تلاش دولت برای کنترل قیمت‌ها با طرح کالابرگ


تلاش دولت برای کنترل قیمت‌ها با طرح کالابرگ

یک فعال تعاونی گفت: در شرایط اقتصادی موجود به منظور ثبات قیمتها و پیشگیری از تورم مقطعی و انتظاری طرح کالابرگ بسیار کمک کننده است

به گزارش تجارت‌نیوز، به اذعان کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی، دولت با اقدامات پیشگیرانه در زمینه مقابله با فقر به سمت توزیع عادلانه منابع و یارانه‌ها گام برداشته و اقدامات حمایتی از دهک‌های ضعیف درآمدی را مدنظر قرار داده است.

در همین راستا هادی ابوی فعال تعاونی در تشریح ویژگی‌های طرح کالابرگ گفت: این طرح، طرح خوبی است که پیش از این برای اقشار ضعیف و کسانی که به نوعی حقوق بگیرند پیشنهاد شد و در شرایط اقتصادی موجود به منظور ثبات قیمتها و پیشگیری از تورم مقطعی و انتظاری کمک کننده است.البته دولت این طرح را به آحاد مردم تسری داد و در حال حاضر تا دهک ۷ درآمدی مشمول این طرح قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به اجرای طرحی با چنین گستره‌ نیاز بود که اطلاع رسانی دقیق و جامعی به مردم شود ضمن آنکه قرار است در این طرح مازاد قیمت‌ها از طریق دادن کالا به مصرف کننده واقعی به نوعی جبران شود.

به گفته ابوی طرح در ابتدا دارای اختلالاتی بود و بعضا تخلفاتی هم صورت گرفت مثلا به کاسبان اعلام کردند که دستگاه POS خود را به این طرح متصل کنند ولی به جای آنکه دستگاه‌های مرتبط با سوپرمارکت و مواد غذایی باشند در جای غیرمرتبط با طرح و فرضا تعویض روغنی استفاده شد که خارج از جامعه هدف اولیه بود و موجب غیرفعال کردن یکسری دستگاه‌های POS شد.

وی افزود: در مراحل اولیه کار پرونده‌های تعزیرات شکل گرفت اما به تدریج این اشکالات برطرف شد و بازخورد آن در جامعه بعد از اجرای طرح اکنون مثبت است به نحوی که طرح خود را نشان داده و با اقبال عمومی همراه شده است.

این فعال تعاونی درعین حال استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها و نهادهای مردم محور در این طرح را مورد تاکید قرار داد و گفت: پیشنهاد ما این بود که این طرح را به مردم واگذار کنند و اولویت را با شرکتهای تعاونی بگذارند تا مردم مواد غذایی را از تعاونی‌ها تامین کنند ولی چون طرح عمومی شد دیگر به تعاونی‌های مصرف نرسید.

ابوی درباره استقبال و مشارکت خانوارها از خرید کالابرگ نیز گفت: اگر طرح جا افتاده به دلیل اطلاع رسانی‌های خوبی است که طی این مدت در استان‌ها و از درگاه‌های مختلف، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها صورت گرفته است.

به گفته وی یکی از مزیت‌های اجرای طرح کالابرگ این است که افراد مواد غذایی مورد نیاز خود را به راحتی و هر نشان و برندی تهیه و خریداری می‌کنند و مهلتی که برای استفاده از یارانه تشویقی گذاشته شده یک ماه است و یارانه تشویقی تا یک ماه اعتبار دارد.

در حال حاضر دریافت کمک معیشتی در قالب کالابرگ الکترونیک مشمول خانوارهای دهک ۱ تا ۷ می‌شود.استفاده از یارانه کالابرگ کاملا اختیاری است و ماهانه در حساب سرپرست خانوار شارژ می‌شود اما در صورت استفاده از آن، اعتبار مازاد تشویقی به یارانه افراد اضافه می‌شود.

اقلام و کالاهای اساسی پیش‌بینی شده در طرح کالابرگ شامل روغن مایع، برنج، شیرکم‌ چرب، ماست، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت منجمد، پنیر، حبوبات، ماکارونی و قند و شکر است که انتخاب نوع، وزن و برند آن‌ها در اختیار خریدار قرار دارد.

منبع : ایسنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایرادات شورای نگهبان به طرح شفافیت رفع شد