درخشش بزرگ‌ترین بورس خاورمیانه


محدثه علیزاده: بورس سعودی به عنوان بزرگ‌ترین بازار سهام با بیشترین میزان نقدینگی در خاورمیانه شناخته می‌شود. این بورس میزبان بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان، آرامکو است و با وجود اینکه تا چند سال‌پیش تحت‌تسلط شرکت‌های پتروشیمی و بانک‌ها بود، اکنون توانسته میزبان طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها در حوزه‌های سلامت، خرده‌‌‌‌‌فروشی و برق باشد.

نسبت قیمت به درآمد این شاخص سهام طی سال‌گذشته میلادی به‌‌‌‌‌طور متوسط ۱۷.۵ بوده که بالاتر از ۵۰‌درصد از بازارهای عضو شاخص بازارهای نوظهور MSCI است. همچنین از زمان عضویت این بورس سعودی در شاخص بازارهای سهام نوظهور، سهم این بازار در شاخص از ۱.۵‌درصد به ۵.۱‌درصد افزایش داشته که نشانه گسترده‌‌‌‌‌تر‌شدن این بازار و جذب بیشتر سرمایه توسط آن طی سال‌های پس از ۲۰۱۹ است. به گزارش بلومبرگ، بورس عربستان طی سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ توانسته با پذیرش شرکت‌های جدید، ۱۱.۵‌میلیارد دلار سرمایه جدید جذب کند. طرح‌های توسعه‌‌‌‌‌ای محمد بن‌سلمان؛ ولیعهد عربستان و امکان رشد بازار سهام این کشور، انبوه مشاوران و مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری غربی را مجذوب این کشور کرده‌است. بورس عربستان در سال‌۲۰۱۹ به شاخص بازارهای نوظهور MSCI اضافه شد و توانست ۲۴‌میلیارد‌تومان سرمایه جذب کند. این بازار سهام پیش از آن موفقیتی در جذب سرمایه خارجی کسب نکرده بود.

مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری به دلیل نقدینگی بسیار پایین بورس عربستان و اتکای بیش‌‌‌‌‌از حد اقتصاد این کشور به سوخت‌های فسیلی برای زمانی طولانی از این بازار رویگردان بودند. تحریم روسیه و خارج‌شدن بورس این کشور از شاخص بازارهای سهام نوظهور و در ادامه، افول بورس چین و ازدست‌رفتن جذابیت این بازار برای سرمایه‌گذاران اما موجب دیده‌شدن بورس عربستان شد. اصلاحات پیوسته اقتصادی عربستان و طرح توسعه۲۰۳۰ این کشور (MBS Vision ۲۰۳۰) نیز به جذب بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی دامن زده است. جذب سرمایه خارجی توسط بورس عربستان، رشد ۱۱‌درصدی برای این بازار سهام در سال‌گذشته به ارمغان آورد؛ رشدی بیش از دو‌برابر بازده کل شاخص بازارهای نوظهورMSCI. این بازار سهام تنها در سال‌۲۰۲۳ توانست بیش‌‌‌‌‌از ۳‌میلیارد دلار سرمایه خالص خارجی جذب کند، با این‌وجود سهم این بازار در سبد سرمایه‌گذاران بازارهای درحال‌توسعه همچنان ناچیز است. به گفته تحلیلگران، با توجه به اصلاحات در حال انجام در این بازار احتمال جذب بیشتر سرمایه‌گذاران نیز افزایش می‌‌‌‌‌یابد. شرایط کنونی بورس عربستان را می‌توان مشابه وضعیت بورس چین در دهه‌۲۰۰۰ دانست.

یکی از دلایل جذابیت کنونی بورس عربستان برای سرمایه‌گذاران خارجی، عملکرد ضعیف بورس چین و خروج سرمایه‌گذاران از آن بازار است. با وجود اینکه هند یکی از اصلی‌ترین نفع‌‌‌‌‌برندگان این تغییرات بود، غیاب روسیه در شاخص بازارهای نوظهور جایگزین‌‌‌‌‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران علاقه‌‌‌‌‌مند به بازارهای سهام نوظهور باقی نگذاشت. بسیاری از سرمایه‌گذاران آسیایی پس از عملکرد ضعیف چین به بازارهای خاورمیانه روی‌آوردند تا به سبد دارایی خود تنوع ببخشند.

این مساله فرصتی عالی برای بازارهای سهام این منطقه برای جذب سرمایه بود؛ فرصتی که بورس ایران به دلیل عدم‌عضویت در شاخص بازارهای نوظهور از دست داد. از سویی دیگر عملکرد درخشان مجموعه آرامکو و اخبار مثبت این شرکت موجب جذب بیشتر سرمایه‌گذاران به بورس عربستان نیز شده‌است. شاخص تاسی (TASI) بورس سعودی از آغاز سال‌۲۰۲۴ تاکنون رشد ۵.۵۵‌درصدی داشته که نشان از استمرار رشد این بازار در سال‌جدید میلادی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)