خود را به زمین مخابره کند. پژوهشگران با مقایسه کپی دریافتی از حافظه FDS با نمونه‌های قدیمی‌تر، تخمین زدند حدود ۳ درصد از سلول‌های حافظه سیستم FDS معیوب شده باشد.

در همین رابطه بخوانید:

- دانشمند ناسا: پروژه فضاپیمای ویجر تا یک میلیارد سال زنده می‌ماند!
- آخرین تلاش‌های ناسا برای احیای کاوشگر وویجر 1

آنطور که ناسا می‌گوید، احتمالاً خرابی تنها یک تراشه باعث شده وویجر ۱ قادر به مخابره کردن اطلاعات جمع آوری شده نباشد. خرابی این تراشه می‌تواند ناشی از عمر ۴۶ ساله آن یا برخورد ذرات پرانرژی موجود در فضا باشد.

خبر خوب اینکه پژوهشگران و مهندسان ناسا ابزار امیدواری کرده‌اند بتوانند راه‌حلی برای دور زدن قسمت‌های معیوب تراشه حافظه سیستم FDS پیدا کنند و این کاوشگر تاریخی دوباره قادر به مخابره اطلاعات شود. این کار می‌تواند هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک روز مرد به معلم با انواع پیام ها و متن های رسمی و صمیمی