پیکربندی پردازنده‌های لپ‌ تاپی AMD Zen 5 Ryzen افشا شد؛ تا 12 هسته Zen 5 و 24 رشته


پیکربندی پردازنده‌های لپ‌ تاپی AMD Zen 5 Ryzen افشا شد؛ تا 12 هسته Zen 5 و 24 رشته

به نظر می‌آید AMD قصد دارد تعداد زیادی پردازنده Zen 5 Ryzen برای لپ‌تاپ‌هایی با کاربری‌های مختلف روانه بازار کند. ظاهراً این پردازنده‌ها تحت سری Strix و Kraken و Sonoma روانه بازار خواهند شد و هر یک دارای پیکربندی‌های مختلفی بوده و از ترکیبی...

به نظر می‌آید AMD قصد دارد تعداد زیادی پردازنده Zen 5 Ryzen برای لپ‌تاپ‌هایی با کاربری‌های مختلف روانه بازار کند. ظاهراً این پردازنده‌ها تحت سری Strix و Kraken و Sonoma روانه بازار خواهند شد و هر یک دارای پیکربندی‌های مختلفی بوده و از ترکیبی متشکل از هسته‌های Zen 5 و Zen 5C بهره می‌برند. جزئیات بیشتر را در شهر سخت افزار بخوانید.

بر اساس گزارش wccftech پردازنده‌های Strix Point دارای 4 هسته Zen 5 به علاوه 8 هسته Zen 5C و 24 رشته است. همچنین پردازنده‌های Kraken Point دارای 4 هسته Zen 5 به علاوه 4 هسته Zen 5C و 16 رشته بوده و پردازنده‌های Sonoma Valley بدون هسته Zen 5 به علاوه 4 هسته Zen 5C و 8 رشته روانه بازار خواهند شد.

به عبارت دیگر پردازنده‌های لپ تاپی Strix Point Mono دارای طراحی یکپارچه Zen 5 چهار نانومتری بوده و حداکثر 12 هسته در پیکربندی هیبریدی (Zen 5 + Zen 5C) و 32 مگابایت حافظه کش L3 مشترک خواهند داشت.

پیکربندی پردازنده‌های لپ‌ تاپی AMD Zen 5 Ryzen افشا شد؛ تا 12 هسته Zen 5 و 24 رشته

این پردازنده‌ها تا 35 درصد سریعتر از پردازنده‌های Phoenix بوده و از 16 واحد محاسباتی RDNA 3+ با کنترلر حافظه 128 بیتی LPDDR5X و موتور XDNA 2 یکپارچه شده بهره می‌برند و در نیمه دوم سال 2024 از راه خواهند رسید.

مشخصات پردازنده‌های لپ تاپی Strix Point Halo

اما پردازنده‌های Strix Point Halo با حداکثر 16 هسته‌ Zen 5 و 64 مگابایت حافظه کش L3 مشترک روان بازار شده و تا 25 درصد سریعتر پردازنده‌های Dragon هستند و از 40 واحد محاسباتی RDNA 3+ بهره می‌برند. همچنین باید به کنترلر حافظه 256 بیتی LPDDR5X و موتور XDNA 2 یکپارچه شده اشاره کرد. انتظار می‌رود این پردازنده‌ها نیز در نیمه دوم سال 2024 از راه برسند.

پیکربندی پردازنده‌های لپ‌ تاپی AMD Zen 5 Ryzen افشا شد؛ تا 12 هسته Zen 5 و 24 رشته

همچنین APUهای Kraken Point Ryzen دارای 4 هسته Zen 5 و 4 هسته Zen 5C، در مجموع 8 هسته و 16 رشته خواهند بود. علاوه بر این مدل‌های کم مصرف با نام Sonoma Valley نیز وجود خواهد داشت. این تراشه احتمالاً نسل بعدی Steam Deck را تامین می‌کند و تنها دارای چهار هسته Zen 5C با 8 رشته خواهد بود.

شایعه‌ای که به تازگی منتشر شده است نشان می‌دهد که شرکت AMD احتمالا از فناوری پردازش 4 نانومتری کمپانی سامسونگ برای تولید APUهای کم مصرف و رده پایین Ryzen و پردازنده‌های گرافیکی Radeon خود استفاده کند. نسخه Sonoma Valley از جمله تراشه‌هایی است که انتظار می‌رود در کارخانه‌های سامسونگ ساخته شود.

تا دو ماه دیگر رویداد شرکت AMD در Computex 2024 برگزار می‌شود و می‌توان انتظار داشت که این شرکت به زودی جزئیات بیشتری را در مورد معماری هسته Zen 5 و خانواده‌های مربوط به APU و پردازنده Ryzen به اشتراک بگذارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز معلم مبارک به برادرم 1401 + عکس نوشته تبریک روز معلم به برادر