مورد عجیب آسیب رساندن نورپردازی RGB حافظه رم به بدنه کارت‌های گرافیک


مورد عجیب آسیب رساندن نورپردازی RGB حافظه رم به بدنه کارت‌های گرافیک

به تازگی مورد عجیبی درباره کارت‌های گرافیکِ سیستم‌های مجهز به نورپردازی RGB حافظه رم برای برخی گیمرها رخ داده است. ظاهراً نور چراغ‌های RGB حافظه رم می‌تواند بک پلیت کارت گرافیک را تحت تاثیر قرار داده و سطح آنها را بسوزاند. در ادامه این نوشتار...

به تازگی مورد عجیبی درباره کارت‌های گرافیکِ سیستم‌های مجهز به نورپردازی RGB حافظه رم برای برخی گیمرها رخ داده است. ظاهراً نور چراغ‌های RGB حافظه رم می‌تواند بک پلیت کارت گرافیک را تحت تاثیر قرار داده و سطح آنها را بسوزاند. در ادامه این نوشتار از شهر سخت افزار به تشریح مورد عجیب آسیب‌ چراغ‌های RGB حافظه رم به کارت‌های گرافیک خواهیم پرداخت.

برخی از گیمرها داستان‌های مشابهی را پیرامون آسیب‌پذیری کارت‌های گرافیکی RTX خود توسط یک مشکل غیرعادی به اشتراک گذاشته‌اند. گفته می‌شود کارت‌های گرافیک برخی کاربران با الگوی خاصی که با گسیل نور از نورپردازی حافظه RAM مطابقت دارد، سوزانده شدند.

گفتنی است حافظه RAM یکی از محبوب‌ترین اجزای با استفاده از نورپردازی روشن RGB به طور گسترده شناخته می‌شود. این ماژول‌های مدرن همچنین از نورپردازی RGB با جلوه‌های مختلف پشتیبانی می‌کنند.

مورد عجیب آسیب رساندن نورپردازی RGB حافظه رم به بدنه کارت‌های گرافیک

بر اساس گزارش videocardz به نظر می‌آید برخی از دیودهای نورپردازی حافظه رم از خود نور ماوراء بنفش به بیرون ساطع می‌کنند. این نور زمانی که با مواد یا رنگ روی بک پلیت کارت گرافیک برخورد می‌کند، به رنگ آن آسیب وارد خواهد کرد.

البته معمولاً بیشتر دیودها نور UV منتشر نمی‌کنند. اما برخی از ترکیب‌های نورهای CRI بالا ممکن است باعث تابش طیف فرابنفش در باند 375 تا 400 نانومتر ایجاد کنند. همین امر موجب سوزانده شدن بک پلیت کارت گرافیک شده است.

مشخص نیست که صفحه پشتی کارت‌های گرافیک توسط اشعه ماوراء بنفش سوخته‌اند یا گرمای تولید شده توسط دیودها این مشکل را ایجاد کرده است. البته اگر مشکل از گرما باشد باید سوختگی روی قطعات دیگری مانند هیت سینک SSD‌ها نیز مشاهده می‌شد.

مورد عجیب آسیب رساندن نورپردازی RGB حافظه رم به بدنه کارت‌های گرافیک

بیشتر گزارش‌های کاربران درباره آسیب‌ چراغ‌های RGB حافظه رم به بک پلیت کارت‌های گرافیک RTX 3080 و RTX 4080 بوده است. یکی دیگر از کاربران نیز گزارش داده است که این مشکل را چند سال پیش روی کارت گرافیک GTX 1080 Ti مشاهده کرده است.

حتی یکی از کاربران کارت گرافیک خود را با مدل دیگری جایگزین کرد و متوجه الگوی سوختگی مشابهی در کارت گرافیک جدید شد که نشان می‌دهد نورپردازی RGB حافظه رم مقصر اصلی این جریان است. نظر شما در این رابطه چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!