سامانه سیاق چیست؟


سامانه سیاق مخفف سامانه یکپارچه احکام قضایی که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فناوری‌محور بانک مرکزی در حوزه فناوری‌های نوین است. به گزارش بانکداری ایرانی ، مامویت اصلی سامانه سیاق انتقال سیستمی احکام صادره دادگاه‌ها به بانک مرکزی و پخش آن‌ها در شبکه...

سامانه سیاق مخفف سامانه یکپارچه احکام قضایی که یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فناوری‌محور بانک مرکزی در حوزه فناوری‌های نوین است.

به گزارش بانکداری ایرانی ، مامویت اصلی سامانه سیاق انتقال سیستمی احکام صادره دادگاه‌ها به بانک مرکزی و پخش آن‌ها در شبکه بانکی و در نهایت جمع آوری اقدامات مرتبط با حکم قضایی در بانک‌های کشور و اطلاع به مرجع صادر کننده حکم است؛ این سامانه تسریع زیادی در ابلاغ و اجرای احکام قضایی صادره برای بانک‌ها ایجاد کرد.

سامانه سیاق چیست؟

بانک مرکزی با هدف تسریع و تسهیل در اجرای احکام قضائی در شبکه بانکی و احقاق حقوق شاکیان محق مالی و همچنین دستیابی سریع و آسان و باکیفیت مردم به خدمات بین دستگاهی، با همکاری قوه قضائیه و شبکه بانکی مبادرت به ایجاد سامانه یکپارچه احکام قضائی (سیاق)کرده تا با بهره گیری از این سامانه، ابلاغ و اجرای احکام قضایی در شبکه بانکی به صورت برخط و لحظه‌ای انجام شود.

به بیانی ساده‌تر اگر حکم دادگاه به نفع شخصی صادر شود و نیاز باشد شناسایی اموال فرد محکوم برای مسدودی اموال انجام شود، با کمک این سامانه (که در اختیار قاضی است)‌ می‌تواند با عبور از بروکراسی‌های اداری و کاغذ بازی، بسیار سریع‌تر از گذشته به حقوق قانونی خود برسد.

مهمترین مزیت این سامانه انجام لحظه‌ای و آنی احکام قضایی متعددی است که به بانک‌ها ابلاغ می‌شود. حجم زیاد نامه‌های قضایی که در رابطه با پرونده‌های مالی به بانک‌‌ها ارسال می‌شود، گاهی چنان پرتعداد و پرحجم می‌شد که فاصله بین صادر شدن یک حکم – مثل مسدود کردن دارایی‌های بانکی یک شرکت- در دادگاه، تا اجرایی شدن همان حکم در شعبه بانک، ماه‌ها طول می‌کشید.

اما این سامانه به دلیل تازه راه افتادن معایبی هم دارد؛ بررسی نظرات کاربران این سامانه نشان می‌دهد، سیاق هنوز به بلوغ اجرایی خود نرسیده و نیاز به فعالیت بیشتری دارد تا در اصطلاح مشکلاتش برطرف شود. مثلا برخی کاربران ادعا می‌کنند این سامانه گاهی مواقع به خاطر برگشت خوردن چک یک شرکت، حساب شخصی مدیر عامل شرکت در بانکی غیر از بانک صادرکننده چک را مسدود می کند، در حالی که در حساب‌های دیگر این شرکت به اندازه مبلغ چک موجودی وجود داشته است.

علی سوری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها