تلاش خاویر میلی برای تعدیل تورم 276 درصدی آرژانتین


تلاش خاویر میلی برای تعدیل تورم 276 درصدی آرژانتین

خاویر میلی با گذشت چهار ماه از ریاست جمهوری خود، در تلاش است تا رنج حاصل از شوک درمانی اقتصاد آرژانتین را تعدیل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، خاویر میلی از زمانی که در دسامبر، قدرت را به دست گرفت، کمک فدرال برای دولت‌های محلی را کاهش داد، ارزش پزو را پایین آورد و اعلام کرد ۷۰ هزار شغل دولتی را حذف خواهد کرد و به کنترل قیمت، پایان می‌دهد. اما با وجود مشقات اقتصادی که شوک درمانی او بر مردم آرژانتین تحمیل کرده است (تورم سالانه، به ۲۷۶ درصد افزایش یافته است)، حمایت رای‌دهندگان از او از هنگامی که به قدرت رسیده، تغییر چندانی نکرده است.

اکنون که میلی با کسب ۵۶ درصد رای مردم در نوامبر، پیروز شد، در تلاش است تا تورم را پایین آورده و محبوبیت خود را حفظ کند.

گوئیدو ساندلریس، رئیس فونداسیون اکوسور، استاد دانشگاه جانز هاپکینز و رئیس بانک مرکزی در دوران ریاست جمهوری مائوریسیو ماکری، رئیس جمهور سابق آرژانتین، می‌گوید: از این نگرانم که زمان زیادی طول بکشد تا میلی، تورم را پایین بیاورد و رکورد و نابودی مشاغل در این روند، شدت بگیرد و دولت، این محبوبیت را از دست دهد.

موانع فراوانی وجود دارند؛ سویا که صادرات اصلی آرژانتین است، با قیمت پایین‌تر از حد انتظاری فروخته می‌شود و امیدهای میلی برای یک بهبود اقتصادی فوری را به مخاطره انداخته و کنگره که در دست مخالفان است و حزب میلی در آن فقط ۱۵ درصد کرسی‌ها را در اختیار دارد، ممکن است ماه عسل دوران پس از پیروزی او را محدود کند.

مجلس با لایحه فوری او برای تغییرات رادیکال دولت حتی پس از این که تدابیر جنجالی نظیر افزایش مالیات و خصوصی سازی شرکت نفتی YPT، از این قانون حذف شد، مخالفت کرده است.

فعلا میلی موفق ظاهر شده است. نرخ محبوبیت او، ۴۹ درصد است که طبق بررسی شرکت ایسونومیا، از دسامبر، تنها سه درصد کاهش یافته است. طبق شاخص بلومبرگ، اوراق قرضه دولتی آرژانتین از ابتدای امسال تاکنون، بهترین عملکرد را در میان بازارهای نوظهور پس از اکوادور داشته است.

الخاندرو گونزالس ۳۹ ساله که یک کارگر پمپ بنزین و از قشر کارگری در خارج از بوئنوس آیرس است، مدت‌ها از نامزدهای پرونیست چپ‌گرا حمایت می‌کرد یا در انتخابات شرکت نمی‌کرد. اما او به میلی رای داد زیرا میلی، به منزله یک تغییر بود.

این زن که مادر پنج فرزند بوده و یک نوه سه ساله دارد، می‌گوید حقوق ۲۵۰ دلاری او، کفاف تامین مخارج را نمی‌دهد و او مجبور شده است به بانک‌های غذا روی بیاورد. گونزالس از این اوضاع دشوار، ناراحت است اما می‌گوید صبر می‌کنم ببینم او چه می‌تواند به ما بدهد. باید صبور باشیم.

با وجود این که نیمی از آرژانتینی‌ها می‌گویند برای دوام آوردن تا آخر ماه، به سختی تلاش می‌کنند، حدود یک سوم از این گروه، هنوز از رئیس جمهور حمایت می‌کنند. خوان ژرمانو، مدیرشرکت ایسونومیا، این را «پدیده بی‌سابقه» خواند. وی گفت: رای‌دهندگان میلی می‌دانند که اکنون، اوضاع بد است، اما آنها درباره آینده بسیار متقاعد شده اند.

اوراق قرضه دلاری که موعد آنها در سال ۲۰۳۰ به سر می‌رسد، حدود ۵۲ سنت معامله می‌شوند که از زمان انتشار این اوراق در بازسازی بدهی سپتامبر سال ۲۰۲۰، مشاهده نشده است. این اوراق که برای دارندگانشان، از آن زمان، ۱۳ درصد سوددهی داشته است، با روی کار آمدن میلی پس از ماه‌ها نوسان شدید حول ظهور این لیبرتارین در انتخابات سال گذشته، بهبود یافته اند.

لوکا سیبانی، مدیر پول مستقر در میلان شرکت اپسیلون می‌گوید: عملکرد اوراق قرضه به معنای آن است که سرمایه‌گذاران، به میلی فرصت داده اند.

بازارها نگرانی کمتری نسبت به ورشکستگی آرژانتین در ژوئیه که موعد بازپرداخت ۱.۷ میلیارد دلار اوراق قرضه دلاری صادر شده تحت قانون نیویورک است، پیدا کرده اند. شاخص ریسک داخلی هم به پایین‌ترین حد در سه سال گذشته رسیده و این سیگنال را به مدیران سرمایه داده که ممکن است زمان بهره برداری از این هیجان باشد.

مورو روکا، مدیرکل گروه تی سی دبلیو در لس آنجلس می‌گوید: سرمایه‌گذاران بیشتری حداقل تمایل دارند اوضاع را امتحان کنند.

هر چند اصلاحات اقتصادی میلی با قدرت شروع شد، اما همه آنها نسبی بوده است. وی اقتصادی را به ارث برد که به شدت آسیب دیده بود. برای مردم عادی آرژانتین، ترومای ابرتورم، همچنان بزرگ ظاهر می‌شود.

فرناندو ساور، مالک یک فروشگاه در مورون، مجبور شده است یک کیسه یک کیلوگرمی شکر را به بسته‌های کوچکتری تقسیم کرده و به نصف قیمت بفروشد. در غیر این صورت، مشتریانش به دلیل تورم سرسام آور، قادر به خرید شکر نخواهند بود. او می‌گوید: هر آرژانتینی می‌داند وقتی شما دستگاه چاپ پول را راه می‌اندازید چه اتفاقی می‌افتد زیرا شما اسکناس هزار پزویی را با همان شکل و رنگ می‌بینید اما هر بار چیزهای کمتری می‌خرید. ما می‌دانیم که او این کار نکرد. پس چرا امید را حفظ نمی‌کنیم؟

اما اوضاع ممکن است به سرعت بد شود؛ همچنان که ارزش پزو تثبیت می‌شود، تورم ماهانه در ماه‌های اخیر نسبت به اوج ۲۶ درصد دسامبر، کند شده است. اما تحلیلگران انتظار دارند این پیشرفت با بازگشت دانش آموزان به مدرسه، مذاکرات اتحادیه‌ها برای افزایش دستمزد و حذف یارانه‌های دولتی که به افزایش سرسام آور قبوض تا ۷۰۰ درصد منجر خواهد شد، متوقف شود.

دیه‌گو فِرو، موسس شرکت M۲M Capital در نیویورک که نسبت به اوراق قرضه آرژانتین بدبین است، گفت: میلی می‌خواهد کار درست را انجام دهد اما بین تلاش و نائل آمدن، تفاوت بزرگی وجود دارد.

هسته اصلاحات اقتصادی میلی، کوچک کردن دولت از نظر مخارج و مقررات است. هر چه مدت طولانی زمان ببرد تا میلی با کنگره مذاکره کند، ریسک این که مجبور شود ارزش پول را دوباره کاهش دهد پیش از این که فرصت برداشتن کنترل‌های ارزی را پیدا کند، بالاتر می‌رود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این امر، موج تورمی جدیدی را به اقتصاد تقریبا شکننده آرژانتین، خواهد فرستاد و ممکن است محبوبیت او و توانایی عمل به برنامه‌هایش را از میان ببرد.

منبع : ایسنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


درمان گیاهی ریزش مو