روایتی از شبکه پنهان فساد مالی نزدیکان «شی»/فرصت های طلایی برای وراث مائو


روایتی از شبکه پنهان فساد مالی نزدیکان «شی»/فرصت های طلایی برای وراث مائو

اقتصادنیوز: کمپین مقابله با فساد تحت رهبری چین را بسیاری اهرمی برای حذف مخالفان می دانند، در همین راستا گروهی از روزنامه نگاران تحقیقی به زوایای آشکار و پنهان این کمپین پرداخته و همزمان ثروت رئیس جمهوری چین و نزدیکانش را زیر سوال برده اند.

به گزارش اقتصاد نیوز، روسای تبلیغات چین مشتاقند نشان دهند که شی جین پینگ، رهبر این کشور، متعلق به اشراف سرخ است. آن‌ها کتاب‌ها و مستندهایی درباره پدر شی، که از همرزمان مائو تسه‌دونگ بود، منتشر می‌کنند. یک بار در سال، وقتی تلویزیون دولتی شی را نشان می‌دهد که تبریک سال نو را می‌فرستد، عکس پدرش به وضوح روی قفسه کتاب پشت سر او قابل مشاهده است. پیام واضح است: نسل شی بی عیب و نقص است.هنگامی که شی در سال 2012 به قدرت رسید، بسیاری از ناظران این رخداد را به عنوان نمادی از ظهور "شاهزاده ها" توصیف کردند، اصطلاحی که اغلب در باب نوادگان ارشدترین انقلابیونی که با مائو جنگیدند و همچنین فرزندان (و همسران شان) به کار می رود. در همین راستا نشریه اکونومیست یادداشتی تدوین کرده و اقتصاد نیوز آن را در دو بخش ترجمه کرده که بخش نخست در ادامه آمده است.

وراث مائو

امروز در بالاترین سطوح سیاسی، همه چیز بسیار متفاوت به نظر می رسد. پس از یک تغییر در سال 2022، شی تنها شاهزاده در کمیته دائمی شد. به نظر می‌رسد که او نمی‌خواهد قدرت را با دیگرانی که شجره‌نامه‌اش را به چالش می کشند، تقسیم کند.اما شاهزاده ها ممکن است آینده چین را تعیین کنند. آنها هنوز در بخش های مدیریتی شرکت های دولتی (SOES) و شرکت های مالی و همچنین طبقه افسران نیروهای مسلح نفوذ دارند. در این موسسات، ارتباطات خانوادگی اهمیت دارد. قدرت از طریق مکانیسم‌های رسمی منتقل می‌شود، اما منشأ آن غالبا مبهم‌تر است و شامل شبکه‌هایی است که به خطوط خونی گره خورده‌اند. این گزاره پیامدهای جدی دارد. وقتی شی صحنه سیاسی را ترک کند، خانواده‌های قرمز دارای ثروت، اعتبار و روابط نظامی خواهند بود که می‌تواند به آنها کمک کند تا آینده را شکل دهند.

برای درک همه اینها، باید به نحوه تکامل سیاست پس از مرگ مائو در سال 1976 نگاه کرد. پس از اینکه دنگ شیائوپینگ اصلاحات بازار را در اواخر دهه 1970 کلید زد، بسیاری از شاهزاده ها وارد تجارت شدند. آنها با تجربه سیاست شرورانه دوران مائو، این مقوله را گزینه ای امن تر می دانستند. اما دنگ و همکارانش می خواستند حزب را در دست افرادی مانند خودشان نگه دارند، بنابراین تعدادی از فرزندان خود را انتخاب کردند تا به عنوان رهبران بالقوه آماده شوند. شی یکی از آنها بود. هنگامی که در فرصت برای واگذاری قدرت به شاهزاده‌ها به وجود آمد، شی رقییبی جدی نداشت. بارزترین رقیبش بو شیلای، رئیس حزب متین در منطقه جنوب غربی چونگ کینگ بود. بو پسر بو ییبو، یکی از چندین کهنه سرباز انقلابی است که به همراه دنگ، از اواخر دهه 1970 نفوذ زیادی داشتند و طایفه‌ اش در میان خانواده‌های سرخ قرار دارند. اما جاه طلبی های سیاسی بو با فاش شدن این حقیقت که همسرش یک تاجر انگلیسی را به قتل رسانده، از بین رفت. بو چند ماه قبل از به قدرت رسیدن شی دستگیر شد. شی در نهایت او را به دلیل رشوه گرفتن و سایر اعمال ناشایست به حبس ابد محکوم کرد. اکنون گمان می رود که بو در زندانی واقع در حومه شمالی پکن به سر می برد.

روایتی از شبکه پنهان فساد مالی نزدیکان «شی»/فرصت های طلایی برای وراث مائو

شبکه پنهان شکارچیان فساد

شی برای تحکیم قدرت خود، به یکی از شاهزاده ها در کمیته دائمی تکیه کرد: وانگ کیشان، داماد یائو یلین (یائو در زمان حکومت دنگ در کمیته دائمی بود). وانگ طراح جنگ علیه فساد بود که صدها مقام ارشد و فرماندهان نظامی قربانی شدند.وانگ در سال 2017 از کمیته دائمی کناره گیری کرد، اما پاکسازی ها ادامه دارد. یکی از کسانی که سال گذشته کنار رفت،د یکی از اشراف سرخ بود: ژنرال لی شانگفو چند ماه پس از تصدی این سمت از سمت وزیر دفاع برکنار شد. پدر ژنرال لی یک انقلابی بود که در زمان مائو افسر عالی رتبه شد. جرایم ادعایی او فاش نشده است.در حال حاضر، ژنرال لی در کمیته مرکزی، نهادی متشکل از حدود 370 نفر از نخبگان حزب، از وزرا و رهبران استانی گرفته تا روسای دولت و نیروهای نظامی باقی مانده است. اما احتمالاً در زمان برگزاری جلسه بعدی، او از زمین خارج خواهد شد.

در تجارت داستان متفاوت است، رسانه های غربی جزئیات هیجان انگیزی از ثروت جمع آوری شده توسط اعضای خانواده برخی از قدرتمندترین افراد چین را فاش کردند. تحقیقات نیویورک تایمز نشان داد که بستگان مقامات ارشد فعلی و سابق "ثروت هنگفتی را جمع آوری کرده اند و اغلب نقش اصلی را در مشاغل مرتبط با دولت ایفا می کنند، از جمله مشاغلی که در امور مالی، انرژی، امنیت داخلی، مخابرات و سرگرمی فعالیت دارند". بلومبرگ، بر بستگان شی متمرکز شد و دارایی های آنها را صدها میلیون دلاری برآورد کرد.مقامات حزب به شدت به این گزارش ها واکنش نشان دادند. آنها با مسدود کردن درخواست‌های ویزا برای این سازمان‌های خبری تلافی کردند. در سال 2019، وزارت خارجه چین از تمدید اعتبارنامه مطبوعاتی یک خبرنگار سنگاپوری برای وال استریت ژورنال، چون هان ونگ، خودداری. وونگ به فعالیت‌های یک تاجر که پسر عموی شی است پرداخته بود.

روایتی از شبکه پنهان فساد مالی نزدیکان «شی»/فرصت های طلایی برای وراث مائو

در سال 2014، نیویورک تایمز گزارش داد که شی اعضای خانواده خود را برای فروش صدها میلیون دلار سرمایه تحت فشار قرار داده است. آنها شامل سهامی در شرکت های معدن و املاک بودند که توسط خواهرش، چی کیائوکیائو، و برادر شوهرش، دنگ جیاگوئی، نگهداری می شد. دزموند شوم، تاجر چینی که در سال 2015 به بریتانیا نقل مکان کرد، می‌گوید، کمپین ضد فساد شی تأثیر کمی بر معاملات خانواده‌های سیاسی داشته است. از سویی دیگر تعداد کمی از شاهزاده ها در مبارزه با فساد دستگیر شده اند. شوم می گوید که یکی از دلایل آن احساس خویشاوندی شان با شی است. شوم معتقد است که فرستادن شاهزاده‌های شی به زندان، به غیر از آنهایی که تهدید سیاسی هستند، «تقریباً برخلاف تربیت اوست». شی ردیابی ارتباطات تجاری شاهزاده‌ها را بسیار سخت‌تر کرده است. دیوید باربوزا به عنوان خبرنگار شانگهای نیویورک تایمز بین سال‌های 2004 تا 2015، نقش بزرگی در افشای این شبکه‌ها داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل