سرور مجازی چیست و چه تفاوتی با سرور اختصاصی دارد؟


سرور مجازی چیست و چه تفاوتی با سرور اختصاصی دارد؟

خرید سرور اختصاصی به هزینه زیادی نیاز دارد و بسیاری از کسب‌‌وکارها نمی‌توانند به‌راحتی هزینه‌های سنگین سرویس‌دهنده‌های اختصاصی را تامین کنند. اگر بخواهید سرویسی اختصاصی با هزینه‌ی ارزان داشته باشید، بی‌شک سرور مجازی گزینه‌ای مناسب برای‌تان...

خرید سرور اختصاصی به هزینه زیادی نیاز دارد و بسیاری از کسب‌‌وکارها نمی‌توانند به‌راحتی هزینه‌های سنگین سرویس‌دهنده‌های اختصاصی را تامین کنند. اگر بخواهید سرویسی اختصاصی با هزینه‌ی ارزان داشته باشید، بی‌شک سرور مجازی گزینه‌ای مناسب برای‌تان خواهد بود. سرورهای مجازی تمامی ویژگی‌ها و امکانات سرورهای اختصاصی را با هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تر در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهند. اگر می‌خواهید بدانید سرور مجازی چیست و چه کاربردی دارد، حتمن این مطلب را بخوانید.

VPS چیست؟

VPS مخفف عبارت Virtual Private Server به‌معنی سرور مجازی خصوصی است که با استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی مانند هایپروایزر، از یک بخش سخت‌افزاری سرور اختصاصی (فیزیکی) ساخته شده است. با این‌کار (مجازی‌سازی) به‌جای استفاده از یک سرور اختصاصی برای یک وب‌سایت یا سایر کاربردهای مختلف، چندین سرور با منابع اختصاصی به‌وجود می‌آیند که می‌توان هر کدام را به کاربران مختلف اختصاص داد.

شما با خرید سرور مجازی می‌توانید بخشی از یک سرور فیزیکی را در اختیار داشته باشید هر سیستم‌عاملی را روی آن نصب کنید. همین‌طور امکان افزایش یا کاهش لحظه‌ای منابع (رم، پردازنده، فضای ذخیره‌سازی) را نیز خواهید داشت.

منظور از سرور VDS چیست؟

VDS مخفف عبارت Virtual Dedicated Server به‌معنی سرور مجازی اختصاصی است. در این سرور، ماشین‌های مجازی‌ساز براساس توان اصلی و واقعی سرور آن را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کنند. منابع (حافظه RAM، دیسک ذخیره‌سازی و CPU) این سرویس اختصاصی بوده و با سایر کاربران به اشتراک گذاشته نمی‌شود. بنابراین میزان مصرف منابع ماشین‌های مجازی دیگر هیچ تاثیری روی سایر VDS‌ها نخواهد داشت. این سرویس به‌دلیل امکانات اختصاصی و انعطاف‌پذیری بالا بهترین انتخاب برای وب‌سایت‌های با ترافیک متوسط و زیاد و سایر کسب‌وکارهای درحال رشد و بزرگ است.

تفاوت سرور مجازی با سرور اختصاصی

در سرور اختصاصی تمام منابع سرویس به‌طور کامل در اختیارتان قرار می‌گیرد. در این سرویس، دسترسی کامل به سرور داده می‌شود و شما می‌توانید علاوه‌بر استفاده از تمام منابع سرور در فضایی امن و پایدار، ماشین‌های مجازی خود را به‌دل‌خواه ایجاد کنید. سرور اختصاصی به‌دلیل مشترک‌نشدن منابع با سایر کسب‌وکارها امنیت و قدرت بالایی دارد و بهترین انتخاب برای سازمان‌ها و شرکت‌های با ترافیک باری سنگین است.

با وجود این، هزینه‌ی سرورهای اختصاصی به‌دلیل استفاده از تمام منابع سرور به‌شکل اختصاصی بسیار بالا است. در طرف دیگر، سرور مجازی با ویژگی‌ها و امکانات مشابه به سرور اختصاصی فقط بخشی از منابع سرور را به‌شکل اختصاصی در اختیار شما قرار می‌دهد. این سرویس به‌دلیل ارایه‌ی بخشی از منابع سرور به‌شکل جداگانه، هزینه کم‌تری نسبت به سرورهای اختصاصی دارد و بهترین انتخاب برای کسب‌‌وکارهای متوسط و کوچک است.

کاربرد سرور مجازی

سرور مجازی بهترین گزینه برای میزبانی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های با ترافیک متوسط و بالا است. هم‌چنین از این سرویس می‌توانید برای ذخیره‌سازی داده‌های مهم کسب‌وکارتان در فضایی امن و دسترس‌پذیر استفاده کنید. کاربرد سرور مجازی در زمینه‌های مختلف باعث‌شده بهترین گزینه برای تست و اجرای برنامه‌ها در محیطی امن، پرسرعت، پرقدرت و ایزوله برای توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان باشد. هم‌چنین افرادی که به‌دلیل فعالیت در بازارهای مالی مانند بورس یا ترید به IP ثابت اختصاصی نیاز دارند، می‌توانند از با خرید سرور مجازی و استفاده از آن در بازارهای مختلف حضور داشته باشند.

مزایای سرور مجازی

مزایای بی‌شمار VPS باعث‌شده در تمامی زمینه‌ها از میزبانی وب گرفته تا استفاده به‌عنوان سرور ترید و موارد مشابه کاربرد داشته باشد. اگرچه امکانات و قابلیت‌های سرور مجازی مانند سرور اختصاصی است، با این‌حال، به‌دلیل مجازی‌سازی هزینه‌ی کم‌تری نسبت به سرویس‌های اختصاصی دارد. امنیت بالا نسبت به سرورهای اشتراکی و عملکرد مطلوب به‌دلیل استفاده از بهترین سخت‌افزارها با منابع اختصاصی از دیگر مزایای VPS است. هم‌چنین کاربران دسترسی کامل به این سرویس دارند و می‌توانند با انتخاب سیستم‌عامل‌های مختلف، سرویس‌ها و برنامه‌های کاربردی خود را روی آن نصب و راه‌اندازی کنند.

سرورهای مجازی ‌IP ثابت

با خرید سرور مجازی، IP ثابت اختصاصی ایران یا اروپا (بسته به موقعیت جغرافیایی دیتاسنترِ سرور) به شما تعلق می‌گیرد. افراد علاقه‌مند به فعالیت در بازارهای ملی یا بین‌المللی بورس و رمز ارزها یا گیمر‌ها برای انجام بازی‌های آنلاین به IP ثابت اختصاصی نیاز دارند.

البته باید توجه داشته باشیدکه موقعیت قرارگیری دیتاسنتر سرورها نوع IP کشور مقصد را تعیین می‌کند. بنابراین اگر دیتاسنتر سرورها در موقعیت ایران مستقر باشد، IP ایران و به همین ترتیب با قرارگیری مراکز داده در کشورهای دیگر، IP ثابت آن کشور به شما اختصاص داده می‌شود.

SSL چیست؟

گواهینامه SSL مخفف عبارت Secure Sockets Layer به‌معنی لایه اتصال امن است. این پروتکل امنیتی وظیفه‌ی رمزنگاری ارتباط بین وب سرور و مرورگرها را برعهده دارد. در پاسخ به سوال SSL چیست؟، می‌توان چنین گفت که گواهینامه‌ای برای رمزنگاری اطلاعات تبادل‌شده بین سرور میزبان و کاربران است. در این پروتکلبرای افزایش امنیت ارتباط و جلوگیری از نفوذ و دسترسی هکرها به داده‌ها، تمامی داده‌های ردوبدل‌ شده بین وب‌ سرور و مرورگر رمزنگاری می‌شوند.

بنابراین هنگامی که افراد ناشناس به داده‌ها دسترسی پیدا کنند، داده‌ها به‌شکل رمزنگاری‌شده نمایش داده می‌شوند و قابل خواندن یا ویرایش نخواهند بود. در واقع، این گواهینامه برای محافظت از وب‌سایت‌ها به‌وجود آمده است و به‌شکل حرف S به‌عبارت HTTP در کنار URL اضافه می‌شود. SSL یکی از مهم‌ترین پروتکل‌های مورد نیاز برای وب‌سایت‌هااست که در بهبود رتبه‌ی سئو جلب اعتماد کاربران تاثیر بسزایی می‌گذارد.

قیمت سرور مجازی

قیمت سرور مجازی به مواردی مختلفی مثل میزان منابع (حافظه RAM، دیسک ذخیره‌سازی، CPU)، موقعیت جغرافیایی و کیفیت کار شرکت ارایه‌دهنده بستگی دارد. برای خرید بهترین سرور مجازی با قیمت ارزان و منابع با کیفیت می‌توانید به وب‌سایت Arvancloud.ir مراجعه کنید. این سرویس‌دهنده پلن‌های مختلفی را برای سرور مجازی براساس نوع سرویس عمومی، ذخیره‌سازی و حافظه‌ای برای کاربران فراهم کرده است. براساس نوع نیاز کسب‌وکار خود می‌توانید به‌شکل ساعتی، روزانه، ماهانه و دوره مصرفی دل‌خواه سرور مجازی مد نظرتان را تهیه و در کم‌تر از ۳۰ ثانیه نصب و راه‌اندازی کنید.

سلب مسئولیت: مطالب منتشرشده در دسته رپورتاژ آگهی توسط شرکت‌های ثالث تهیه شده و جنبه تبلیغاتی یا بیانیه خبری دارند. این مطالب صرفاً بازنشر شده و شهرسخت‌افزار مسئولیتی در قبال صحت محتوای آن ندارد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز معلم مبارک به برادرم 1401 + عکس نوشته تبریک روز معلم به برادر